30 Apr 2009

Yang terbungkus atau yang terdedah?

Mana yang lebih bagus? suatu benda yang dibungkus dengan rapi, tertutup rapat, ataupun benda yang dibiarkan terdedah dan tidak ditutup dan dibungkus dengan rapi? Sudah tentulah yang ditutup dengan rapi itu lebih bagus dan lebih berkualiti. Benda yang dibungkus dan ditutup dengan rapi susah untuk anasir2 dari luar seperti kuman, bakteria dan sebagainya untuk masuk dan menganggu. pokoknya dari segala aspek, benda yang dibungkus, ditutup dengan rapat dan rapi adalah lebih berkualiti dan lebih bagus. Lihat pula benda2 yang terdedah, tidak dibungkus dengan rapi. mudah menjadi busuk, berkulat, berlapuk dan macam2 lagila sebab faktor2 luaran mudah sekali untuk masuk dan menganggu.

Begitu juga dengan wanita, antara wanita yang menutup auratnya dan berpakaian dengan rapi dan mengikut syariat, adalah lebih baik berbanding dengan wanita yang tidak dibungkus dengan rapi alias tidak menutup aurat. dengan mendedahkan tubuh anda itu, banyak sekali faktor luaran yang bisa memberi efek negatif kepada anda. Saya beri satu comparison yang sangat simple. Cuba kalau kita biarkan seorang wanita yang menutup aurat dengan seksama dan juga seorang wanita yang tidak menutup aurat. Kita biarkan kedua2nya berdiri dibawah terik matahari. Yang mana akan lebih merasakan efek negatif dari matahari itu? Sudah tentulah wanita yang mendedahkan aurat tadi. Sudah pasti yang mendedahkan aurat itu akan terkena efek sunburn sehingga menjadi hitam kulitnya. Sedangkan yang satu lagi oleh kerana tertutup dan terlindung, maka kurang efek negatif yang didapatnya. Itu cuma satu comparison simple yang saya boleh bagi. banyak lagi aspek comparison yang bleh dibandingkan antara kelebihan menutup aurat dan kekurangan mendedahkan aurat.

Sebagai penutup, kepada wanita2 yang masih belum membungkus dirinya dengan rapi alias menutup aurat, dengan ini saya menghimbau kalian supaya bungkus dan lindungilah diri kalian dengan rapi. Janganlah mendedahkan tak tentu pasal benda2 yang sepatutnya anda dedahkan. karang orang usya lame2 sket anda juga yang marah. sape suruh dedah sana sini. dah tau laki2 memang jenis xbleh kawal nafsu anda tetap juga nak buat camtu. siape yang xde otak sebenarnya?dua2 xde otak.......

After all, bukankah menutup aurat itu merupakan sesuatu yang disyariatkan oleh agama? So xde kompromi lagi untuk anda melainkan kalo anda sudah bersedia untuk menanggung dosa. bukan andasaja yang berdosa. kami lelaki yang mengusya anda ni pun turut berdosa sama.isy2......

8 comments:

  1. ni satu lg nk tambah.biasenye sesetengah org nih slalu ckp yg tak pakai tudung lg baik dr yg pakai tudung.ya mmg ade macam tu.tpppppppp at least la org yg pakai tudung nih dah terlepas satu dosa.yg wajib harus diwajibkan.takde nak tunggu bile ade kesedaran.blajar dulu pakai tudung.lame2 ok la.jgn jd kan alasan kesedaran tak dtg,jd takmo pakai tudung.
    yg tidak baik dtg dr sy
    ,yg baik dtg dr ALLAH swt

    membangun bersama islam :)

    ReplyDelete
  2. Salam.

    Kalo jalan2 window shopping slalu jamu mata tgk kasut, beg, baju dan mcm2 lagi.
    Takdela nak beli sangat, tapi sekali nampak yg berkenan, tgk harga. Mak ai...Elizabeth, mmgla mahal! Letak balik.
    Jalan2 lagi kat kedai murah-meriah-mengah, waah ada yg comey, murah pulak tu! Tak tahan lama pun xpe, Rp15000 je pun. Tahan 2-3 bulan jadilah.
    Alamak...tak boleh jadi ni, takleh lupa la kat kasut tadi tu, cantik betul! Kumpul duit 2-3 bulan, pegi balik ke elizabeth, belek2 5-10 kali, try jalan2 keliling kedai - OK PAAAASSS!
    "Mbak, minta yang baru ya!"
    Akhirnya aku berjaya memiliki kasut yg paling best ni!

    Panjang pulak cerita shopping kasut ni. Rasenye korg dh nmpk mksud aku. Ini analogi perempuan sebagai kasut dan yg shopping kasut ni adalah lelaki2 eligable yang mengidam nak beristeri. hehe kait2kan la sendiri ye!
    (tak sume mesti camni, ini just perumpamaan yg umum)
    :)

    ReplyDelete
  3. panjang gile yg ko tulis..ak cuma baca tajuk die je..ape yg terbungkus...ko igt nangke ke nk bungkus2.....muhahahahaha

    p/s: iman..mende yg ko merepek ni..mn ble sm kn org nk cr isteri dgn org nk beli kasut..ak x phm

    ReplyDelete
  4. oooo...ak dh phm da..kesian ah org yg x pakai tudung krg kulit diorg jadi itam...ish2

    p/s: eman..ak msh x phm lg ape yg ko ckp

    ReplyDelete
  5. mm..akhirnye aku menjengah jugak ke blog ko ni apis.

    good post..

    tapi, buat wanita-wanita yang bertudung diluar sana..
    jangan pula kita anggap bila kita dah pakai tudung, selesai 'tugas' kite dgn Allah..

    tudung yang kita pakai bukan sekadar untuk menutup kepala, tapi ia adalah simbol untuk Islam.

    Be proud to b a moslem~~

    p/s : check out my new post :)

    ReplyDelete
  6. kepada semua sori umah aku nye internet problem.nak online pn xbleh.bosan ar.
    intan- tu ar intan benda wajib pastu nak betah2. banyak alasan pulak.haha
    iman- sori iman i have to agree with apai. can u xplain more?
    apai- ala pai panjang2 pun bukannye ape. benda dakwah ar.haha
    manah- yeah proud to be a moslem

    ReplyDelete
  7. hehe...sastera sgt atau mmg tak masuk di akal?

    kesimpulannya adalah laki kalo cr perempuan mesti nak yg tertutup, yg terdedah just pencuci mata.

    camne? menger ji? :)

    ReplyDelete
  8. oh begitu maksudnya.....
    aku rasa sedikit sebanyak ade btol gak perumpamaan tu.....
    tu sebab ar aku tulis dua2 golongan xde otak.yg mendedahkan n yang menengok.agaknye termasuk aku skali le tu.haha.harap2 makin bertambah masa makin jadi baikla slow2, step2 by step.pelan tapi pasti. INSYAALLAH.

    ReplyDelete