30 Aug 2011

daripada kau dengar rosmah berucap baik kau baca perutusan aku ni

salam lebaran,

akhirnya ramadhan sudah berlalu.syawal muncul untuk kita bersyukur.semoga tahun depan masih panjang umur.

bagi aku, benda yang paling aku rasa bermakna untuk dibuat pada malam raya adalah takbir dari rumah kerumah.sebab momen tu cuma ada pada malam raya.kalau kau nak enjoy kesini sana hari lain pun boleh.dia punya momen tak serupa.

satu lagi aku tengok, hari raya ni merupakan momen untuk umat islam bersatu. cuba kau tengok ucapan selamat hari raya.biasanya ucapan ini bersifat general dan diakhiri dengan maaf zahir batin.begitu jugak nanti pagi raya. semua orang islam bersatu, sama2 pegi sembahyang raya, bersalaman dan bermaafan tanpa melihat perbezaan. hari lain kau selalu dengar orang ni kutuk orang tu, orang ni gaduh dengan orang tu, bertikai sini sana dan macam2 lagi.tapi bila hari raya mana ada macam tu? mana ada gaduh2 mana ada kutuk2, surat kabar pun stop kejap kutuk mengutuk antara berlainan kelompok. politik, kelompok, fahaman, semua dapat bersatu walaupun cuma sekejap. tak kira PAS, UMNO, KEADILAN, wahabi, sunni, syiah, 30, 36, 77, najib, anwar, rosmah, semua waktu hari raya sepakat stop kejap daripada bergaduh macam orang bodoh. ini yang aku nampak hikmah dari syawal.

jadi bagi aku la, sebenarnya persatuan antara sesama muslim tu tak mustahil lansung.boleh sangat nak unite.cuma masing2 ikut kepala masing sampai bila mau jumpa titik pertemuan? semua keras kepala. tapi bila raya boleh je nak kasik cool down masing2 punya kepala.

jadi sempena bulan ramadhan almubarak ini aku menyeru agar jadikan momentum hari raya ini sebagai medan perpaduan umat islam.sudah cukup lama kita bertelagah.even darah pun sudah banyak tumpah.sampai bila mau ini macam? tak mau ke tengok malaysia ni jadi lebih maju dan makmur daripada sekarang? cukup2la tu hidup dalam keadaan kucar kacir. daripada bertumbuk lebih baik bersalaman. hidup kau pun jadi aman.

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN

6 comments:

  1. Aslmualaikum

    selamat hari raya bro

    raya diperantauan ke? nak guwa nyanyi lagu dendang perantau sepam? hahaha


    maaf salah silap dlm smua komen2 sblm ni bro

    ReplyDelete
  2. waalaikum salam..
    selamat hari raya jugak bro.Alhamdulillah taun ni gua beraya dikampung.jadi dendang perantau tu tak terasa sebab tiap2 hari dengar kat radio.haha

    maaf zahir batin jugak bro dan terima kasih sudah banyak bagi knowledge dan nasihat.teruskan bro.aku follow sampai bebila.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum

    selamat hari raya pis. mkn kasi ingat2 sikit ah~ bulan puasa bukan bulan memendam, bulan syawal bukan bulan membalas dendam.

    mintak maaf byk2 pis. enjoy ur tme in Melaka ^^

    ReplyDelete
  4. waalaikumsalam

    selamat hari raya gak dila.maaf zahir batin.selamat beraya di australia.

    ReplyDelete
  5. selamat hari raya bro.maaf zahir batin kalau ada tersalah silap

    ReplyDelete