20 Nov 2011

pesan damai untuk indonesia dan malaysia dari isu2 keliru

assalamualaikum. salam nusantara

konfrontasi pecah lagi. kali ini dalam arena sepak bola. sekali lagi malaysia dan indonesia berjibaku untuk jadi yang terbaik di asean.tapi yang bikin aku sedih kerna isu2 lama pecah lagi antara indo dan malay. dendam dan kebencian mencuat kembali. semuanya gara2 provokasi murahan antara dua pihak ini. di media2 khususnya di internet gampang sekali kita melihat caci maki yang dilontarkan baik dari orang indo maupun malay. begitu mudah emosi menguasai diri. sehingga lupa persamaan kita itu lebih banyak ketimbang perbedaan.

jadi disini aku ingin mengambil kesempatan atas nama nasionalisme dan juga persaudaraan serumpun untuk menjelaskan dan mungkin menemukan titik2 terang dalam isu2 yang selama ini menjadi punca atau pokok permasalahan sehingga kedua2 negara bersaudara ini sampai begitu dahsyatnya timbul kebencian antar sesama.

kita mulai dari isu INDON. ya ini memang isu yang sangat klasik. sangat taboo kalo dipake di indonesia. permasalahannya disini adalah rata2 orang indonesia yang tinggal di indonesia tidak suka sama sekali dengan panggilan ini.sebab utama mereka tidak suka adalah kerna panggilan ini dianggap sebagai perlecehan dari bangsa malaysia kepada indonesia. apalagi kalo ditambah kata BUDAK INDON. rasanya kayak mau perang aja sama malaysia gara2 isu ini.kenapa sih merendah2kan orang indonesia? itu pertanyaan biasa dari orang indo kepada malaysia. jadi aku sebagai orang malaysia dan udah lama tinggal di indonesia ingin menjelaskan.sebenarnya kata indon itu adalah murni kependekan dari kata indonesia.contoh lain adalah kata sarapan(makan pagi) biasa juga dipendekin."mau sarap dimana?".itu contoh. tidak ada niat sama sekali untuk menghina apalagi merendah2kan martabat bangsa indonesia. siapalah malaysia yang mau merendah2kan indonesia. kita aja ngak hebat.biasa2 aja.bermacam persoalan yang harus dituntaskan dimalaysia. gimana mau merendah2kan orang lain? itu penjelasan dari isu ini.tapi jika tetap juga indonesia tidak suka dengan kata ini ya udah saya stop.dan juga mohon maaf atas nama bangsa malaysia. sekarang ini koran2 dimalaysia juga udah stop dari menggunakan kata indon. saya peribadi udah stop juga. kecuali jika berhadapan dengan HATERS2 yang ngak pake otak tetep juga mau berkelahi antar malaysia/indonesia.padahal udah dibilang supaya damai jangan ribut.tapi kalo ama teman2 indo dan orang2 indo yang cinta damai pasti saya stop dari menggunakan kata2 itu.

Isu kedua adalah isu TKI(tenaga kerja indonesia). kalo dimedia2 sering memprovokasi murahan dengan mengatakan bahwa TKI di malaysia tidak diperlakukan dengan sebenarnya. TKI sering disiksa,tidak dibayar, dan keamanan mereka tidak terjamin. ada yang diperlakukan seperti budak(hamba).bahkan ada yang dibunuh.isu ini mungkin bagi aku merupakan isu yang sangat menghiris hati dan emosi masyarakat di indonesia.manohara, nirmala bonat, itu antara nama2 yang mencuat naik dan dijadikan patokan perlakuan rakyat malaysia terhadap rakyat indonesia dimalaysia.penjelasan aku gampang aja. sebagai manusia, aku juga marah dengan tindakan2 yang sedemikian yang tidak manusiawi kepada TKI dimalaysia. mereka2 yang kejam ini memang brengsek,anak sundal,anjing, tidak ada perikemanusiaan. kalian berhak untuk marah dengan tindakan2 sebegini. tidak, bukan kalian aja, tapi mana2 manusia normal pasti marah juga. tapi kesilapan terbesar kalian adalah membuat satu stereotipe bahwa semua orang dimalaysia jahat mintak ampun. salah besar itu.TKI dimalaysia dianggarkan kira2 dua jutaan orang. sedangkan kasus2 sebegini itu paling banyak mungkin ratusan.ini menunjukkan bahwa jutaan TKI yang lain itu hidup dengan aman dimalaysia.jangan kerna kasus2 yang ratusan itu dijadikan patokan untuk menstereotipekan masyarakat malaysia. tidak begitu kawan. kami bukan masyarakat barbarian.kami merdeka aja ngak pake kekerasan apalagi dalam kehidupan sehari2.malaysia ini bukan malaikat semua. pasti ada setan2 juga didalamnya.dimana2 juga begitu.bahkan di indonesia juga sehari2 pasti ada kasus pembunuhan, pemerkosaan, penganiayaan, perampokan, penipuan dan macam2 lagi. lihat aja ditelivisi.dalam kasus2 sebegini, mana2 manusia normal pasti tidak setuju dengan tindakan2 yang tidak manusiawi terhadap manusia lain.daripada berdemo terhadap seluruh bangsa malaysia adalah lebih baik kita bersatu menentang manusia2 bejat dan setan2 ini. justru gara2 tidakan mereka menganiaya inilah menjadikan indonesia dan malaysia berseteru.padahal lebih banyak yang cinta damai.tapi kerna mangsa provokasi murahan jadinya sampai kita berseteru.ini sangat disayangkan.

isu yang seterusnya ini bagi saya paling konyol antara semua. isu pencurian budaya.astaga dari mana timbulnya ide2 sebegini? pasti ngak lain orang2 barat khususnya yahudi yang mau menjatuhkan dua negara bersaudara ini.saya betul2 tertawa dengan isu ini. kenapa budaya yang seharusnya dijadikan alat untuk bersatupadu justru bikin berseteru. dari isu budaya inilah timbul istilah maling(pencuri) untuk orang2 malaysia.kalau orang malaysia panggil kita indon, kita panggil mereka maling.waduh ini betul2 konyol kayak anak kecil aja.sudaraku, ketahuilah bahwa sesuatu budaya itu bukan milik sesebuah negara melainkan milik etnis tertentu. budaya itu diwariskan dari nenek moyang kepada anak cucu mereka supaya tetap terlestari. jadi sesuatu budaya itu bukan milik indonesia dan bukan juga milik malaysia. ini kerna indonesia itu baru berdiri 60 tahunan sedangkan malaysia punya 50 tahunan. budaya2 itu sendiri udah ada jauh sebelum indonesia maupun malaysia. murni milik etnis dimana budaya itu berasal.antara kebudayaan2 yang dibangkitkan isu klaim mengklaim adalah reog, tari pendet, batik, angklung, wayang kulit dan sebagainya.kita sering lupa bahwa sebelum berdiri negara indonesia dan malaysia itu dahulu nusantara terdiri daripada kerajaan2 dan antar penduduk itu ada yang berlayar dan berpindah ke tempat yang baru(di nusantara juga) dengan berbagai alasan seperti berurus niaga dan sebagainya. jadi orang2 yang tinggal dimalaysia itu adalah asalnya sama dengan orang2 indonesia juga.ada yang asal jawa,sulawesi, sumatera dan sebagainya. jadi apabila terjadi persamaan kebudayaan kenapa harus kaget? toh yang meneruskan sesuatu budaya itu kan keturunan dari pencipta budaya itu sendiri.mereka2 ini melestarikan budaya nenek moyang mereka juga.cuma sekarang mereka udah warga negara malaysia. dan saudara2 mereka dari nenek moyang yang sama udah jadi warga negara indonesia.nenek moyang tetap sama.budaya itu milik nenek moyang mereka.bukan milik negara. dimalaysia ada etnis cina dan india. mereka juga melestarikan budaya yang diwariskan dari nenek moyang mereka. apakah itu dinamakan mencuri juga? dimalaysia juga ada satu perkampungan orang2 portugis(tapi mereka udah warganegara malaysia). mereka juga melestarikan budaya2 dari tempat asal mereka. apakah itu mencuri? disini terjadi salah paham antara kita sebenarnya. dimalaysia, pemerintah itu giat mempromosikan kebudayaan2 yang ada dimalaysia.salah satunya adalah untuk tujuan pariwisata. disini timbul salah erti dimana media2 indonesia menganggap pemerintah malaysia mengklaim kebudayaan2 yang ada diindonesia sebagai milik malaysia. pemahaman ini adalah sangat keliru. malaysia tidak pernah mengklaim bahwa kebudayaan2 ini milik malaysia. yang sebenarnya pemerintah cuma mempromosikan dan bilang bahwa budaya2 ini ada dimalaysia. kita harus membedakan antara kalimat"it's in malaysia" dan juga "it was originated in malaysia". dua kalimat ini sangat berbeda artinya. MEMPROMOSIKAN DAN MENGKLAIM ITU BERBEDA. JANGAN SAMPAI KELIRU.

ok cukup sampai disini dulu penjelasan dari saya. semoga kita tidak lagi keliru dan jadi mangsa provokasi murahan media yang notabene kita ketahui itu dikuasai oleh asing.kita asalnya sama. bahasanya sama, sama2 makan nasi, sama2 rambut hitam, tinggal ditempat yang sama. tidak ada sebab untuk berseteru. gue cinta damai. loe juga harus begitu. andai ada orang yang mahu bikin kita berseteru, seharusnya kita bersatu memerangi kembali mereka2 itu, aku udah lama tinggal di indonesia. aku pernah dimaki sama pejabat imigrasi tanpa sebab, aku pernah ditipu berulang kali disini, dan pernah diperlakukan buruk oleh aparat. udah cukup alasan untuk aku membenci indonesia. tapi untuk apa aku membenci seluruh rakyat indonesia sedangkan yang jahat pada aku cuma sedikit saja? aku cuma benci kepada individu2 terkait aja.harusnya kita semua begitu.jangan kerna satu dua orang yang kita tidak suka, habis seluruh negara kita mau perangi. itu KONYOL. jadi disini, mulailah berdamai, tinggalkanlah kebencian. toh kita ini asalnya sama. tuhan kita satu. tidak ada alasan untuk berseteru. damailah indonesia dan malaysiaku..............

13 Nov 2011

jom ikut mlm bawah aku.banyak untung wooo.....

assalamualaikum y'all

entri kalini simple. kemarin waktu khutbah jumaat khatib menekankan satu amalan yang nabi galakkan untuk kita buat iaitu amalan mendoakan untuk semua umat islam. doa yang simple je. ALLAHUMAGHFIR LILMUSLIMINA WALMUSLIMAT, WALMUKMININA WALMUKMINAT, AL AHYA IMINHUM WALAMWAT. maksud dia ya ALLAH ampunilah dosa muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat yang hidup mahupun yang telah mati.

dia punya benefitsss banyak. yang pertama, cuba bayangkan kalo beribu2 orang baca doa ni. tak ke kita sekali masuk dalam doa tu? ye la kita kan orang islam. kalau makbul? hambek kau lagi la. dosa kita diampunkan. kau taknak? sebab tak silap aku antara doa yang makbul adalah doa satu muslim ke saudaranya yang lain yang mana dia pun tak tau orangtu doakan dia.kalau tak silap aku laaa.

yang kedua, yang bestnya adalah mendapat pahala yang sangat banyak nak mampos.kalau kau doakan satu orang saje dah dapat pahala. nikan pulak kau doakan semua umat islam. berpa bilion tu? tu yang hidup saja. kalau campur2 dari dulu? kau kira sendiri la berapa banyak. kenyang pahala beb. insyaALLAH.

ok sampai sini dulu.semoga kau2 yang membaca entri ni bukan takat baca je tapi buat skali.sama2la kita ber MLM dalam hal2 pahala. semoga berganda insyaALLAH.

19 Oct 2011

tribute to cikgu husin.khas untuk budak sultan.



Assalamualaikum

entri kali ni adalah tribute aku kepada cikgu yang aku kasihi, cikgu Husin Bin Namin. beliau telah kembali kerahmatullah pada siang tadi. semoga arwah ditempatkan bersama orang2 soleh kerana jasa beliau yang sangat besar dalam mendidik dan mendisiplinkan anak2 bangsa.insyaALLAH

bercerita tentang memori dengan cikgu husin memang xleh lupa.banyak betul kenangan yang aku ingat tentang beliau. cikgu husin merupakan cikgu disiplin dan mengajar bahasa melayu. beliau sudah ada di sekolah aku (SMKA SULTAN MUHAMMAD) sejak dari sekolah tu bukak lagi kalau tak silap. beliau memang old timer dekat sekolah.

cikgu2 kat sekolah aku memang garang2.takat rotan dan lempang tu biase la tu.cikgu husin merupakan cikgu yang paling garang dekat sekolah.mungkin sebab beliau cikgu disiplin. aku xpenah dapat kelas beliau. tapi penangan beliau sempat aku dapat.yang paling aku xleh lupa adalah waktu terlambat nak pegi solat asar kat mesjid sebab tido dalam kelas.satu2 beliau panggil dan suruh beratur.lepastu sorang kena karate chop dekat tengkuk.dia punya rasa aku ingat sampai sekarang.tu belum masuk kena rotan dan penampar lagi.itu la beza dulu dengan sekarang.dulu lagi kena pukul lagi kita hormat kat cikgu tu.aku tengok budak2 zaman sekarang xboleh la kena cuit sket.nak melentingla, panggil mak bapak la, panggil abang2 la.manje sangat.rasa nak lempang je jenis2 yang mengada2 ni.

satu lagi yang paling memori waktu dulu adalah style rambut beliau.dari kondisi rambut budak2 boleh tahu kalau beliau sedang mood baik atau tak.kalau kemas tersisir maksudnya mood beliau baik.kalau agak kurang rapi biasanya budak2 takkan berani dekat2 dengan beliau.kalau tak memang cari nahas je la.

tapi tu semua dulu.semua tu pelajaran yang sangat berharga bagi aku dan kawan2 skolah aku.sebab didikan beliau lah kitorang tak jadi sampah masyarakat. ALHAMDULILLAH sebab kena hempuk dulu buat kitorang tunaikan solat.budak2 sekolah aku walaupun gengster macam mana pun tapi tahu fardhu ain, tahu solat jenazah, semua reti baca quran.senang citer basic agama strong lah.dan cikgu husin adalah antara orang yang berjasa dalam hal ini.insyaALLAH pahala beliau terus mengalir. selamat jalan cikgu. jasamu akan kami kenang selalu.

13 Oct 2011

entri yang tidak racist lansung tentang melayu

assalamualaikum. salam bersatu untuk semua umat islam

topik kalini aku cuma mengutarakan pendapat peribadi.tiada unsur pecah belah.tiada sebelah mana2 parti.entri unity.



islam dan melayu dimalaysia memang tak dapat dipisahkan. sebut melayu automatik islam. sebut islam kat malaysia maknanya melayu. tapi bagaimana dengan bukan melayu yang peluk islam? senang cerita mereka pun kita panggil melayu jugaklah.sebab dalam perlembagaan kalau tak silap la melayu tu definisi dia adalah agama islam dan menjalani cara hidup seperti melayu.salah satunya adalah berbahasa melayu.jadi orang bukan melayu yang masuk islam pun secara automatik kita boleh panggil melayu jugak kat malaysia. kat malaysia ni melayu dan islam tu mungkin cuma perbezaan istilah je kot.



cuma mungkin masalah yang boleh timbul adalah seperti ada jugak melayu yang murtad. ada jugak melayu yang jahat.yang tolak hukum ALLAH terang2.yang menjadikan maksiat sebagai budaya.dan banyak jugak pemimpin2 melayu yang menjahanamkan hak2 orang dan menciptakan budaya yang merosakkan anak2 melayu dan suka memecahbelahkan orang melayu(tidak kira apa parti pun). mereka ni masih islam ke? nak dianggap melayu jugak ke? sebab melayu sangat sinonim dengan islam dan islam itu sinonim dengan keindahan,persatuan,keadilan,kebaikan. pening jugak beb. kalau diberi pertanyaan macam ni aku jujur tak tau nak jawab camne. senang cite baik guna perkataan islam je lah. sebab bila sebut islam maknanya positif semua. xde negatif lansung. kalau sebut melayu boleh je orang kaitkan dengan benda2 negatif. sedangkan islam tu perfect.tiada cacat cela.melayu yang ada cacat cela.



ok from now on kita sebut islam je. tapi kekadang bila ada yang terlepas cakap tersebut melayu untuk tujuan persatuan,untuk tujuan islam, untuk tujuan baik2 dan tiada bertujuan perkauman aku harap kau faham2 je la.yang penting dapat maksud dia. ok sampai sini dulu. ni pendapat peribadi aku je.kalau nak betah,atau tak setuju ikut suka kau la.tak luak pun aku punya pendapat ni.

p/s - BUKAN semua orang UMNO tu jahat(ada mereka yang masih belum nampak sebab dipergunakan dan diperalatkan) dan
TAK semua orang PAS tu baik ( sebab banyak yang taksub dengan parti dan rela bermusuhan dengan sesama melayu berlainan parti). kan lebih baik bersatu.
buang yang TAIK ambil yang BAIK.

kisah nabi jatuh pengsan apabila diberitahu tentang neraka

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibril datang kepada Nabi saw pada waktu yang ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w.: "Mengapa aku melihat kau berubah muka?"

Jawabnya: "Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dibesarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yang mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu benar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya."

Lalu nabi s.a.w. bersabda: "Ya Jibril, jelaskan padaku sifat Jahannam."

Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian diteruskan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum niscaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.
Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi niscaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan bahangnya. Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yang disebut dalam Al-Qur'an itu diletakkan di atas bukit, niscaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, niscaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi, dan minumannya air panas bercampur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang lelaki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?"

Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota kefahaman: iaitu yang lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"

Jawab Jibril:

"Pintu yang terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yang kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun, namanya Al-Hawiyah.

Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nashara bernama Sa'eir."

Kemudian Jibril diam, segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: "Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"

Jawabnya: "Di dalamnya orang-orang yang berdosa besar dari ummatmu yang sampai mati belum sempat bertaubat."

Maka nabi s.a.w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibril meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sedar nabi saw bersabda: "Ya Jibril, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?"

Jawabnya: "Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu."

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibril juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.

(dipetik dari kitab "Peringatan Bagi Yang Lalai")

p/s - di ambil dari blog rakyat marhaen

28 Sep 2011

KISAH IBLIS TERPAKSA BERTEMU RASULULLAH

Dari Muadz bin Jabal dari Ibn Abbas:

Ketika kami sedang bersama Rasulullah SAW di kediaman seorang sahabat Anshar, tiba - tiba terdengar panggilan seseorang dari luar rumah:

"Wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk? Sebab kalian akan memerlukanku. "

Rasulullah bersabda : "Tahukah kalian siapa yang memanggil?"

Kami menjawab : "Allah dan rasulNya yang lebih tahu."


Beliau melanjutkan, "Itu iblis, laknat Allah bersamanya."

Umar bin Khattab berkata: "Izinkan aku membunuhnya wahai Rasulullah"

Nabi menahannya :" Sabar wahai Umar, bukankah kamu tahu bahwa Allah memberinya kesempatan hingga hari kiamat? Lebih baik bukakan pintu untuknya, sebab dia telah diperintahkan untuk ini, fahamilah apa yang hendak ia katakan dan dengarkan dengan baik."

Ibnu Abbas RA berkata: Pintu lalu dibuka, ternyata dia seperti seorang tua yang cacat satu matanya. Di janggutnya terdapat 7 helai rambut seperti rambut kuda, taringnya terlihat seperti taring ****, bibirnya seperti bibir sapi..


Iblis berkata: "Salam untukmu Muhammad.... Salam untukmu para hadirin..."

Rasulullah SAW lalu menjawab : "Salam hanya milik Allah SWT, sebagai mahluk terlaknat, apa keperluanmu? "

Iblis menjawab : "Wahai Muhammad, aku datang ke sini bukan atas kemauanku, namun kerana terpaksa."


"Siapa yang memaksamu? "


"Seorang malaikat utusan Allah mendatangiku dan berkata:

"Allah SWT memerintahkanmu untuk mendatangi Muhammad sambil menundukkan diri. Beritahu Muhammad tentang caramu dalam menggoda manusia. Jawablah dengan jujur semua pertanyaannya. Demi kebesaran Allah, andai kau berdusta satu kali saja, maka Allah akan jadikan dirimu debu yang ditiup angin."

"Oleh kerana itu aku sekarang mendatangimu. Tanyalah apa yang hendak kau tanyakan. Jika aku berdusta, aku akan dicaci oleh setiap musuhku. Tidak ada sesuatu pun yang paling besar menimpaku daripada cacian musuh."

Orang Yang Dibenci Iblis

Rasulullah SAW lalu bertanya kepada Iblis: "Kalau kau benar jujur, siapakah manusia yang paling kau benci?"


Iblis segera menjawab: " Kamu, kamu dan orang sepertimu adalah mahkluk Allah yang paling aku benci."


"Siapa selanjutnya? "


"Pemuda yang bertakwa yang memberikan dirinya mengabdi kepada Allah SWT."


"Lalu siapa lagi?"


"Orang Alim dan wara' (Loyal)"


" Lalu siapa lagi?"


"Orang yang selalu bersuci."


"Siapa lagi?"


"Seorang fakir yang sabar dan tak pernah mengeluhkan kesulitannnya kepada orang lain."

"Apa tanda kesabarannya? "


" Wahai Muhammad, jika ia tidak mengeluhkan kesulitannya kepada orang lain selama 3 hari, Allah akan memberi pahala orang - orang yang sabar."


"Selanjutnya apa?"


"Orang kaya yang bersyukur."


"Apa tanda kesyukurannya ?"


"Ia mengambil kekayaannya dari tempatnya, dan mengeluarkannya juga dari tempatnya ."

"Orang seperti apa Abu Bakar menurutmu?"


"Ia tidak pernah menurutiku di masa jahiliyah, apalagi dalam Islam."


"Umar bin Khattab?"


"Demi Allah setiap berjumpa dengannya aku pasti kabur. "


"Usman bin Affan?"


"Aku malu kepada orang yang malaikat pun malu kepadanya ."


"Ali bin Abi Thalib?"


" Aku berharap darinya agar kepalaku selamat, dan berharap ia melepaskanku dan aku melepaskannya. Tetapi ia tak akan mahu melakukan itu." (Ali bin Abi Thalib selau berdzikir terhadap Allah SWT)

Amalan Yang Dapat Menyakiti Iblis

"Apa yang kau rasakan jika melihat seseorang dari umatku yang hendak solat?"


"Aku merasa panas dingin dan gementar. "


"Kenapa?"



"Sebab, setiap seorang hamba bersujud 1x kepada Allah, Allah mengangkatnya 1 darjat."


"Jika seorang umatku berpuasa?"


"Tubuhku terasa terikat hingga ia berbuka ."


"Jika ia berhaji?"


"Aku seperti orang gila. "


"Jika ia membaca al-Quran?"


"Aku merasa meleleh laksana timah di atas api."


"Jika ia bersedekah?"


"Itu sama saja orang tersebut membelah tubuhku dengan gergaji."


"Mengapa jadi begitu? "

"Sebab dalam sedekah ada 4 keuntungan baginya... Iaitu keberkahan dalam hartanya, hidupnya disukai, sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara dirinya dengan api neraka dan segala macam musibah akan terhalau dari dirinya."

"Apa yang dapat mematahkan pinggangmu?"


"Suara kuda perang di jalan Allah."

"Apa yang dapat melelehkan tubuhmu?"


"Taubat orang yang bertaubat."

"Apa yang dapat membakar hatimu?"


"Istighfar di waktu siang dan malam."

"Apa yang dapat mencoreng wajahmu?"


"Sedekah yang diam - diam. "

"Apa yang dapat menusuk matamu?"


"Solat fajar."

"Apa yang dapat memukul kepalamu? "


"Solat berjamaah."

"Apa yang paling mengganggumu? "


"Majlis para ulama."

"Bagaimana cara makanmu?"


"Dengan tangan kiri dan jariku."

"Dimanakah kau menaungi anak - anakmu di musim panas?"


"Di bawah kuku manusia."

Manusia Yang Menjadi Teman Iblis

Nabi lalu bertanya : "Siapa temanmu wahai Iblis?"


"Pemakan riba."

"Siapa sahabatmu?"


"Penzina."

"Siapa teman tidurmu?"


"Pemabuk.."

"Siapa tamumu? "


"Pencuri."

"Siapa utusanmu?"


"Tukang sihir."

"Apa yang membuatmu gembira?"


"Bersumpah dengan cerai."

"Siapa kekasihmu? "


"Orang yang meninggalkan solat jumaat"

"Siapa manusia yang paling membahagiakanmu? "


"Orang yang meninggalkan solatnya dengan sengaja."

Iblis Tidak Berdaya Di hadapan Orang Yang Ikhlas

Rasulullah SAW lalu bersabda : "Segala puji bagi Allah yang telah membahagiakan umatku dan menyengsarakanmu. "


Iblis segera menimpali :" Tidak , tidak.. Tak akan ada kebahagiaan selama aku hidup hingga hari akhir. Bagaimana kau boleh berbahagia dengan umatmu, sementara aku boleh masuk ke dalam aliran darah mereka dan mereka tak boleh melihatku.

Demi yang menciptakan diriku dan memberikan ku kesempatan hingga hari akhir, aku akan menyesatkan mereka semua. Baik yang *****, atau yang pintar, yang boleh membaca dan tidak boleh membaca, yang durjana dan yang soleh, kecuali hamba Allah yang ikhlas."


"Siapa orang yang ikhlas menurutmu ?"

"Tidakkah kau tahu wahai Muhammad, bahawa barang siapa yang menyukai emas dan perak, ia bukan orang yang ikhlas. Jika kau lihat seseorang yang tidak menyukai dinar dan dirham, tidak suka pujian dan sanjungan, aku boleh pastikan bahawa ia orang yang ikhlas, maka aku meninggalkannya. Selama seorang hamba masih menyukai harta dan sanjungan dan hatinya selalu terikat dengan kesenangan dunia, ia sangat patuh padaku."

Iblis Dibantu oleh 70000 anak - anaknya

Tahukah kamu Muhammad, bahawa aku mempunyai 70000 anak.. Dan setiap anak memiliki 70000 syaitan.


Sebahagian ada yang aku tugaskan untuk mengganggu ulama. Sebahagian untuk menggangu anak - anak muda, sebahagian untuk menganggu orang - orang tua, sebahagian untuk menggangu wanita - wanita tua, sebahagian anak -anakku juga aku tugaskan kepada para Zahid.

Aku punya anak yang suka mengencingi telinga manusia sehingga ia tidur pada solat berjamaah. Tanpanya, manusia tidak akan mengantuk pada waktu solat berjamaah.

Aku punya anak yang suka menaburkan sesuatu di mata orang yang sedang mendengarkan ceramah ulama hingga mereka tertidur dan pahalanya terhapus.

Aku punya anak yang senang berada di lidah manusia, jika seseorang melakukan kebajikan lalu ia khabarkan kepada manusia, maka 99% pahalanya akan terhapus.




Pada setiap seorang wanita yang berjalan, anakku dan syaitan duduk di pinggul dan pahanya, lalu menghiasinya agar setiap orang memandanginya.


Syaitan juga berkata, "Keluarkan tanganmu", lalu ia mengeluarkan tangannya lalu syaitan pun menghiasi kukunya.

Mereka, anak - anakku selalu meyusup dan berubah dari satu tempat ke tempat lainnya, dari satu pintu ke pintu yang lainnya untuk menggoda manusia hingga mereka terhempas dari keikhlasan mereka.

Akhirnya mereka menyembah Allah tanpa ikhlas, namun mereka tidak merasa.


Tahukah kamu, Muhammad? Bahawa ada rahib yang telah beribadat kepada Allah selama 70 tahun. Setiap orang sakit yang didoakan olehnya, sembuh seketika. Aku terus menggodanya hingga ia berzina, membunuh dan kufur.

Cara Iblis Menggoda

Tahukah kau Muhammad, dusta berasal dari diriku?


Akulah makhluk pertama yang berdusta.


Pendusta adalah sahabatku. Barangsiapa bersumpah dengan berdusta, ia kekasihku.

Tahukah kau Muhammad?


Aku bersumpah kepada Adam dan Hawa dengan nama Allah bahawa aku benar-benar menasihatinya.


Sumpah dusta adalah kegemaranku.


Ghibah (gosip) dan Namimah (adu domba) kesenanganku.


Kesaksian palsu kegembiraanku.

Orang yang bersumpah untuk menceraikan isterinya ia berada di pinggir dosa walau hanya sekali dan walaupun ia benar. Sebab barang siapa membiasakan dengan kata - kata cerai, isterinya menjadi haram baginya. Kemudian ia akan beranak cucu hingga hari kiamat. Jadi semua anak - anak zina dan ia masuk neraka hanya kerana satu kalimat, CERAI.

Wahai Muhammad, umatmu ada yang suka lalai semasa solat. Setiap ia hendak berdiri untuk solat, aku bisikan padanya waktu masih lama, kamu masih sibuk, lalu ia manundanya hingga ia melaksanakan solat di luar waktu, maka solat itu dipukulkannya kemukanya.

Jika ia berhasil mengalahkanku, aku biarkan ia solat. Namun aku bisikkan ke telinganya 'lihat kiri dan kananmu',


Dia pun menoleh. Pada masa itu aku usap dengan tanganku dan kucium keningnya serta aku katakan 'solatmu tidak sah'.


Bukankah kamu tahu Muhammad, orang yang banyak menoleh dalam solatnya akan dipukul.

Jika ia solat sendirian, aku suruh dia untuk bergegas. Dia pun solat seperti ayam yang mematuk beras.


Jika dia berhasil mengalahkanku dan dia solat berjamaah, aku ikat lehernya dengan tali, hingga dia mengangkat kepalanya sebelum imam, atau meletakkannya sebelum imam.

Kamu tahu bahawa melakukan itu batal shalatnya dan wajahnya akan dirubah menjadi wajah keldai.

Jika dia berhasil mengalahkanku, aku tiup hidungnya hingga dia menguap dalam solat. Jika ia tidak menutup mulutnya ketika menguap, syaitan akan masuk ke dalam dirinya, dan membuatnya menjadi bertambah serakah dan gila dunia.

Dan diapun semakin taat padaku.


Kebahagiaan apa untukmu, sedang aku memerintahkan orang miskin agar meninggalkan solat. Aku katakan padanya, 'kamu tidak wajib solat, solat hanya wajib untuk orang yang berkemampuan dan sihat. Orang sakit dan miskin tidak, jika kehidupanmu telah berubah baru kau solat.'


Dia pun mati dalam kekafiran. Jika dia mati sambil meninggalkan solat maka Allah akan menemuinya dalam kemurkaan.

Wahai Muhammad, jika aku berdusta Allah akan menjadikanku debu.
Wahai Muhammad, apakah kau akan bergembira dengan umatmu padahal aku mengeluarkan seperenam mereka dari islam?

10 Permintaan Iblis kepada Allah SWT

"Berapa yang kau pinta dari Tuhanmu?"

"10 macam"


"Apa saja?"


Aku minta agar Allah membiarkanku berbagi dalam harta dan anak manusia, Allah mengizinkan.

Allah berfirman, "Berbagilah dengan manusia dalam harta dan anak. Dan janjikanlah mereka, tidaklah janji syaitan kecuali tipuan." (QS Al-Isra :64)

Harta yang tidak dizakatkan, aku makan darinya. Aku juga makan dari makanan haram dan yang bercampur dengan riba, aku juga makan dari makanan yang tidak dibacakan nama Allah.

Aku minta agar Allah membiarkanku ikut bersama dengan orang yang berhubungan dengan isterinya tanpa berlindung dengan Allah, maka syaitan ikut bersamanya dan anak yang dilahirkan akan sangat patuh kepada syaitan.

Aku minta agar boleh ikut bersama dengan orang yang menaiki kenderaan bukan untuk tujuan yang halal.

Aku minta agar Allah menjadikan bilik mandi sebagai rumahku.

Aku minta agar Allah menjadikan pasar sebagai masjidku.

Aku minta agar Allah menjadikan syair sebagai Quranku.

Aku minta agar Allah menjadikan pemabuk sebagai teman tidurku.

Aku minta agar Allah memberikanku saudara , maka Ia jadikan orang yang membelanjakan hartanya untuk maksiat sebagai saudaraku.


Allah berfirman, "Orang - orang boros adalah saudara - saudara syaitan. " (QS Al-Isra : 27)

Wahai Muhammad, aku minta agar Allah membuatku boleh melihat manusia sementara mereka tidak boleh melihatku.


Dan aku minta agar Allah memberiku kemampuan untuk mengalir dalam aliran darah manusia.

Allah menjawab, "Silakan", aku bangga dengan hal itu hingga hari kiamat. Sebahagian besar manusia bersamaku di hari kiamat.


Iblis berkata : "Wahai muhammad, aku tak bolej menyesatkan orang sedikitpun, aku hanya boleh membisikan dan menggoda."

Jika aku boleh menyesatkan, tak akan tersisa seorangpun.


Sebagaimana dirimu, kamu tidak boleh memberi hidayah sedikitpun, engkau hanya rasul yang menyampaikan amanah.


Jika kau boleh memberi hidayah, tak akan ada seorang kafir pun di muka bumi ini.

Kau hanya boleh menjadi penyebab untuk orang yang telah ditentukan sengsara.

Orang yang bahagia adalah orang yang telah ditulis bahagia sejak di perut ibunya. dan orang yang sengsara adalah orang yang telah ditulis sengsara semenjak dalam kandungan ibunya.

Rasulullah SAW lalu membaca ayat : "Mereka akan terus berselisih kecuali orang yang dirahmati oleh Allah SWT " (QS Hud :118 - 119)


Juga membaca, " Sesungguhnya ketentuan Allah pasti berlaku" (QS Al-Ahzab : 38)

Iblis lalu berkata : " Wahai Rasul Allah takdir telah ditentukan dan pena takdir telah kering. Maha Suci Allah yang menjadikanmu pemimpin para nabi dan rasul, pemimpin penduduk surga, dan yang telah menjadikan aku pemimpin makhluk-makhluk celaka dan pemimpin penduduk neraka. aku si celaka yang terusir, ini akhir yang ingin aku sampaikan kepadamu. Dan aku tak berbohong."

semoga kita mendapat hidayahnya...amin

Read more: http://barlisuam-87.blogspot.com/2011/08/kisah-iblis-terpaksa-bertemu-rasulullah.html#ixzz1ZEifUsfx

22 Sep 2011

martial arts part 3

assalamualaikum

dah lame tak update blog kalini aku nak update pasal bela diri lagi.tapi kalini aku nak berkongsi benda2 yang simple je la.sebab aku pun xde ilmu sangat.benda yang tau aku kongsi la sket2.

dalam pertarungan, tak kira la dalam pertandingan atau dijalanan, salah satu elemen yang penting adalah mengelak dari serangan lawan. macam2 cara kita boleh mengelak dari serangan lawan. kat sini aku nak berkongsi tiga cara.ni pun secara umum je la.

cara yang pertama yang kita boleh gunakan adalah dengan cara menghindar atau menjauh dari serangan.setiap serangan itu ada range dia. dengan menggunakan konsep range ni kita boleh menghindar sesuatu serangan hanya dengan menggerakkan tubuh kita menjauhi serangan itu. bermacam2 cara yang boleh kita pakai.contohnya apabila lawan menyerang kita dengan tumbukan,kita boleh melakukan selangkah kebelankang.boleh jugak kita menggerakkan badan kita kekiri atau kanan.kelebihan dari cara begini adalah kita tak perlu untuk menggunakan tangan atau kaki untuk menepis serangan itu.dengan kata lain kita tak perlu bersusah payah nak membaca dan meneka mana arah tumbukan atau tendangan yang akan sampai ke kita.



ok sekarang kita masuk cara yang kedua.untuk menghindar serangan, kita juga boleh menggunakan cara menepis(block) atau menangkis dan yang sewaktu dengannya.ni pun macam2 jugak.ada serangan yang kita boleh tepi dengan tangan, dan ada jugak dengan kaki.benda ni sangat bervariasi.bermacam2 cara.lain aliran bela diri lain pulak cara block dia.kalau serangan beleh atas ada cara dia, begitu jugak bahagian tengah dan bawah.ikut kau punya aliran yang kau suka la.walaupun streetfight tetap ada cara dia yang tersendiri jugak.cara kedua ni memerlukan kita untuk belajar, berlatih dan develope diri kita sendiri.sebab dalam pertarungan sebenar apa saja boleh terjadi.jadi untuk membaca serangan atau menghindar dari fight itu semua depend dekat diri kita sendiri.kalau yakin bleh hadap ok la.kalau xboleh lebih baik menghindar. bukan berarti menghindar kau jadi penakut.yang penting nyawa selamat.ini memang prinsip dalam streetfight.tanyalah mana2 fighter2 besar.



cara yang ketiga pulak adalah menangkis dengan cara menyerang.ini pun bagus jugak.kelebihan dia adalah kita buat dua benda dalam satu gerakan.selain kita dapat mengelak serangan lawan,kita jugak dapat menyerang lawan sehingga lawan dapat menjadi disabled.contohnya jika lawan menyerang kita dengan tumbukan lurus, kita boleh mengelak dengan menggunakan tendangan front kick ke ulu hati atau ke kemaluan lawan.dengan ini kita sekaligu menepis dan menyerang juga.cara ni efektif tapi kena ada kemahiran jugak.



ok sampai disini dulu aku share.semoga bermanfaat.be strong to defend islam.

5 Sep 2011

pantun 3 suku ikut suka aku..........

salam syawal,

jambang dicukur sampai berdarah,
tanda bersyukur, ucap ALHAMDULILLAH

tengok orang tinggal solat,
sedang kita cukup 17 rakaat , ucap ALHAMDULILLAH .......

orang lain pakaian terdedah, ketat tak ingat,
kita dipilih tutp aurat, ucap ALHAMDULILLAH ......

duit banyak tapi haram semua,
lebih baik sikit tapi halal adanya, ucap ALHAMDULILLAH......

orang lain dengki, hasad dan niat jahat,
sedangkan kita hati bersih berkilat, ucap ALHAMDULILLAH..........

orang lain bangga dengan maksiat,
sedangkan kita mahu bertaubat, ucap ALHAMDULILLAH .......

orang somalia mati kelaparan,
kita kenyang nasi sepinggan, ucap ALHAMDULILLAH.......

negara lain tidak selamat,
kita aman disemua tempat, ucap ALHAMDULILLAH.......

lihat kubur orang dah mati,
sedangkan kita masih hidup lagi, ucap ALHAMDULILLAH.........

kalau ada terkesan dihati,
lepas baca blog ini, UCAP ALHAMDULILLAH............

30 Aug 2011

daripada kau dengar rosmah berucap baik kau baca perutusan aku ni

salam lebaran,

akhirnya ramadhan sudah berlalu.syawal muncul untuk kita bersyukur.semoga tahun depan masih panjang umur.

bagi aku, benda yang paling aku rasa bermakna untuk dibuat pada malam raya adalah takbir dari rumah kerumah.sebab momen tu cuma ada pada malam raya.kalau kau nak enjoy kesini sana hari lain pun boleh.dia punya momen tak serupa.

satu lagi aku tengok, hari raya ni merupakan momen untuk umat islam bersatu. cuba kau tengok ucapan selamat hari raya.biasanya ucapan ini bersifat general dan diakhiri dengan maaf zahir batin.begitu jugak nanti pagi raya. semua orang islam bersatu, sama2 pegi sembahyang raya, bersalaman dan bermaafan tanpa melihat perbezaan. hari lain kau selalu dengar orang ni kutuk orang tu, orang ni gaduh dengan orang tu, bertikai sini sana dan macam2 lagi.tapi bila hari raya mana ada macam tu? mana ada gaduh2 mana ada kutuk2, surat kabar pun stop kejap kutuk mengutuk antara berlainan kelompok. politik, kelompok, fahaman, semua dapat bersatu walaupun cuma sekejap. tak kira PAS, UMNO, KEADILAN, wahabi, sunni, syiah, 30, 36, 77, najib, anwar, rosmah, semua waktu hari raya sepakat stop kejap daripada bergaduh macam orang bodoh. ini yang aku nampak hikmah dari syawal.

jadi bagi aku la, sebenarnya persatuan antara sesama muslim tu tak mustahil lansung.boleh sangat nak unite.cuma masing2 ikut kepala masing sampai bila mau jumpa titik pertemuan? semua keras kepala. tapi bila raya boleh je nak kasik cool down masing2 punya kepala.

jadi sempena bulan ramadhan almubarak ini aku menyeru agar jadikan momentum hari raya ini sebagai medan perpaduan umat islam.sudah cukup lama kita bertelagah.even darah pun sudah banyak tumpah.sampai bila mau ini macam? tak mau ke tengok malaysia ni jadi lebih maju dan makmur daripada sekarang? cukup2la tu hidup dalam keadaan kucar kacir. daripada bertumbuk lebih baik bersalaman. hidup kau pun jadi aman.

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN

25 Aug 2011

nasihat untuk lu............


salam ramadhan

dalam idop kita mesti tengok dua hal. satu kita kena tengok golongan yang lebih bawah dari kita(lagi suey dari kita) dan satu lagi kita kena tengok golongan yang lebih berada diatas kita(lagi ong dari kita).

sebab dia sangat simple.golongan yang pertama kita kena tengok supaya dalam hati kita ada rasa syukur.kalau lu pikir lu in deep shit.orang lain punya shit lebih deeper.benda ni adalah nature.misti ada orang lain lebih suey dari lu punya.lu toksah risau la.lu cuma perlu clear lu punya fikiran supaya hati lu lebih tenang walaupun lu tengah dalam masalah atau lu tengah dalam shit condition.kalau lu rasa jiwa lu kacau, lu pegi tengok hospital bahagia sana, diorang punya jiwa lagi fucked up daripada jiwa lu.even yang lebih gila sampai bunuh diri pun ada.lagi lu mau cakap lu punya jiwa kacau.lu punya masalah besar.lu buka lu punya mata la.orang lain lagi besar dia punya trouble lu tau?lu tau? lu tak tau maa.kalau lu sudah bukak lu punya mata, baru lu tau betapa besar nikmat yang ada dalam diri lu.



golongan pertama kita kena tengok supaya develope kita punya rasa syukur pada tuhan.disamping itu kita kena tengok supaya bila dalam hati kita bila sudah ada rasa syukur,baru kita akan tergerak hati untuk membantu mereka2 yang lebih tak bernasib baik daripada kita.jangan lu tengok saja.kena mau tolong juga kalau kita mampu....

kemudian kita juga kena tengok orang2 atau golongan yang lebih bagus dari kita.lebih ong dia punya nasib.kenapa mau tengok? supaya kita ada motivasi untuk pegi lebih jauh.tak la kita cuma berada ditakuk lama saja.hidup kena ada kemajuan.dalam islam juga itu macam.hari besok kena lagi baik dari hari ini.jadi dengan tengok orang yang lagi bagus, dalam hati kita akan timbul rasa nak jadi macam dia atau lebih baik dari dia.dari situ baru kita punya motivasi naik bro....

satu lagi kita kena tengok orang atau golongan lain yang lebih bagus dari kita supaya kita ada semacam rasa tau diri.sebab ada sesetengah dari kita bila dapat nikmat lebih sikit, kita sudah rasa diri bagus.rasa superior.orang lain kita pandang rendah.itu adalah sifat yang cibai.mana boleh lu rasa diri lu bagus?apa lu pikir dunia ni bapak lu punya ka?mata mau bukak kawan, tengok sekeliling mesti ada yang lagi bagus dari lu punya.lu toksah rasa lu bagus.lu tak bagus la kawan.apa yang kita dapat semua datang dari tuhan.bila2 masa saja boleh ditarik balik.jadi buat apa nak tunjuk besar?tak guna.

ok sampai sini dulu tazkirah ramadhan gua.semoga kita dapat keampunan dibulan ramadhan ni.amin

16 Aug 2011

hate us? think again u fuckers


salam ramadhan.peace be upon all mukmins

there are two types of non-believers in malaysia when it comes to situations that are related to islam in terms of law and culture. the first one is the one that didn't understand islam until they find it a bit disturbance for them. they are not our enemies since they know very little about islam. if we give them understanding then tolerance can be achieved

the second one is the shitty type. they cannot tolerate to anything that are related to islam.in other word, they hate islam. but not often as well that they hide and manipulate behind the tenderness that we have given them. this is the type that we don't have to listen to them. confont is the only way.look at lee kwan yu. he is on this type. fucking old bastard.

to muslims haters in malaysia, dont mess with us. we muslims respect your way, so why dont you do the same. think twice before messing with us because a true muslims never fear to anything or anybody except ALLAH. if war and die is the only solution, then die we will. but we will never let u fuckers destroy our religion and our way of life. GO TO HELL YOU MUSLIMS HATERS!!!!!!!!


13 Aug 2011

berbuka dengan sepam malboro




salam ramadhan

sempena bulan ramadhan dan aku baru lulus xam smalam aku nak menulis entri kempen.

tubuh kita memerlukan tenaga.salah satu sumber dari tenaga datang dari pengambilan glukosa. nanti adelah proses2 yang berlaku sehingga glukosa berubah jadi tenaga.aku dah lupa. sebelum diserap oleh tubuh, glukosa berada dalam darah. insulin diperlukan untuk menghantar glukosa dari dalam darah ke organ2 target. jika terlebih maka akan dipanggil hyperglycemia. kalau berkurang plak orang panggil hypoglycemia.yang aku nak tekankan kat sini adalah hypoglycemia.



hypoglycemia ni adalah keadaan dimana kau kekurangan kadar glukosa dalam darah kau.banyak benda bleh picu benda ni.terlalu banyak insulin, kurang intake (fasting) dan macam2 lagi.benda ni kalau awal2 ok lagi, tapi kalau sudah severe boleh bawak mati.oleh sebab low blood glucose level dalam badan maka tubuh akan mengisyaratkan kepada kita dengan simptom2 seperti weakness, rasa cam nak pitam, nadi berdegup kencang,tangan menggeletar, pandangan berpinau, kepala jadi lalok dan macam2 lagi sampai boleh jadi koma kalau sudah severe.Maha Suci ALLAH yang ciptakan mechanism2 yang sangat perfect dalam badan kita sehingga semuanya sudah dalam keseimbangan.

sebab aku share benda ni adalah sempena kita puasa ni.bila lapar kita pun akan alami gejala2 cam yang aku tulis kat atas tu jugak.tapi xdelah dengan berpuasa sampai kau boleh koma atau mati.bulshit je kalau kau ingat camtu. nampak tak hikmah dari berpuasa? dengan ALLAH beri kita sedikit experience tentang kelaparan, diharapkan supaya dapat merasakan apa yang orang yang tak bernasib baik(orang2 miskin, yang selalu lapar macam kat afrika tu) rasa. bukan saja2 suruh puasa maaa. supaya kita jadi lebih berhati perut dengan aware lah sedikit dengan sekeliling kita. supaya tak makan sorang bile ada lebih rezeki.



selain tu, entri kali ni jugak aku tujukan untuk golongan2 smokers diluar sana. sebenarnya boleh je kalau nak berhenti merokok. time puasa siang2 boleh je tahan tak merokok. saja je memang taknak berhenti merokok kan? badan kita takde pun mechanism untuk nikotin. xde pun istilah hyponicotinemia.kepala hotak sendiri je yang taknak berhenti. dah haram pun tetap isap jugak xde rasa berdosa lansung. apa cerita? semoga sendiri mau ingat supaya berhenti merokok.ambil momentum ramadhan untuk berhenti. duit rokok kalau kumpul bleh down payment kereta wooo.



ok sampai disini dahulu.wassalam

1 Aug 2011

lu bagus sangat?

salam ramadhan

sempena ramadhan ni aku nak berkongsi sedikit.benda ni untuk aku khususnya dan semoga bermanfaat.

kekadang kita seronok tengok kelemahan orang lain sehingga membutakan penglihatan kita dari melihat keburukan dan kekurangan diri sendiri.cukup nampak sedikit saja kekurangan yang ada pada orang lain untuk kita judge orang itu buruk semuanya.kita tend untuk mentertwakan dan cenderung untuk memandang rendah dan sebelah mata kepada orang itu.mungkin kita terlalu perfect agaknya.

ingatlah, dalam dunia, walau apa pun kau, besar mana pun kau, cantik mana pun kau, pandai mana pun kau, kaya giler babi pun kau, tidak pernah semua itu dapat meningkatkat darjat kau berbanding orang lain. benda yang dapat meningkatkan darjat kau adalah seberapa takutnya kau pada maha pencipta.lebih tunduk dan patuh kau padaNYA maka lebih tinggilah kau disisiNYA. buat ape nak bersusah payah untuk dapat penghargaan dari manusia? TAK GUNA.........





ada kenalan aku ni.dia ni jenis kalau berborak, xpernah masuk.lain yang orang cakap, lain yang dia tangkap.dan atas sifat dia ni, ada sesetegah orang yang menganggap lawak dengan mamat ni sehingga kalau mamat ni cakap benda yang betul pun orang akan gelak jugak sebab orang ingat dia cakap tak nyambung. tapi aku pernah tengok depan mata aku mamat ni sewaktu berdoa hampir nak menangis. aku rasa orang yang bercakap dengan normal dan lancar pun susah nak menangis kerana ALLAH

ada lagi satu. kenalan lain. dia ni pantang nampak makanan.apalagi makanan orang lain.mulalah mata melilau dan hati sudah tak tenteram selagi tak mendapatkan makanan tu.pantang member beli makanan, mesti dia nak mintak.nak beli sendiri kedekut. tapi dalam sifat dia yang begitu, mamat ni lah antara orang yang paling rajin sembahyang jemaah dekat masjid.aku yang xkedekut ni pun boleh kira dengan jari je sembahyang kat masjid.

jadi pengajaran dari dua kisah diatas, setiap orang, tak kira yang normal, yang pelik, yang baik, yang jahat, MESTI akan ada sesuatu qualiti yang baik dari diri mereka yang mungkin orang lain pun xleh nak capai qualiti atau tingkat tu.dan, siapa tau, mungkin dengan qualiti tu, ALLAH angkat darjat mereka lebih tinggi dari kita. kita pulak sebab sibuk tengok kelemahan orang, darjat kita plak yang turun.semoga ALLAH jauhkan dari begitu.

sampai disini dulu.semoga sama2 dapat muhasabah diri dan memperbaiki diri mengikut kemampuan masing2.xmampu banyak2 sikit2 dulu.semoga ALLAH lindungi hati orang2 yang beriman dari terpesong dan rosak.AMIN

31 Jul 2011

gaduh jalanan dan bela diri dan ramadhan

salam ramadhan buat semua

entri kalini berbau martial arts.macam biasa entri bersifat general. martial arts dan streetfight. benda yang sama tapi berbeza.sama sebab sama2 bermotif untuk fight. berbeza sebab prinsip dan cara pembawaan yang berbeza.



anda boleh belajar martial arts tapi belum tentu anda boleh mengaplikasikan apa yang anda belajar untuk keadaan sebenar.dibawah ni aku cuba simpulkan kenapa martial arts dan streetfight tu berbeza.

dalam martial art, elemen yang paling diutamakan adalah seni.cara anda menumbuk, cara anda menendang, cara anda mengelak, cara anda kekuda/stunt,dan sebagainya.berbeza untuk setiap martial arts.silat ada cara tumbuknya, karate dan taekwando juga berbeza.kalau dalam streetfight sudah tiada masa untuk berseni2.baru anda pasang kekuda orang dah layangkan sedas snap kick kat muka.




kedua, dalam martial arts, setiap dari tindakan yang kita buat tu kita sudah jangka kerana memang diberitahu dulu oleh mahaguru kita sebelum kita lakukan.contohnya dalam permainan buah pukul atau one step sparring.kita diajar untuk menepis atau mengelak serangan2 yang kita sudah diberitahu dulu.tapi dalam keadaan sebenar kita sendiri yang perlu membaca sekaligus mengatasi serangan lawan.



ketiga, cuba anda tengok jika ada free sparring dalam martial arts.block kemana, stunt kemana, semua hilang.pakai gado koboi jugak.satu lagi kalau dalam ring ada rules dan wasit/pengadil boleh hentikan kalau terjadi sesuatu.tapi kalau kat luar tidak ada semua itu.antara hidup mati.





ok point2 diatas aku buat bukan untuk blame martial arts.cuma sebagai nasihat kepada pengamal2 seni beladiri yang sudah salah konsep.sebab ada pengamal2 seni bela diri yang terlupa akan fakta ini.mereka merasa semakin tinggi bengkong/tali pinggang yang mereka capai berarti semakin hebat mereka.salah besar tu.sebenarnya dalam martial arts itu sudah lengkap dan penuh ilmu untuk mempertahankan diri.macam mana nak serang, part2 mana yang patut kita serang, macam mana nak jaga range, cara2 block/tepis, dan macam2 lagi.cuma sebagai pengamal bela diri tidak boleh amik bulat2 dan ikut saje.yang penting faham dan kena fleksibel.ini kata2 yang aku penah dapat daripada beberapa cikgu2 martial arts.


orang yang hebat adalah orang yang belajar dan faham prinsip2 dalam bela diri dan dapat mengaplikasikan prinsip2 itu dalam apa jua keadaan.orang yang hebat adalah orang yang humble.ikut resmi padi.

jika anda melihat fighter2 besar dan hebat, mereka semua adalah orang yang ada latar belakang martial arts.mereka2 ini hebat kerana mereka tidak cuma hafal mati pergerakan2 yang mereka belajar tetapi mereka2 ini menyerap ilmu, faham dan mereka fleksibel, boleh menyesuaikan dengan keadaan.dan yang paling penting antara semua, mereka2 berlatih dengan sangat gigih dan keras.itu kunci mereka.

ok sampai sini dulu.yang diatas cuma pendapat peribadi aku saja. i'm no pro. selamat berpuasa dan beramal dibulan ramadhan.salah silap aku mintak maaf. nak berkongsi sket. amalkan setiap malam dibulan ramadhan baca surah al-mulk dan surah al-fateh.semoga ALLAH membuka pintu makrifatNYA untuk kita.semoga ramadhan kalini menjadi ramadhan yang paling baik sekali jika dibanding dengan ramadhan yang dulu2.sekian wassalamualaikum

25 Jul 2011

ada gua kesah dengan lu?????

assalamualaikum

dalam hidup seringkali kita memikirkan apa pendapat dan pandangan orang lain terhadap kita.kita ambik kesah pandangan orang lain terhadap kita. lebih2 lagi mereka2 yang masuk dalam kategori 'budak alim' atau 'budak baik'. mereka2 ini lebih lagi memelihara diri dari mendapat pandangan serong dari orang lain. semua kena jaga. takut orang cakap ape plak nantikan?


sebenarnya bagus memelihara diri dan cover2 diri untuk mengelak dari mendapat pandangan negatif dari orang lain.tapi adakah niat kita tu betul2 ikhlas? betul2 untuk memelihara diri? bukan niat untuk nampak baik? dua benda ni adalah benda yang nampak macam sama tapi beza dia macam langit dan bumi.satu dapat pahala dan satu
dapat dosa sebab berpura2.





contoh simple, kalau seorang lelaki, biasanya buat baik dan cover2 supaya dimata perempuan ( apelagi kalau perempuan yang dia minat) dia kelihatan baik.secara automatik saham pun naik. perempuan pun camtu gak. cover ayu, cover tutur kata, supaya nampak cam solehah. penting untuk diketahui bahawa ni semua contoh saja.tiada kaitan dengan sesiapa pun.

tapi diatas semua, yang paling penting adalah kita dengan ALLAH.daripada kita susah payah untuk mendapat pujian dan mendapat title 'baik' atau 'alim' dari manusia, lebih baik kita berserah diri pada ALLAH saja. adalah lebih baik kita buat sesuatu tu untuk dikembalikan kepada ALLAH saja.apatah lagi bab2 ibadat.jangan buat memain woo.....boleh jatuh syirik kalau niat terpesong.nauzubillah sesangat. baik dihadapan manusia belum tentu baik dihadapan ALLAH.sebab kalau kita serahkan semuanya kepada ALLAH itu merupakan yang terbaik bagi kita.kalau benda tu baik dihadapan ALLAH, berarti kita dapat pahala.kalau benda tu kurang baik, berharaplah semoga ALLAH lindungi kita. kan ALLAH itu MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA KUASA?

aku nak eleborate lebih2 pun xberani sangat sebab ye lah diri sendiri memang jauh dari perfect.takut dalam diri pun ade perasaan nak dapat pujian dan pandangan baik orang.cuma aku berharap semoga kita semua dilindungi ALLAH dari sifat mengharapkan sesuatu selain dari keredhaan ALLAH.amin. sampai disini dulu

20 Jul 2011

something to share

Dalam kehidupan sehari-hari ada kala kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah. Tetapi itulah kita manusia, tak lari dari kesilapan..dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama: tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

Kedua: membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

Ketiga: jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke mesjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat: jaga sholat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

Kelima: jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

Keenam: jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh: amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.

Sebarkanlah ilmu ini, anda tidak rugi sedikitpun, tidak perlu kredit kepada blog ini dan tidak perlu backlink..cukup sekadar sebarkan, dan menjadi manfaat pada semua - malaysiasensasi.net
MalaysiaSensasi.Net: [Mesti Baca] 7 Sunnah Penting

p/s - point satu, dua, tiga, empat, lima,........ adoyai macam semua tak buat.sedih dengan diri sendiri.sama2 le kita memperbaiki diri step by step.

10 Jul 2011

lu nak bersih lu pegi cebok lu punya bontot laaa

salam atas kamu

dalam dunia nikan, setiap ape yang kita buat atau pegang, mesti dan wajib akan ada orang atau golongan yang menentang dan tidak sependapat dengan kita. pro dan kontra tu mesti ada. even benda yang paling perfect dalam dunia iaitu ISLAM.walaupun perfect tetap jugak ade yang tak setuju.tetap jugak ade yang menentang.

contoh lain seperti kalau kau suka bersedekah, mesti ada orang2 kedekut yang tidak setuju dan bagi seribu alasan untuk tidak suka bersedekah.kalau kau sokong kerajaan,yang lain akan sokong pembangkang. kalau kau seorang yang mempunya peribadi yang baik, mesti akan ade orang yang tidak senang hati dengan kau punya. pro dan kontra katdalam dunia ni seolah2 macam yin dan yang.




begitu jugak dengan peristiwa yang baru terjadi kat malaysia - bersih. mesti ade patriot yang kontra dengan bersih tu. secara jujur, aku tidak tahu terlalu banyak.sket2 je amik tahu dari kedua2 pihak kerajaandan pembangkang. secara jujur jugak aku antara sokong dan tak sokong pasal bersih ni. sokong sebab matlamat dia baik nak mintak PRU bersih dan adil. satu lagi sebab ulama pun ikut sokong bersih.kan ulama pewaris nabi.kita ynag kurang ilmu agama ni kena la ikut cakap ulama. kalau reason aku tak sokong plak adalah sebab ambiga tu ada berkaitan dengan IFC.dan satu lagi, walaupun dalam bersih kita bleh tengok perpaduan antara rakyat malaysia, kau takleh nafikan jugak bahwa bersih juga menambahkan pecah belah antara kelompok yang sokong kerajaan dan yang tidak.camne nak unite kalau jurang perpecahan makin melebar?




secara jujur jugak, aku merupakan orang yang tidak berpihak dengan mana2 fahaman politik. aku lebih kepada menyokong individu. ulama itu sudah tentu. ada individu2 dalam pakatan rakyat yang aku boleh terima, begitu juga kerajaan. kalau dalam pakatan rakyat, sudah tentulah aku sokong ulama2 PAS. tidak lain tak bukan kerana mereka berpolitik untukmenegakkan islam.ape lagi alasan untuk aku menolak mereka? TIADA. setiap apa yang mereka buat sudah tentulah mereka sudah landaskan dengan ilmu agama mereka. kalau dalam kerajaan pulak, aku boleh terima pemimpin2 UMNO yang dari penampilan mereka menunjukkan mereka masih mengamalkan ajaran islam.ini boleh dilihat dari pemimpin2 yang tak tinggal solat, bleh jadi imam, anak bini mereka menutup aurat dan kalau kita mintak bantuan mereka tolong.contohnya cam pak ketua menteri melaka,dan yb kawasan aku.tapi kadang2 orang bleh cakap,"alah alau umno tu same je semua. kronisme, suka makan duit rakyat.".itu urusan dia dengan ALLAH. kalau xde bukti baik jangan sedap mulut main tuduh2.kalau ye pun benar, daripada duduk hentam menghentam kan ke baik kalau tegur secara baik?pegi jumpa, tegur.kalau dia dengar, ok bagus. kalau keras kepala barulah jatuhkan pemimpin camtu.




sebenarnye kalau nak unite senang je. pemimpin2 kena unite. secara automatik rakyat yang terdiri daripada pengikut dan penyokong kepada pemimpin2 tu akan follow their leaders punya. atas gerak bawah mesti ikut punya. tinggal yang kat atas tu je camne mereka nak unite.

aduh panjangla plak kalo bab2 politik ni.okla sebagai penutup,aku secara peribadi mengharapkan sangat supaya ade perpaduan dikalangan umat islam.disamping tu aku harap non muslim dapat respect islam dan tidak merasakan bahwa islam itu menjadi thread kepada mereka.dan satu lagi yang tak kurang penting aku berharap agar orang2 dan golongan2 yang bertanggungjawab nak menjatuhkan islam dan menjahanamkan malaysia segera jatuh dan mengundurkan diri.kalau tetap keras kepala jugak aku bermohon kepada ALLAH supaya nyawa mereka dicabut supaya mereka tidak lagi membuat kerosakan yang lebih parah di muka bumi malaysia yang tercinta ni.

hati kau tengah panas? jom kasik cool down dengan entri ni

Ali bin Abi Talib r.a berkata :

"Sewaktu Rasullullah S.A.W duduk bersama para sahabat Muhajirin dan Ansar,
maka dengan tiba-tiba datanglah satu rombongan orang-orang Yahudi, lalu
berkata: Ya Muhammad, kami hendak tanya kepada kamu kalimat-kalimat yang
telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa A.S.yang tidak diberikan kecuali
kepada para Nabi utusan Allah atau malaikat muqarrab.'

Lalu Rasullullah S.A.W.bersabda: 'Silakan bertanya.'

Berkata orang Yahudi:'Silahkan terangkan kepada kami tentang 5 waktu yang
diwajibkan oleh Allah ke atas umatmu.'

Sabda Rasullullah S.A.W.:'Sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari, maka
bertasbihlah segala sesuatu kepada TuhanNya,
Sembahyang Asar itu ialah saat ketika Nabi Adam A.S. memakan buah Khuldi,
Sembahyang Maghrib itu adalah saat Allah menerima taubat Nabi Adam A.S.,maka
setiap mukmin yang bersembahyang Maghrib dengan ikhlas kemudian dia berdoa
meminta sesuatu pada Allah maka pasti Allah akan mengkabulkan permintaannya.


Sembahyang Isya' itu ialah sembahyang yang dikerjakan oleh para Rasul-Rasul
sebelumku,

Sembahyang Subuh adalah sebelum terbit matahari, ini kerana apabila matahari
terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan di situ sujudnya tiap
orang kafir.'

Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah S.A.W. maka
mereka berkata: 'Memang benar apa yang kamu katakan itu Muhammad, katakanlah
kepada kami apakah pahala yang akan di dapati oleh orang yang sembahyang.

Rasullullah S.A.W bersabda:
'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sembahyang yang pertengahan,

Sembahyang Zuhur, pada saat itu nyalanya neraka Jahanam, orang mukimin yang
mengerjakan sembahyang pada ketika itu akan diharamkan ke atasnya wap api
neraka Jahanam pada hari Kiamat.'

Sabda Rasullullah S.A.W. lagi: 'Manakala sembahyang Asar, adalah saat di
mana Nabi Adam A.S. memakan buah Khuldi. Orang mukmin yang mengerjakan
sembahyang Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir.'

Setelah itu Rasullullah S.A.W. membaca ayat yang bermaksud:'Jagalah
waktu-waktu sembahyang terutama sekali sembahyang yang pertengahan,
sembahyang Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam A.S. diterima.
Seorang mukmin yang ikhlas mengerjakan sembahyang Maghrib kemudian meminta
sesuatu dari Allah maka Allah akan perkenankan.

'Sabda Rasullullah S.A.W. : 'Sembahyang Isya' (atamah). Katakan kubur itu
adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin
yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan sembahyang Isya'
berjamaah, Allah S.W.T. haramkan dari terkena nyalanya api neraka dan
diberinya cahaya untuk menyeberangi titi sirath.'

Sabda Rasullullah S.A.W. seterusnya: 'Sembahyang Subuh pula, seorang mukmin
yang mengerjakan sembahyang subuh selama 40 hari secara berjamaah, diberi
oleh Allah S.W.T. dua kebebasan yaitu:
1. Dibebaskan dari api neraka.
2. Dibebaskan dari nifaq.

Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah S.A.W. maka
mereka berkata: 'Memang benarlah apa yang kamu katakan itu wahai Muhammad
(S.A.W). Kini katakan pula kepada kami semua kenapakah Allah S.W.T.
mewajibkan puasa 30 hari ke atas umatmu?'.

Sabda Rasullullah S.A.W.: 'Ketika Nabi Adam memakan buah pohon yang
dilarang,lalu makanan itu tersangkut dalam perut Nabi Adam A.S.selama 30
hari. Kemudian Allah S.W.T. mewajibkan ke atas keturunan Adam A.S. berlapar
selama 30 hari. Sementara izin makan diwaktu malam itu adalah sebagai kurnia
Allah S.W.T. kepada makhlukNya.'

Kata orang Yahudi: 'Wahai Muhammad, memang benarlah apa yang kamu katakan
itu. Kini terangkan kepada kami ganjaran pahala yang diperolehi dari puasa
itu.'

Sabda Rasullullah S.A.W.: 'Seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan
dengan ikhlas kepada Allah S.W.T. dia akan diberi oleh Allah S.W.T. tujuh
perkara:

1. Akan dicairkan daging haram yg tumbuh dari badannya(daging yang tumbuh
dengan makanan yang haram).
2. Rahmat Allah sentiasa dekat dengannya.
3. Diberi oleh Allah sebaik-baik amal.
4. Dijauhkan dari merasa lapar dan haus.
5. Diringan baginya siksa kubur (siksa yang sangat mengerikan).
6. Diberikan cahaya oleh Allah S.W.T. pada hari Kiamat untuk menyeberang
titian sirath.
7. Allah S.W.T. akan memberinya kemudian di syurga.'

Kata orang Yahudi: 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad. Katakan kepada
kami kelebihanmu antara semua para nabi-nabi.'

Sabda Rasullullah S.A.W.:'Seorang nabi mengunakan doa mustajabnya untuk
membinasakan umatnya, tetapi saya tetap menyimpankan doa saya (untuk saya
gunakan memberi syafaat pada umat saya di hari kiamat).'

Kata orang Yahudi: 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad, kini kami
mengakui dengan ucapan Asyhadu Alla illaha illallah, wa annaka Rasulullah
(kami percaya bahawa tiada Tuhan kecuali Allah dan engkau utusan Allah).'

"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit
ketakutan, kelaparan,kekurangan harta, jiwa dan buah2an. Dan berilah berita
gembira kepada orang2 yang sabar." (Al-Baqarah : 155)

Disebutkan didalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk
dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing
masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK
MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP.

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : "Bagaimana kita dapat mengenali
ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?"

Maka jawabnya Rasulullah saw,"Umat dikenal kerana WAJAH mereka putih
disebabkan oleh WUDHU'."

Bila qiamat datang maka malaikat datang kekubur orang mukmin sambil
membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD
tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil.

Bukanlah debu itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu.

KEIMANAN mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian
Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap orang melihat
para mukmin itu mengetahui bahwa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hambaKu.


Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahwa sepuluh orang yang mayatnya
TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :


1. Para Nabi
2. Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari
kalangan orang yang beriman.


Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah
saw:
Apabila datang hari qiamat dan orang orang yang berada di dalam kubur
dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan :
Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa
(ahli puasa) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka
ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah buahan
syurga.

Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua
anak-anak yang belum baligh,lalu mereka semua datang dengan membawa dulang
dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh
dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak
melebihi daun-daun kayu dibumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada
mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam
Surah Al-Haqqah bermaksud :

"Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan
pada HARI yang telah LALU itu."

* Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang
bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya
meskipun dia sudah mati. "Dan (ingatlah) Allah sentiasa mengetahui dengan
mendalam akan apa jua yang kamu lakukan." (Surah Al-Baqarah : 237 )

29 Jun 2011

rock2 jugak solat jangan tinggal

assalamualaikum

bersempena isra' mikraj kalini entri aku bermotif solat. tapi ini entri solat versi aku. aku xkan mengajak orang buat benda yang aku sendiri pun xbuat. contohnya solat berjemaah kat masjid. walaupun mengajak orang solat berjemaah kat masjid tu baik, tapi jika diri sendiri tak buat bagi aku seperti ada something wrong saja(walaupun sebenarnya dalam islam kau boleh mengajak orang berbuat baik walaupun benda tu kau pun tak buat).ibarat ketam mengajar anak berjalan betul. jadi entri solat kalini adalah entri solat versi aku.

"Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahikan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun) sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan." al 'ankabut ayat 45





aku rasa kau orang mesti sudah familiar dengan ayat ni kan? solat memang mencegah perbuatan keji dan mungkar. aku pernah mengalami peristiwa dimana aku terlepas dari melakukan dan terjerumus untuk melakukan perkara mungkar. xperlulah aku ceritakan dengan detail. syukur ALLAH selamatkan aku.

"kenapa perlu solat? sebab kekadang walaupun aku solat, hidup aku tetap ditimpa bermacam2 masalah. exam fail, berniaga rugi, eksiden, kena tipu, sakit, dan macam2 lagi masalah yang nampak macam xde efek pun kalau aku solat"

mungkin sesetengah orang beranggapan bahwa solat tu tak memberi benefits apa2 pun. untuk berjaya, kita perlu usaha. solat tu macam membuang masa. nanti dah tua baru solat. semua pendapat ni adalah pendapat yang sangat keliru dan bodoh. sebab mereka2 yang tidak solat ni cuma celik mata zahir saja tapi mata hati sudah buta.

tak yah tengok jauh2. tengok diri sendiri je. dari hujung rambut sampai hujung kaki. dengan segala fungsi2 yang berjalan lancar. mata dapat melihat, lidah dapat berbicara, tangan dan kaki dapat bergerak, dan banyak lagi miracles yang ada cuma ditubuh kita sahaja. tidakkah itu sudah cukup untuk kita bersyukur pada ALLAH? bermacam2 nikmat yang ALLAH beri tanpa kau sedari. mata hati je yang dapat melihat dan merasai betapa nikmatnya pemberian ALLAH. terlepas dari segala masalah yang membelenggu kehidupan kita, sebenarnya ALLAH memberi kita lebih banyak daripada ALLAH menguji kita. ALLAH uji sikit je dengan masalah, tapi bagi nikmat yang berbilion2 banyaknye pada kita. bukankah itu alasan yang kuat untuk kita bersyukur dan menunaikan solat?

jadi disini aku menyeru diri sendiri dan semua agar tunaikanle solat sebab solat tu tiang agama. janganlah tinggalkan solat dengan sengaja. kalau tak terkejut time subuh, qadha' la semayang kau tu. semoga ALLAH mengampuni dosa2 kita dan semoga kau selamat dunia akhirat. dari berbilion2 nikmat2 ALLAH, ALLAH cuma mintak kita solat je.tak susah pun. solat tu pun untuk kita sendiri jugak. hidup aman dowh kalau solat.pecayalah cakap aku. gua tak bohong lu bai.ok sampai disini saja.

11 Jun 2011

layakkah kau menjadi mak orang?

salam atasmu

entri kalini cuma bersifat pandangan peribadi je. takde niat nak kutuk sape2. entri bersifat random dan general.

camni. semua orang pasti mempunyai ibu yang terbaik didunia.statement ini adalah sangat betul untuk semua orang. sebab dengan ALLAH bagi orang tua yang terbaik maka sebab itulah kau orang semua menjadi seperti apa yang kau orang jadi sekarang. setidaknya kau hidup sampai harini.ibu2 kita adalah ibu terbaik dalam dunia kita adalah tak lain kerana mereka telah menjalankan 'tugas keibuan' mereka dengan sangat baik. sebab itu kita sebagai anak mendaulatkan mereka sebagai ibu terbaik didunia kita

cuba tengok mak2 kita semua. mereka adalah roll model yang sangat perfect untuk kita semua dari kita kecik sampai besar gedabak sekarang ni.ibu2 zaman dulu telah menjalankan tugas mereka sebagai ibu dengan sangat perfect. cuba tengok mak2 kita dulu. biar belajar sampai phd pun, biar kerja tinggi mana pun, tapi tetap pandai masak. pandai buat kerja rumah. pandai mengaji dan ajar anak2 mengaji, seolah sifat2 keibuan tu macam secara alami sudah ada pada mereka.senang citer ibu2 zaman dulu adalah ibu2 yang tip top dalam menjalankan peranan sebagai seorang ibu.

bagi aku kan, mak2 kita ni diorang pandai menjalankan tugas sebagai ibu tidak lain kerana dari zaman muda mereka sudah dilatih dan sudah terbiasa dengan sifat baik untuk menjadi seorang ibu, dan mereka juga dari muda sudah mempunyai skill2 yang diperlukan untuk menjadi seorang ibu. zaman dulu mana ada istilah bohsia, awekz, bitch, chia, barai, dan sebagainya. istilah2 xbest ni baru ada zaman2 sekarang je.ni meunjukkan bahwa perempuan zaman dulu, bagi aku la, mungkin lebih berkualiti dari sekarang.

aku bukan ape, cuba tgk zaman sekarang. ramai golongan yang lebih mengejar pendidikan lebih dari benda lain sehingga aspek2 sebagai seorang bakal ibu dilupakan.bandingkan dengan ibu2 zaman dulu.pendidikan tinggi tapi tetap cekap menjalankan peranan sebagai seorang ibu. tapi ada segelintir perempuan sekarang? belajar tinggi2 tapi xpandai masak, xpandai buat kerja rumah.pandai nak melawa je. ade yang lagi teruk lepas makan, pinggan pun suruh orang lain basuh.serius aku penah jumpa perempuan camni. pastu plak kalo ko pegi mall2 cuba usya orang2 yang sedang berkapel. peluk sana sini, raba xtentu hala. awek pun biar je balak dia buat camtu.last2 clash jugak. xke macam 2nd hand je jadiknye nanti.tu belum masuk bab2 3gp lagi.malas la aku nak elaborate panjang2. kalo tgk dari pemakaian pun sama gak.ramai yang pakai tudung tapi terjojol2.tersembul2. dia bleh buat relak je.ape cerita?adakah dengan kualiti2 seperti ini yang mahu dijadikan modal untuk mendidik anak kau kelak?

mintak mahap le kalo bahasa agak kasar.xde niat nak attack sesapa pun. cuma aku tetiba terfikir je pasal benda ni. bagi aku, kita adalah kita yang sekarang ni xlain kerana peranan yang sangat besar dari seorang ibu. peranan ibu tu lebih besar dari seorang bapa dalam terbentuknya peribadi seorang anak sehingga seorang anak tu berjaya. kebanyakan dari kita kalo ada masalah mesti beritahu mak dulu kan? ape2hal mesti mak dulu. nabi pun mengangkat darjat seorang ibu lebih dari seorang bapa. ni menunjukkan bertapa crucialnya menjadi seorang ibu dan yang lebih penting lagi, menjadi ibu yang baik.

jadi, bila tengok keadaan sekarang ni, khususnya kaum perempuan modern, bolehkah mereka menjadi seorang ibu yang baik seperti mana golongan2 ibu sebelum mereka? adakah pengaruh era modernisasi dan teknologi maklumat berperanan mengubah kualiti perempuan zaman sekarang? atau mungkinkah ibu2 zaman akan datang akan menjadi ibu2 yang lebih baik dari yang sebelumnya? anda fikir2kanlah.saya pun xtau apa jawapannya.
sekian dulu terima kasih.

p/s - sekali lagi aku nak tekankan, tiada sesiapa yang di 'attack' dalam entri ni. semua ni bersifat umum je.pandangan peribadi je.

- laki2 zaman sekarang pun sama gak.makin teruk.berbeza dengan zaman dahulu. cuma aku tidak tekankan kerana faktor ibu lebih besar dari bapa dalam pembentukan peribadi seseorang. mungkin lain kali aku buat pasal bapa zaman modern plak pulak.

10 Jun 2011

forever............

asslamualaikum. peace be upon you

what you are is based on your ideology that you believe. mine? look at the picture below.............



this is the flag that i follow and live under. forever insyaALLAH. let us unite under this flag and thou shall never regret.

7 Jun 2011

the heavenly smile

peace be upon all muslim


















p/s : 1) words can't describe their feelings
2) smile coz it can solve many problems affecting humanity( war, fights, misunderstanding, disunity among those, and many more )

21 May 2011

koruptor babi!!!!!!

wassalam atas kamu

pejam celik dah dekat 6 taun aku tinggal kat indonesia. jujur dengan waktu yang lama kat sini aku masih terkejut dan xboleh terima dengan banyak benda xbest yang berlaku disini. tapi itu biarlah sebab bukan urusan aku nak kacau 'rumah tangga' orang. biarlah mereka dengan cara mereka. orang cakap masuk kandang rimau mengaum, masuk kandang kambing mengembek. itu yang aku lakukan. aku digest saja semua itu. simpan sahaja dan berharap semoga perubahan yang baik berlaku.

tapi dalam banyak2 benda xbest yang ada di indonesia, satu yang paling aku tak boleh nak digest dan paling aku sebak tengok adalah tentang kemiskinan. mungkin kau yang tinggal kat negara makmur cam malaysia menganggap bahwa kemiskinan adalah apabila tak mampu nak beli rumah besar, kereta mahal, baju baru, dan benda2 lain yang tak terlalu penting kalo xde.tapi kalau kau tinggal kat negara cam indonesia ni, kau punya anggapan tentang kemiskinan pasti berubah 360 darjah.





setiap hari aku tengok kemiskinan kat sini.cuba kau bayangkan setiap hari kau bawak satu guni, dan kau pergi dari satu tong sampah ke tong sampah yang lain. tanpa rasa malu dan jijik kau kais ape2 sampah yang boleh dijual dan dimakan.kemudian bila guni tu agak2 dah penuh dgn sampah2 tu, kau pegi ke tempat penampungan, dan kau cuma dibayar 3-4 ringgit.paling banyak mungkin dalam 7-8 ringgit dan duit tu kau gunakan untuk kegunaan satu keluarga.dan benda ni adalah rutin kau buat setiap hari sebab tiada pilihan lain.kalau cuti berarti tiada duit untuk beli makan.kau boleh bayang tak? aku kat sini bukan takat bayang je, tapi aku melihat sendiri dengan mata aku.sumpah aku sedih giler dengan situasi macam ni.kadang2 bila pegi kedai makan, rasa tak sedap, aku sumpah seranah dalam hati aku.sedangkan mereka tiada peluang lansung untuk komen tentang makanan mereka sedap atau tidak.astaghfirullahalazhim.



kau penah tengok orang sakit camni?kat sini orang panggil ni busung lapar. benda ni terjadi akibat dari kekurangan intake protein sehingga berlaku proses2 dalam badan ape suma sampai last2 jadi camni.kenapa bleh jadi sampai camni? sebab tak mampu la.kalau mampu dah tentu cukup makan.cukup gizi.sebab tak mampula jadi sakit camni.dihospital tempat aku blajar.benda ni cam senang giler nak tengok.banyak giler patient camni.kadang2 bila tanyak mak bapak dia, kenapa dah teruk camni baru nak hantar gi hospital? sebab takde duit. itu saja. sebak je hati bile dengar camtu.



ape hubungan muka2 kat atas ni dengan kemiskinan? mereka2 ni lah antara babi2 yang mark up duit rakyat. KORUPSI/RASUAH. mereka adalah sebahagian dari golongan pemerintah yang diberi amanah tapi khianat terhadap rakyat. mark up bukan sikit2. paling sikit satu juta ringgit.kau bayangkanle berapa banyak duit rakyat yang lesap? babi punya koruptor. kau tau berapa banyak pengaduan yang suruhanjaya pencegah rasuah diorang terima? ada 55 ribu kes korupsi yang telah diadukan. korupsi memang giler kat sini. kalau tengok berita. hampir setiap hari ade je orang kena tangkap sebab korupsi.

jujur aku pun tak tau ape sebenarnye yang aku nak sampaikan dengan entri kali ni. dah lame pendam benda ni. semoga kita semua masih ada hati nurani untuk memikirkan orang lain yang masih belum seberuntung kita ni.lebih2 lagi kau2 yang duduk kat msia.janganlah kau sikit2 tak puas hati dengan macam2 benda.janganlah kau jadi tamak sangat.jangan selfish sangat.semua kau nak kaut. lebih2 lagi bila kau ada kuasa. jangan mark up hak orang lain.berapa banyak yang kau nak? duit banyak2 pun yang masuk perut cuma sepinggan jugak. boleh ke sampai sepuluh pinggan? semoga kita sama2 dapat membantu sedara2 seislam kita yang kurang mampu. kalau rezki kau banyak bayarlah zakat.kalau ade lebih infaq lah dekat baitul mal ke ape ke.dengan cara tu mungkin sedikit sebanyak dapat menolong golongan2 kurang mampu.nanti kat akhirat at least ada lah point yang kau bleh jawab bila ditanya ape yang kita bua utk tolong sedara seislam kita. ok itu saja.yang baik dari ALLAH yang buruk dari kekurangan aku. wassalam

15 May 2011

sempena 64 tahun penempatan haram israel

salam 114

kau orang mesti dah penah dengar dan sudah tau pasal teori2 orang2 kafir untuk dominasi dunia dan seisinya. zionis international, freemason, iluminati, NWO,2012, vatican, benedectine order dan macam2 benda shit lain yang aku naik muak nak amik tau.

dulu2 waktu cam baru tau benda2 ni, xdinafikan aku agak cam sedikit terperanjat dan nak tau lebih pasal benda2 ni.aku xsangka dalam duia ni ade pergerakan camtu.tau sebenarnya cuma xsangka cam kita hidup dalam pengawasan anjing2 kafir laknatullah tu.

tapi as time goes by, aku rasa benda2 ni hanyalah waste of time.tidak perlu nak gali dalam2.idak perlu nak gelabah lebih2.asal ade tanda2 pelik sket je semua tu teori konspirasi yang buat.semua benda dalam kehidupan nak kaitkan dengan anjing2 dan babi2 tu.what for? tidakkah itu semua hanyalah permainan orang2 kafir supaya kita jauh dari islam? kadang2 bila baca sesetengah blog, cam nak gelak pun ada gak.sebab semangat giler buat artilkel pasal teori2 konspirasi bulshit ni.kaji macam nak rak tapi makan gak mcD, minum coke, isap rokok malboro gak.buat ape doh?

bagi aku la, teori2 konspirasi dan gagasan2 world domination ni sebenarnya memanglah ada.tapi xperlulah kita nak goyang.buat ape sibuk2 nak tau pasal diorang tu? ada 114 surah dalam quran yang kian jauh terpinggirkan oleh orang islam itu sendiri termasuklah aku.kalau betulpun dunia ni bawah kontrol diorang, biar je lah.jangan jiwa dan akidah kita yang diorang kontrol sudah.sendiri mau fikir mana yang patut kau amik dari dunia modern dan yang mana patut kau jauhi. yang paling penting untuk kita umat islam adalah pengabdian antara kita dengan ALLAH.itu dasar dari syahadah yang kita ucap. selain dari ALLAH kita tak boleh anggap berkuasa kerana ALLAH yang maha kuasa.segala2nya dibawah penguasaan ALLAH. biar orang kafir dengan lucifer(iblis) yang xboleh nak buat ape2 tu.kita ada ALLAH. kalau kau sedar akan benda tu, segala obstacle dalam dunia ni(termasuklah penjajahan kaum2 kafir terhadap dunia sekarang) pasti akan bisa diatasi.

And they planned and Allah (also) planned, and Allah is the best of planners.(ali imran 54)

10 May 2011

to my most beautiful sweetheart............

assalamualaikum




entri kalini khusus saya tujukan kepada ibunda tercinta, Hajah Norini Binti Abdul Kadir. tarikh 10 mei adalah tarikh lahir beliau. dan sempena hari jadi beliau maka disini saya mengucapkan selamat hari lahir yang ke 53. semoga ALLAH memberi berkah pada usia ibunda saya yang paling saya cinta setelah ALLAH dan RASUL. semoga ibunda saya diberi kesihatan tubuh badan dan ditetapkan iman dan sentiasa dilimpahi rahmat dan hidayah oleh ALLAH. semoga ibunda saya berbahagia selalu. semoga saya menjadi seorang anak yang dapat membahagiakan ibunda saya sepanjang masa. dan semoga saya sebagai anak dapat membawa ibunda saya untuk melangkah kesyurga INSYAALLAH. AMIN YA RABBAL 'ALAMIN. ya ALLAH perkenankanlah doa anak kepada ibu ini.

7 May 2011

rasa bersalah. baguske?

peace be upon you

Kadang2 bila kau buat satu benda yang tak baik,atau meninggalkan satu kewajipan dan benda baik, sengaja atau tidak, kau akan merasakan suatu perasaan yang tidak menyenangkan.rasa macam ada satu benda yang tak kena.rasa bersalah.jiwa dan fikiran jadi kacau. Buat ape semua serba tak kena. Hati mau menjerit. Mau melepaskan semua tekanan dalam kepala. Kau tercari2 ape puncanya. Jangan kau risau. Itu adalah benda yang positif .itupun kalau kau mahu berfikir.

Semua perasaan yang melanda hati dan diri kau itu adalah hal yang baik.walaupun zahirnya nampak macam shit. Rasa seperti mau melempiaskan perasaan itu kesuatu benda lain.rasa macam mau maki orang.mau terajang orang.kerana kau stress giler. Cuba kau tarik nafas dalam2 dan fikir sejenak. Semua benda yang kau rasakan itu bukanlah suatu musibah melainkan satu rahmat.

Kenapa rahmat? Kerana selagi ada perasaan bersalah dan kacau seperti itu, selagi itulah ALLAH membuka pintu kesempatan dan pintu hidayah untuk kau kembali kepada ALLAH.rasa bersalah bila buat salah tandanya ALLAH bagi kau peluang untuk recover balik. ALLAH bagi kesempatan supaya kau terjerumus ke dalam kebinasaan akibat dari perbuatan kau tu.

contoh yang senang adalah solat. orang yang biasa solat 5 waktu, bila terjadi keadaan yang menyebabkan tertinggal solat, maka perasaan bersalah timbul secara automatik.dengan rasa bersalah tu maka dia akan qadha solat. tapi cuba tgk orang yang jarang solat. agaknye kalau seminggu xsolatpun cam xde rasa ape2.makan pun kenyang je. padahal keadaan inilah yang paling bahaya. hati sudah umpama gelap gelita. buat maksiat cam benda biasa. kalau mati xke naya?

jadi moral daripada entri ini, rasa bersalah itu satu rahmat.ALLAH bagi kau kesempatan kedua supaya kau dengan ALLAH dekat. tapi kalau rasa bersalah tu kau buat bodo je, lama2 pun ilang gak nanti.jangan sampai camtu. semoga kita dilindung oleh ALLAH dari melakukan maksiat yang berterusan yang boleh menjadikan kita jauh dari ALLAH. NAUZUBILLAH................