19 May 2009

kau ingat kau bagus ke?

smalam g blaja kat mesjid blaja tasauf. ustad cite pasal tawakal. tawakkal ni wajib sebenarnye untuk korang yang xtau. tawakkal ni bukan bile kita berharap sesuatu je kita tawakkal. setiap masa kita sepatutnya bertawakkal meskipun benda itu sesuatu yang kita rasa kita konfirm akan dapat.jangan kita ingat sesuatu yang kita dapatkan itu adalah 100% dari usaha kita sendiri.kita lulus xam sebab kita studi kuat contohnya.kalo ALLAH x izinkan xdapat punya.
seorang cerdik pandai dengan kepandaiannya itu dia mendapatkan pekerjaan atau bisnes yang bagus sehingga menjadi jutawan, walaupun dia mempunyai kepandaian tetap harus twakkal dan berserah diri pada ALLAH. cuba bayangkan jika ALLAH tarik nikmat kepandaian tu? tetiba dia jadik giler? ha ape nak buat? nak mampos?( haha sedikit berjenaka kasar ala org melaka). disinilah peranan tawakkal itu.kita sentiasa berserah diri dan berharap kepada ALLAH walau ape jua nanti dihadapkan dengan dugaan. dengan berbuat demikian barulah kita sentiasa dibawah pemeliharaan dan perlindungan dari ALLAH. dengan itu tidak ade ape yang perlu digentarkan untuk kita meneruskan kehidupan kita kerna kita tau ada yang melindungi kita. bukan nye kita mintk perlindungan dari gangster ke, politicianke, bomoh ke. BULLSHIT semua itu.

satu lagi ni sekadar berkongsi ilmu sket. ustad tu ajar kita kalo nak berkat dengan ape yang kita ade amalkan doa ni.simple je. ALLAHUMMA BARIKLANA WAZIDNA KHAIRAN MINHU. maksudnya berkatilah atas kami YA ALLAH dan tambahkanlah dengan yang lebih baik YA ALLAH.mudah2an semua yang kita ada diberkati dan ditambahkan dengan lebih baik lagi. dengan rezki yang berkat barulah kita akan rasa cukup walaupun sedikit. kalo rezki xberkat banyak mane pun xcukup.

5 comments:

  1. Assalamualaikum.
    Aku tak tahu kao ada blog pis.
    Dah add dah. he he.
    31 hb Mei baru aku dapat jumpa kao.

    ReplyDelete
  2. betul3!

    (sekadar tumpang mengangguk)

    ReplyDelete
  3. waalaikum salam. aku dah lame dah berbloging ni.cuma kekadang malas update je.wei nanti mungkin aku amik ko 30 ni teman mama.aku balik 1 jun.

    to shemmi- trima kasih sudi melawat blog saya yang xseberapa ni. awek faiez ke?

    ReplyDelete
  4. kucing parsi - ALHAMDULILLAH slow2 sekat ngn agama.jiwa pun muda lagi so slow2la.slowly but surely insyaALLAH

    ReplyDelete