25 Jul 2011

ada gua kesah dengan lu?????

assalamualaikum

dalam hidup seringkali kita memikirkan apa pendapat dan pandangan orang lain terhadap kita.kita ambik kesah pandangan orang lain terhadap kita. lebih2 lagi mereka2 yang masuk dalam kategori 'budak alim' atau 'budak baik'. mereka2 ini lebih lagi memelihara diri dari mendapat pandangan serong dari orang lain. semua kena jaga. takut orang cakap ape plak nantikan?


sebenarnya bagus memelihara diri dan cover2 diri untuk mengelak dari mendapat pandangan negatif dari orang lain.tapi adakah niat kita tu betul2 ikhlas? betul2 untuk memelihara diri? bukan niat untuk nampak baik? dua benda ni adalah benda yang nampak macam sama tapi beza dia macam langit dan bumi.satu dapat pahala dan satu
dapat dosa sebab berpura2.





contoh simple, kalau seorang lelaki, biasanya buat baik dan cover2 supaya dimata perempuan ( apelagi kalau perempuan yang dia minat) dia kelihatan baik.secara automatik saham pun naik. perempuan pun camtu gak. cover ayu, cover tutur kata, supaya nampak cam solehah. penting untuk diketahui bahawa ni semua contoh saja.tiada kaitan dengan sesiapa pun.

tapi diatas semua, yang paling penting adalah kita dengan ALLAH.daripada kita susah payah untuk mendapat pujian dan mendapat title 'baik' atau 'alim' dari manusia, lebih baik kita berserah diri pada ALLAH saja. adalah lebih baik kita buat sesuatu tu untuk dikembalikan kepada ALLAH saja.apatah lagi bab2 ibadat.jangan buat memain woo.....boleh jatuh syirik kalau niat terpesong.nauzubillah sesangat. baik dihadapan manusia belum tentu baik dihadapan ALLAH.sebab kalau kita serahkan semuanya kepada ALLAH itu merupakan yang terbaik bagi kita.kalau benda tu baik dihadapan ALLAH, berarti kita dapat pahala.kalau benda tu kurang baik, berharaplah semoga ALLAH lindungi kita. kan ALLAH itu MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA KUASA?

aku nak eleborate lebih2 pun xberani sangat sebab ye lah diri sendiri memang jauh dari perfect.takut dalam diri pun ade perasaan nak dapat pujian dan pandangan baik orang.cuma aku berharap semoga kita semua dilindungi ALLAH dari sifat mengharapkan sesuatu selain dari keredhaan ALLAH.amin. sampai disini dulu

2 comments:

  1. aslmualaikum

    kita nak nampak bagus di mata manusia tapi hakikatnya jelek dr pandangan Allah..

    entry yg berguna ni utk aku khususnya.

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam. semoga bermanfaat bro insyaALLAH

    ReplyDelete