14 May 2009

jomle........

sblum tu aku nak mintak maap kat koang yang post komen tapi aku lambat balas. kat umah aku internet problem. ingat bleh ar online tetiap hari skali lansung xbleh online.sori ar.ni pun aku g umah sdare online.

kemarin aku pergi buat bekam. memang dah lame nak try tapi kemarin baru dapat. syukur gak le akhirnya dapat gak berbekam. sekadar nak kongsi yang bekam ni kan salah satu sunnah nabi dan xsilap aku ade hadis yang mengatakan sebaik2 pengubatan adalah bekam. boleh menyembuhkan lebih 70 penyakit BIIZNILLAH. biasanya bekam ni yang basic buat kat area dari pinggang ke tengkuk.sebab internal organ banyak kat situkan. so dari ape yang aku tgkla bekam ni dia tarik darah dan toksik2 yang kotor dibawah lapisan kulit kita.aku xrasa darah dari vein atau arteries tapi mungkin darah yang kat kapilari kot.ntahla ni rasa2 je.

aku rasa semua org tau bekam tu camne cara dia. ade gakla sakit sket sebab dia ada iris2 kulit kita sebab nak mempermudah keluar darah kotor tu. tapi hasilnya memang banyak darah kotor yang kluar.bukan warna merah je, ntah warna ape ntah yang lain pun ade gak.aku rasala mungkin sebab pemakanan dan gaya hidup kot sebabtu banyak toksin and thus lead to many disease.

lagi satu yang aku nak share kat sini aku rasa ade bagus jugak kalo kita ni ade tambahan ilmu perubatan islam cam bekam ni.1st sebab perubatan islam ni kita memang xyah nak ragu lagi sebab berlandaskan quran dan sunnah, 2nd aku rasa field kita ni cam parallel dan sesuai untuk kita add xtra knowledge kat situ.satu lagi kita pun bleh tambah income beb.haha. serius. tempat aku bekamni, satu cup dia charge rm15. aku plak aritu dekat 30 cup dia pasang kat badan aku. kali sendiri ar brape.tu baru sorang. kalo spulo org? dua puloh? perghhhh. tapi xyah ar jadikan profit sebagai sebab utama. tu taruk kat sebab no 10 ke 20 ke xpe ar.

orait tu je kot. sebagai kesimpulan, aku rasa xkirala laki ke perempuanke banyak advantage kita buat bekam ni.at least sehat kita dapat, pahala sunnah pun dapat.so marilah kita berbekam.kat makassar pun ade gak tempat bekam.kalo nak aku ade member sorang ustad pks ni dia memang buat bekam ngn bini dia. orait tu je ar.tq and wassalam.

2 comments:

  1. Salam bro

    Stakat pengetahuan saya yang cetek, takda hadith shahih tentang bekam...ada riwayat yang mengatakn nabi pernah buat...tapi tak rutin...

    Tentang manfaat saya kurang tahu

    Tapi definisi pengubatan Islam tu boleh diperluas lagi...ilmu medical yang kita belajar skarang ni pun adalah sebahagian dari pengubatan Islam yang sangat luas

    Bahkan kalau seandainya Nabi hidup zaman sekarang, saya yakin beliau juga akan ke doktor kalau sakit...

    wallahua'lam

    ReplyDelete
  2. oh begitu? mungkin hadis yang aku penah baca tu daif kot.tapi ape2hal pn tq for da info.semua pendapat saya terima dengan terbuka.tapi mungkin saya pun ada pendapat saya tersendiri pasalni.tapi ape2 hal pn kita sama kongsi dan koreksi.

    ReplyDelete