7 Oct 2010

waktu muda la aku nak rasa

salam

ramai orang cakap waktu muda2la kita perlu lakukan perkara2 yang kita rasa nak lakukan. tak kira benda baik atau tidak. kalau tak rugi. masa muda ni la nak buat macam2. dosa pahala tu belakang kira. nanti dah tua baru bertobat.

ada orang rasa nak berfoya2. nak minum arak, nak main perempuan, nak jadi kaki clubbing, nak jadi gangster, nak pukul orang, nak orang respek, nak duit banyak tak kira cara haram sekalipun. xkesah. waktu muda2 tak perlu nak fikir halal haram sangat. dah tua baru pikir pasal agama. waktu muda2 ni agama biarlah no dua.yang penting nanti bila orang tanya aku dah cuba semua.baru ada gaya.

tapi berapa ramai orang yang sampai ke hari tua? adakah semua orang akan sampai? sudah tentu tidak. yang mati muda berlambak2. yang sakit, yang eksiden, yang amik dadah, yang kena bunuh, yang bunuh diri, macam2. yang sampai ke umur tua pun jangan sombng sangat. belum tentu kau terfikir untuk bertobat. jangan2 jadi makin teruk lagi. sebab hati sudah sebati dengan maksiat. nak kembali pada agama pun rasa liat.serius. dulu waktu belajar kereta, instruktur aku ni dah agak berumur jugakla.rambut putih semua.dalam 50an sampai 60an umur dia. waktu borak2 dia ceritala dia skang senang duit banyak.anak2 banyak tanggung. pastu aku cakap kat dia alang duit banyak tu pegi la haji. dia bleh jawab dia xmo pegi lagi sebab dia sihat lagi.muda lagi (padahal rambut dah beruban giler2). siap ada plan nak beli apartment satu supaya boleh simpan perempuan. ni cerita betul ni. bukan aku buat2.

jadi bagi akula, memang betul la muda2 ni memang nak rasa banyak benda.macam2 nak buat. betul la tu. tapi kalau benda yang melanggar perintah agama xpayah la nak buat. banyak je alternatif lain boleh kau buat. x hilang kau punya macho kalau kau ikut agama. aku pun bukannye betul sangat kepala hotak.tetapi bagi akula, waktu muda2ni, at least yang wajib2 kau buat pastu yang haram kau tinggalkan.kira cantik la tu.asal benda ni kau pegang, kau nak buat ape pun buatla. orang pun paham, kita darah muda. bila kau sudah ada basic tentang islam yang strong, bila nanti waktu kau nak melangkah ke level seterusnya dalam agama, maka kau tidak akan terperanjat sangat, kau sudah tidak terlalu canggung sangat. sebab basic kau strong. dan semoga dengan basic yang strong itu ALLAH permudahkan lagi jalan kita untuk dapat hidayah. mudah2an pengakhiran hidup kita berakhir dengan kalimah syahadah. amin. sampai disini dulu omongan aku.

2 comments:

  1. Good advice pis. waktu muda ni memang banyak betul yang menarik hati dan nafsu.

    ReplyDelete