21 May 2009

SAMSENG KE??????


WASSALAMUALAIKUM. tadi aku g tolong mama( makcik aku) katering. ngn spupu2. pastu time2 luang plak tetiba terbukak topik pasal bergaduh, fight, sparring, gangster, kisah2 gangsterisme dlm keluarga aku dan sebagainya. aku pun xtau camne tetiba bleh terbukak topik ni. pernah x korang bergaduh? xkirala bergaduh mulut ke atau fizikal. kenapa korang bergaduh tu? sebab xpuas ati ke atau sebab defend diri sendiri ke atau sebab nak tunjuk power ke atau sebagainya. lepastu plak lagi satu aku nak tanya camne plak cara korang bergaduh tu? adakah dengan gado koboike atau pukul lari ke atau dengan cara lain?
aku pun bukak topik ni pun bukan ape. saja je. mungkin korang ade pengalaman yang buruk yang melibatkan pergaduhan yang mungkin boleh dikongsi dan kita amik iktibar daripadanya. mungkin ko rang dah terpukul anak orang sampai cacat ke atau mungkin kalo bagi perempuan yang menggunakan kata2, mungkin korang dah terkeluarkan sebuah kata2 yang sangat kasarke sampai orang sakit hatike. sape tau kan? masing2 ada pengalaman masing2. dan mungkin bagi sesiapa yang dah cross the line to mungkin korang dah menyesalke atau mungkin korang puas dengan perbuatan korang.semua tergantung dengan diri masing2.
kalo bagi aku pulak, aku xpernah bergaduh. dalam erti kata aku xpernah ada musuh dan bergaduh dengan orang. kalo aku nak fight, biasanya aku sparring. maksudnya disini adalah friendly fight. no heart feeling. walaupun sparring bukan di gelanggang( biasa kat bilik bacaan, tapi ada skali kat surau skola aku pun ade gak, tindakan yang bodoh gakle) tapi aku menganggap itu sebagai sportifitas.sebab tiada permusuhan antara aku dan opponent aku. tu pun dah lama dah x sparring dah, kat skola dulu last. skang badan dah gemok camne nak sparring. haha
so main point aku disini adalah janganlah kita bermusuh2an dan menjadi samseng. sini xpuas ati, sana nak pukul. mentang2lah kita ada ilmu tinggi, buah ini buah itu, dibelakang kita banyak backup. itu adalah perkara yang buruk. buat ape nak carik musuh? kalau ada orang carik gado, sepatutnya kita menggunakan cara diplomasi dan berhikmah. cakap slow2, dan redakan kemarahan musuh kita dgn kata2 yang bijaksana. kalau tidak berhasil juga, angkat kaki, blah saja kerana mungkin itu lebih berkesan. kerana mungkin kita juga boleh terpancing emosi jika kita juga bertahan disitu. kalo xbleh jugak, dan terpaksa guna kekerasan, barulah kita menggunakan kekerasan itu. itu pun harus diingat, pertahankan diri sahaja, jangan sampai melebih2.
aku paham, kekadang kita ni xtahan, kekadang seseorang tu ada la belajar ilmu ni, ilmu tu dan kekadang seseorang tu nak jugak menggunakan ape yang dia blajar. nasihat aku kalo nak try jugak masuk gelanggang, masuk turnament, baru btol, baru sportif camtu. baru sehat. macam member kita si nabil 07 tu. masuk silat olah raga. moga2 ko berjaya nabil ( kalo dia tau la blog aku ni).
lagi satu smalam time blaja ngn ustad ade satu quote yang ustad tu bitau. kalau seseorang itu mendapatkan kasih ALLAH kita boleh tau dengan orang itu akan dikasihi oleh banyak orang. tetapi jika orang itu dibenci ALLAH ketahuilah dengan manusia itu dibenci oleh orang banyak. jadi banyak gado banyak musuh, banyak musuh ramai benci, ramai benci ALLAH pun benci, ALLAH benci semua pun yang kita lakukan tidak berguna lagi. sekian wassalam.

6 comments:

  1. Gambar time skinhead dulu2 ke?
    heh he.

    ReplyDelete
  2. aah poser punye gambau.haha

    ReplyDelete
  3. huhu. gamba yg menarik... Hurm, kcik2 dlu bes r gdo. bsa2 nie, rse cm buang mse lak klu gdo...

    ReplyDelete
  4. oi oi..siga saga..gado ek...ape ade gado nie buat sakit badan je bro tp pd aku kalo terpaksa kene la adap but i`m a lover carnal not a fighter so dont ask me for a fight coz i fight for my right..orale!

    ReplyDelete
  5. salam.... sbb ko xde shoutbox, terpakse nyibuk kt sni
    aku dah tuka URL
    http://ainulrhyshikin.blogspot.com/
    sorry for the inconvenience

    ReplyDelete
  6. the exquisite instigator- tu ar xyah la nak begado2. buat baik sesama manusia.

    syazwan VL - btol2 begado ni buat sakit badan. memang point aku disini supaya mengajak kita jangan bergado dan carik gado(samseng) sebab benda tu mendatangkan mudharat je kat kita.sampai bila xselesai masalah.

    ainul - ok ainul nanti aku ubah balik ko punya url.

    to all - mekasih udah melawat blog aku.

    ReplyDelete