22 Sept 2011

martial arts part 3

assalamualaikum

dah lame tak update blog kalini aku nak update pasal bela diri lagi.tapi kalini aku nak berkongsi benda2 yang simple je la.sebab aku pun xde ilmu sangat.benda yang tau aku kongsi la sket2.

dalam pertarungan, tak kira la dalam pertandingan atau dijalanan, salah satu elemen yang penting adalah mengelak dari serangan lawan. macam2 cara kita boleh mengelak dari serangan lawan. kat sini aku nak berkongsi tiga cara.ni pun secara umum je la.

cara yang pertama yang kita boleh gunakan adalah dengan cara menghindar atau menjauh dari serangan.setiap serangan itu ada range dia. dengan menggunakan konsep range ni kita boleh menghindar sesuatu serangan hanya dengan menggerakkan tubuh kita menjauhi serangan itu. bermacam2 cara yang boleh kita pakai.contohnya apabila lawan menyerang kita dengan tumbukan,kita boleh melakukan selangkah kebelankang.boleh jugak kita menggerakkan badan kita kekiri atau kanan.kelebihan dari cara begini adalah kita tak perlu untuk menggunakan tangan atau kaki untuk menepis serangan itu.dengan kata lain kita tak perlu bersusah payah nak membaca dan meneka mana arah tumbukan atau tendangan yang akan sampai ke kita.



ok sekarang kita masuk cara yang kedua.untuk menghindar serangan, kita juga boleh menggunakan cara menepis(block) atau menangkis dan yang sewaktu dengannya.ni pun macam2 jugak.ada serangan yang kita boleh tepi dengan tangan, dan ada jugak dengan kaki.benda ni sangat bervariasi.bermacam2 cara.lain aliran bela diri lain pulak cara block dia.kalau serangan beleh atas ada cara dia, begitu jugak bahagian tengah dan bawah.ikut kau punya aliran yang kau suka la.walaupun streetfight tetap ada cara dia yang tersendiri jugak.cara kedua ni memerlukan kita untuk belajar, berlatih dan develope diri kita sendiri.sebab dalam pertarungan sebenar apa saja boleh terjadi.jadi untuk membaca serangan atau menghindar dari fight itu semua depend dekat diri kita sendiri.kalau yakin bleh hadap ok la.kalau xboleh lebih baik menghindar. bukan berarti menghindar kau jadi penakut.yang penting nyawa selamat.ini memang prinsip dalam streetfight.tanyalah mana2 fighter2 besar.



cara yang ketiga pulak adalah menangkis dengan cara menyerang.ini pun bagus jugak.kelebihan dia adalah kita buat dua benda dalam satu gerakan.selain kita dapat mengelak serangan lawan,kita jugak dapat menyerang lawan sehingga lawan dapat menjadi disabled.contohnya jika lawan menyerang kita dengan tumbukan lurus, kita boleh mengelak dengan menggunakan tendangan front kick ke ulu hati atau ke kemaluan lawan.dengan ini kita sekaligu menepis dan menyerang juga.cara ni efektif tapi kena ada kemahiran jugak.



ok sampai disini dulu aku share.semoga bermanfaat.be strong to defend islam.

2 comments:

  1. Salam bro


    aku teringin sgt nk blaja muay thai tp tk bkesempatn dr segi masa.

    bab street fight ni aku suke tgk dan inspirasi dr filem never back down

    dr situ blh tahu sebab apa org blajar martial arts dan kenapa perlu tahu ilmu seni mempertahankan diri.


    apepun, nice entry bro

    ReplyDelete
  2. salam bro. seni bela diri ni sangat bervariasi dan meluas bro.bermacam2. tapi belum tentu jika kita memegang ranking atau belt yang tinggi berarti kita hebat.yang penting ialah bagaimana kita dapat ilmu dan kita olah untuk digunakan sewaktu2 diperlukan.ni kata2 yang aku amik dari seorang master besar.

    tapi bro aku rasa kalau muay thai tu mungkin ada pengecualian ar.bila kau blajar muay thai biasanya ko mesti power punya kot.aku xpenah belajar muay thai tapi dulu penah sparring dengan budak yang ada belajar muay thai.memang susah gak nak adap.bila tendang dia aku rasa cam tendang pokok je.serba serbi keras badan dia.haha.sebab tu aku rasa muay thai ni martial art yang boleh membantu dalam real fight walaupun aku xpenah belajar.

    ReplyDelete