23 Mar 2011

aku bukan racist............

assalamualaikum

terima kasih atas pendapat2 yang sudah di utarakan.aku hormati semua pendapat tu walaupun tidak selari dengan pendapat aku.sebenarnya post ni untuk menjawab tentang previous post.

1st skali memang topik ni akan ade pro kontra.aku rasa persoalan utama kat sini adalah adil tu sendiri.bagi aku adil tu tidak bermaksud bahwa aku dan kau harus mendapat sesuatu dengan jumlah dan nisbah yang sama.tapi adil tu konteks dia lebih besar dari tu.yang penting adalah dinegara kita ni semua orang mempunyai hak dan kesempatan untuk berjaya.bagi aku cerita pasal keistimewaan bumiputera dan nonbumiputera itu bukan permasalahan yang boleh menghambat rakyat malaysia dari mencapai kejayaan.buktinya lihat saja orang2 cina dan india yang berjaya dalam pelbagai bidang.sebab mereka juga ada keistimewaan yang telah termaktub dalam perlembagaan.disinilah kita boleh lihat bahwa sebenarnya keadilan ada disitu.walaupun tak seratus persen adil tapi at least ada sket la.masing2 boleh berjaya.

aku buat previous post adalah untuk menyatakan bahwa aku kurang bersetuju dengan SESETENGAH golongan dimalaysia ni yang demand lebih2 sehinggakan apa yang sudah termaktub dalam perlembagaan tu mereka nak persoalkan.kadang2 agama pun mereka nak persoalkan.itu yang buat aku panas tu.bukan maksud aku nak hentam orang cina dan india secara keseluruhan.aku bukan orang yang racist tak tentui pasal.aku hormat orang india dan orang cina.mereka juga rakyat malaysia.mereka juga ada yang pernah jadi guru aku.mereka juga kawan2 aku yang aku boleh borak2 dan lepak2 dan bleh main futsal sama2. takde sebab aku nak benci mereka.cuma SESETENGAH saja yang buat aku sedikit panas.sebab ada yang macam besar kepala menganggap mereka lebih superior dan lebioh educated sehingga mereka boleh sesuka hati untuk mempersoalkan ape yang termaktub dalam perlembagaan malaysia.itu saja.kalau dulu zaman nabi pun ada piagam madinah yang semua orang yang berlindung dibawah pemerintahan nabi waktu tu harus untuk mengikuti aturan2 itu.kita kat malaysia pun camtu gak.benda yang sudah termaktub dalam perlembagaan janganlah kau nak kacau2 lagi.itu makdusnya kau sudah tiada rasa cintakan negara.kau lebih mementingkan materialistik sahaja.lebih mementingkan diri sendiri.mereka2 itu menilai kejayaan cuma dari segi material sahaja padahal kejayaan adalah lebih luas skopnya daripada itu.

mengenai masalah adil, aku tau sebenarnya bumiputera dimanjakan dengan macam2 bantuan daripada kerajaan.nampak macam tak adil.sebenarnya memang tidak terlalu adil pun.tapi aku bukannya bermaksud nak mempersempit pemikiran aku, cuma aku melihat kepada keadaan sekarang je.aku lihat kepada realiti zaman sekarang je.ini bukan persoalan kaum atau bangsa, tapi sebagai bumiputera(secara umum), tanah air kita ini adalah warisan dari nenek moyang kita dulu yang telah susah payah untuk mempertahankannya.jadi melihat kepada realiti zaman sekarang, aku melihat jika tiada hak2 istimewa yang dapat kat bumiputera, maka tak mustahil tuan rumah pulak yang akan menumpang ditanah air sendiri.sekarangpun berapa banyak tanah2 orang melayu yang sudah terlepas ketangan2 orang lain?

bagi aku, punca permasalahan mungkin kerana kita terlalu lena dibuai dengan keistimewaan2 yang berpuluh taun kita dapatkan.sampai satu tahap jadi tergantung dekat bantuan.macam yang bro yusuf cakapla, ada sesetengah orang, lansung taknak cuba untuk berusaha dibidang lain seperti perniagaan dan sebagainya tapi sibuk nak keja gomen je sebab selamat.selagi masyarakat kita belum terbiasa dengan budaya untuk berusaha sendiri, maka selagi itu kita takkan boleh lepas dari permasalahan isu bumiputera dan non bumiputera.kadang2 tengok kerajaan pun suck jugak.itu le jadiknye kalau memerintah dengan cara 'islam pick and choose'.sibuk dengan politik tak habis2.asik nak menjatuhkan satu sama lain.melayu sama melayu plak tu.ni plak kes baru pasal video seks plak.macam cibaila.tak mature lansung cara berpolitik orang2 atas ni.dah kalau orang2 yang kat atas dah camtu, camne kita nak harap masyarakat kita untuk jadi lebih baik? cuba kita fikirkan? inilah realiti zaman sekarang.sebab tu aku berpendapat bahwa aku masih menyokong hak bumiputera sebab aku belum nampak jalan keluar dan penyelesaian kerana memang belum ada.note that aku tak sebelahi mana2 parti kerajaan maupun pembangkang.bagi aku dua2 sama je.aku cuma sebelahi mereka2 yang meletakkan islam sebagai tujuan utama perjuangan diorang tak kira kerajaan atau pembangkang.

tapi ape2pun sebenarnya yang paling penting sekali adalah sepatutnya kita tidak perlu terlalu bimbang pasal hak2 kita sebagai bumiputera. yang terpenting sekali adalah hak2 kita sebagai orang islam dimalaysia ni.tu lebih penting.aku setuju betul dengan bro yusuf punya pendapat tu.kadang2 ada politician bukan islam dan juga masyarakat bukan islam yang betul2 sudah salah faham tentang islam dan mengeluarkan statement2 yang tidak sepetutnya mereka keluarkan.takut2 nanti bila pemerintahan berganti kepada yang bukan islam, maka sedikit demi sedikit islam akan diketepikan dan hak2 kita ditiadakan.sudah 50 taun malaysia ni merdeka sebagai negara islam tapi masih jugak orang bukan islam belum paham pasal islam.ni salah sape? salah kita jugak xmenunjukkan contoh dan memberi penjelasan yang baik.same goes to our government.

jadi sebagai penutup aku harap dengan explaination ni mudah2an tidak ade salah faham tentang tajuk berat yang aku sudah utarakan.kita semua ada hak untuk menyatakan pendapat kita.kalau aku salah, harap2 kau orang betulkan, begitu juga kau orang.semoga makin kedepan, malaysia akan diperintah oleh golongan2 yang dapat memberi keadilan yang sesungguhnya untuk semua kaum, dan juga kerajaan yang dapat memberi kefahaman tentang islam yang sebenarnya kepada non muslim supaya tidak ada lagi rasa tidak puas hati walhal mereka cuma tidak mengerti.semoga malaysia makan aman makmur dan berkat untuk semua.amin.

9 comments:

  1. Salam dR

    di malaysia, masyarakatnya berpolitik 24/7 dari sebelum pilihanraya smpaila selepas pilihanraya. senang cakap, takde hari tnpa politik.

    kat jepun, dalam tempoh 10tahun, perdana menterinya bertukar tangan lebih dari 5kali. tapi jepun tak pernah ade masalah kestabilan politik.
    amik cth jiran terdekat, thailand yg berpolitik sehingga memecah belahkan negara tu.

    dua negara ni berbeza tapi negaranya dipecahkan mengikut ideologi bukannya warna kulit.

    di tokyo, dari junichiro koizumi, kan naoto, shinzo abe hatta mendiang ryutaro hashimoto yg mmerintah, mereka masih dibawah bangsa Jepun. begitu juge thailand.
    thaksin dan abhisit bertelagah tapi masih berbangsa thai. jd tkde isu racist di sini.

    berbeza di malaysia. kita dipcahkan mengikut etnik dan kaum. tkde satu2 kaum yg mampu mmerintah tnpa dpt sokongan etnik yg lain walaupn melayu dn bumiputra menguasai populasi lebih 65%

    tapi ape yg aku nak tekankan kat sini sbnrnya ialah kenapa kita tak boleh maju?

    1. politik sepanjang tahun
    presiden obama menang je pemilihan presiden, parti demokrat dan republikan dh tk berbunyi lg. masing2 kembali bekerja dan kritik dasar2 yg bercanggah.

    malaysia?

    lepas isu kepala lembu, bakar gereja, videoseks, kapalselam, liwat, DNA, altantuya, teoh beng hock dan namewee semuanya nk jadi isu politik..dan paling hampeh-isu racist

    what's next?

    politik tu pentg dalam islam tapi politik sebenarnya hanyalah sehiris dari kek besar Islam tu sendiri.
    ade byk lagi macam kewangan, pendidikan, ekonomi dll..semuanya Islam dah tnjuk. tapi kita perbesarkan politik tu seolah2 Islam tu berlegar dikalangan politik saja..

    aku tk setuju kalo ulama join politik. sebbnya, tugas ulama menegur umara dalam urusan pentadbiran negara. bila ulama dipisahkan dari entiti politik, sebarang rujukan politik ulama akan sentuh secara rasional dan takan dijadikan modal mendakwa ulama berat sebelah sebbnya ulama meletakkan diri terpisah dari pentadbiran politik. politik malaysia dgn politik dalam Islam berbeza. di malaysia, islam dipolitikkan sedangkan politik itu sebahagian dari kek islam.


    bila bumiputra asyik berpolitik kita akn ditggalkan dr pelbagai sudut khususnya ekonomi dan pendidikan
    tak mustahil satu hari nanti satu2nya pengaruh yg bumiputra ada yakni kuasa akan terhapus sekiranya kita masih memperbodohkan diri dengan politik sepanjang tahun yg tkde kesudahan dan noktah.

    bile bumpiputra bertelagah, seseorang sedang ketawa menangis melihat kebodohan kita.
    kalau tak boleh bersatu sebagai melayu. sekurang2nya Islam akan menyatukan kita kerana di Malaysia Islam terdiri dari kaum pelbagai.

    Allah sedang menguji. Ujian dtg kepada satu titik terlemah dan selagi kita tk lepasi ujian tu, selagi tu kita akan diuji dgn ujian yg sama berulang kali.

    kite usaha dan doakan yg terbaik. aku sayang malaysia

    wallahualam

    utk aku khususnya.

    ReplyDelete
  2. simpit a.k.a. vesparados24 March 2011 at 19:03

    ya salam,
    kepada saudara gemok, yusuf dan pembaca yg lain,
    scenario...
    andaikata kalo besok pilihanraya umum,
    hanye dua org je calon yg bertanding,
    A) melayu : ISLAM, high educated, kaki judi,
    kaki perempuan,corrupt,penipu,dgn
    erti kata lain seorang yg tidak
    ADIL...
    B) selain melayu: bukan ISLAM,tak begitu high
    educated,bkn kaki judi, tak
    kaki perempuan, tak
    corrupt, tak menipu dgn
    erti kata lain seorang yg
    ADIL...
    mana yg anda sahabat2 sekalian pilih?
    A) atau B)?...

    nice topic bro....
    isi atau kulit?....

    ReplyDelete
  3. yusuf- aku hanya bleh cakap yang aku agree sangat dengan ko punya pendapat tu. sepanjang masa politik macam haram la.orang2 politician yang tua2 ni mane dioang taruk otak dia pun aku tak tau la.ape susah sangat ke nak unite sesama muslim? busuk sangat ke sedara islam ko tu sampai susah bebenor nak unite?

    simpit - kalo bleh buat pilihan peribadi aku lebih tak mengundi sape2 kalo xde pilihan yang sesuai.baik aku g mapley je minum n lepak2 ngn member lagi bagus.kecuali bila option kedua ko tu dia paham tentang agama islam dan tidak double standard da keluarkan kenyataan yang menunjukkan dia tak paham tentang islam, aku rasa boleh kot aku pilih dia.daripada orang islam hanya pada ic je xde beza pun dengan non muslim kalo camtu.kan nabi pernah bitau yang membezakan orang islam ngn yang lain adalah solat 5 waktu.kalo kuat maksiat ngn solat tak tentu, memang xde beza ngn orang kafir.

    ReplyDelete
  4. sebagai tambahan, ni dari ceramah yang aku pernah dengarla. ceramah pasal agama dan politik.ustad tu bitau bahwa imam ghazali pernah menyatakan bahwa ilmu yang paling tinggi adalah ilmu tentang pemerintahan.jadi ulama2 banyak terjun ke politik adalah kerana mungkin kerana kata2 mereka tidak didengar dan mereka sebenarnya mau amar makruf nahi mungkar.politik itu berkait dengan pemerintahan.jadi mungkin tiada cara lain lagi untuk menegakkan syariat dinegara kita melainkan participate dalam bidang itu sendiri.ini dari ceramah yang pernah aku dengar la.i dunno i'm no pro

    ReplyDelete
  5. Salam dR

    Aku cuma bg pdpdt berdasarkn ilmu cetek yg aku ada. kalo betul ulama join politik sebb nk menstabilkan dan menegakkan amar maaruf nahi mungkar baguslah. tapi aku teringat satu kisah

    Nabi SAW satu hari berjalan melihat kebun tamar. Sedang Nabi lalu, baginda melihat pekebun tamar melakukan pendebungaan. Nabi tegur dan bertanya kenapa perlu susah2 buat benda tu? seolah2 macam sia2.

    Musim menuai tamar pn bermula. Dan waktu Nabi SAW merasa buah tamar yg dberi, Nabi berkata, tamar tahun ni tak sebaik tahun sebelumnya dan bertanya kenapa?

    Jawab pekebun tamar, mereka ikut nasihat nabi utk tak lakukan pendebungaan tamar.

    Nabi jawab, aku cuma suarakn pdpt. kenapa kamu ikut? kamu lebih mengetahui urusan duniamu berbanding aku.

    moralnya di sini, walaupun nabi itu manusia sempurna tapi baginda akui bukan semua bidang yang baginda mahir. jadinya, urusan pentadbiran dan agama baginda uruskan tapi urusan macam pertanian dll, seharusnya orang yg menjalankannya lebih mengetahui atau serahkn pd yg pakar..

    Bile org panggil seseorg tu ustaz, nk kene tengok juge latar belakang ustaz tu sebelum bertanya soalan samada ustaz tu berlatarkan apa. tak semua ustaz boleh jawap soalan berkaitan hukum. mcm tu jugk doktor. secara general mmg doktor tahu pasal perubatan tapi kalo kita specific kn soalan mengenai sakit puan misalnya, tak semua doktor tahu secara lengkap melainkan mmg dia pakar dalam bidang tu.

    setiap org mahir dalam urusan tertentu. kalo tak paham kita bertanya pd yg ahli dan bukan buat semua perkara...


    wallahualam.




    Simpit


    Aku buat keputusan utk tak memilih mana2. boleh?

    A adalah pilihan
    B adalah pilihan
    tapi ang lupe letak C iaitu pilihan utk tak memilih. bukan ke tu juge pilihan yg ade?

    pendapat aku yg serba kekurangan ni, politik Malaysia skrg cuma ada team A dan B. kalo tak suka A, kita boleh sokong B - vice versa.

    Kalo satu hari A buat taik dgn rasuah, tak adil, kroni dll, B pn buat yg sama, patut ke kita memilih antara keduanya memandangkan hanya tu je pilihan yg ada?

    Aku percaya kita perlukan C, alternatif bg yg ada skrg yg boleh mengimbangi kedua2 A dan B.

    Persoalan, kalo C pn hampeh mcmne?

    Jom tdo!



    p/s: utk aku khususnya.

    ReplyDelete
  6. Aku cuma suarakan pendapat. tkde niat nk tnjuk pandai. dan belum tentu pendapat aku tu betul.
    org yg byk bercakap ni, inshaAllah byk dosanya.

    apepun, maafkan aku ye

    Aslmualaikum

    ReplyDelete
  7. nice answer bro.aku pun ilmu cetek giler so bila ada masukan aku hormati dan hargai pendapat ko gak. jom sama2 undin option c.haha. boikot simpit!!!!. hahaha. gurau2.....

    ReplyDelete
  8. pada pendapat aku,isu racist ini selalu diutarakan tanpa kefahaman yg betul.tambah2 segelintir melayu ibarat PAK ABU tak tahu barang dirumahnya adalah miliknya kerana lee menumpang dirumahnya selama 3hari.mungkin lagi 20hari lee akan mendapat rumah tu dan PAK ABU akan merempat ditepi jalan sebab dah takde rumah.

    cuba tengok diselangor.aku bukan racist tapi baru sekali cina dapat pegang kuasa.habis selaju mungkin diboikot untuk bangsa mereka.lihat saja berita2 yg dipaparkan.korang pasti tahu berapa banyak penipuan yg didedahkan kerana kematian beng hock.dari isu menipu minta peruntukan untuk bumiputra padahal untuk syarikat cina yg ownernya dah muflis.sampai la belbagai isu lagi.aku juga bukan racist tapi aku cuba membela nasib saudara seagama.lihat baru pegang berapa negeri.sudah mula nak pakai nama ALLAH dalam gereja.kalau dorang control negara....apa pulak lepas ni?

    ReplyDelete
  9. jadi untuk mengelakkan pilihan yg saudara simpit a.k.a. vesparados bagi tu menjadi realiti.bangsa melayu patut bangun.jangan jadi malas,rajin keja.ingat agama.hadoi.klu nk ckp semua.memang patah jari nak menaip seyh..pandai2 kita malay guy fikir apa yg terbaik untuk negara ni.klu nak harap bangsa lain..err next time lah!

    ReplyDelete