25 Aug 2011

nasihat untuk lu............


salam ramadhan

dalam idop kita mesti tengok dua hal. satu kita kena tengok golongan yang lebih bawah dari kita(lagi suey dari kita) dan satu lagi kita kena tengok golongan yang lebih berada diatas kita(lagi ong dari kita).

sebab dia sangat simple.golongan yang pertama kita kena tengok supaya dalam hati kita ada rasa syukur.kalau lu pikir lu in deep shit.orang lain punya shit lebih deeper.benda ni adalah nature.misti ada orang lain lebih suey dari lu punya.lu toksah risau la.lu cuma perlu clear lu punya fikiran supaya hati lu lebih tenang walaupun lu tengah dalam masalah atau lu tengah dalam shit condition.kalau lu rasa jiwa lu kacau, lu pegi tengok hospital bahagia sana, diorang punya jiwa lagi fucked up daripada jiwa lu.even yang lebih gila sampai bunuh diri pun ada.lagi lu mau cakap lu punya jiwa kacau.lu punya masalah besar.lu buka lu punya mata la.orang lain lagi besar dia punya trouble lu tau?lu tau? lu tak tau maa.kalau lu sudah bukak lu punya mata, baru lu tau betapa besar nikmat yang ada dalam diri lu.



golongan pertama kita kena tengok supaya develope kita punya rasa syukur pada tuhan.disamping itu kita kena tengok supaya bila dalam hati kita bila sudah ada rasa syukur,baru kita akan tergerak hati untuk membantu mereka2 yang lebih tak bernasib baik daripada kita.jangan lu tengok saja.kena mau tolong juga kalau kita mampu....

kemudian kita juga kena tengok orang2 atau golongan yang lebih bagus dari kita.lebih ong dia punya nasib.kenapa mau tengok? supaya kita ada motivasi untuk pegi lebih jauh.tak la kita cuma berada ditakuk lama saja.hidup kena ada kemajuan.dalam islam juga itu macam.hari besok kena lagi baik dari hari ini.jadi dengan tengok orang yang lagi bagus, dalam hati kita akan timbul rasa nak jadi macam dia atau lebih baik dari dia.dari situ baru kita punya motivasi naik bro....

satu lagi kita kena tengok orang atau golongan lain yang lebih bagus dari kita supaya kita ada semacam rasa tau diri.sebab ada sesetengah dari kita bila dapat nikmat lebih sikit, kita sudah rasa diri bagus.rasa superior.orang lain kita pandang rendah.itu adalah sifat yang cibai.mana boleh lu rasa diri lu bagus?apa lu pikir dunia ni bapak lu punya ka?mata mau bukak kawan, tengok sekeliling mesti ada yang lagi bagus dari lu punya.lu toksah rasa lu bagus.lu tak bagus la kawan.apa yang kita dapat semua datang dari tuhan.bila2 masa saja boleh ditarik balik.jadi buat apa nak tunjuk besar?tak guna.

ok sampai sini dulu tazkirah ramadhan gua.semoga kita dapat keampunan dibulan ramadhan ni.amin

2 comments:

  1. hehe..menarik bro..otak tgk jem ni..baca entry ni dpt cool sket.

    ReplyDelete
  2. gua cuma dapat ucap ALHAMDULILLAH dan tq bro.semoga kau makin bertambah baik hendaknya.

    ReplyDelete