23 Jan 2010

ape case?

salam.

tadi merupakan antara shift siang yang penat dan variety bagi aku. macam2 kes dan jenis penyakit serta patient yang datang tadi.antaranya......
- makcik dengan nephrotic syndrome. kesian sebab bengkak satu badan n sesak. paru2 dia pun penuh cairan gak sampai dia xleh nak baring.kalo baring sesak le jawabnye.aku kesian btol la.semalaman dia xleh tido.yang lagi buat aku kesian makcik tu orang susah.mudah2an makcik tu dapat pengubatan yang baik dan sembuh.amin

- mamat umur lebih kurang aku dengan hiv positif. dengan badan bertatoo. muslim tu.kalo yang ni aku xberharap banyakla selain mudah2an dia dapat bertaubat dulu ar.

- pakcik umur dalam 40-an datang dengan septic shock.dah seminggu demam. bila sampai kat hospital dia punya general condition dah teruk dah.dah kejang pastu sesak napas giler2. akhirnya dia kembali ke rahmatullah juga setelah beberapa kali buat cpr last2 dah ajal dia.mudah2an pakcik tu termasuk dalam golongan beriman.

- minah umur lebih kuang aku gak datang ngn anemia. ok je koyt minah ni.yang ni xberani nak check lebih sebab pompuan muda beb xberani nak pegang lebey2.kang kalo dia syok kat aku sape yang susah?hahahah

- mamat umur tua daripada aku datang dengan leptospirosis.ni pun ok kot sebab xde complication ape2 dia punya kidney pun ok lagi xde masalah dari lab examination tadi.

- nenek tua datang dengan congestive heart failure. besar giler jugular vein dia.mudah2an nenektu dapat survive. go go nenek u can do it! tapi kondisi dia masih ok je aku tgk. bila tengok nenek tua tu teringat kat nenek aku kat msia. ALHAMDULILLAH nenek aku masih sehat walafiyat. mudah2an nenek ni pun same la.

- makcik umur dalam40 an datang ngn tuberculosis. kesian sebab kena makan ubat sampai 6 bulan xleh miss walau satu hari.

- pakcik umur 50an datang dengan chronic kidney disease. dia biasanya teratur hemodialisis tapi ntah kenapa recently xpegi.bayangkanle ko minum air dan sebagainye tapi cairan tu tetap dalam tubuh kau sebab kidney kau xleh nak jalankan tugas sebab kidney failure.xke kembung jadiknye.oleh sebabtu adalah sangat penting untuk korang jaga kidney koang bebaik sebab kalo dah rosak memang sakit beb.bleh berlanjut ke macam2 komplikasi lain.nak cite memang panjang n aku pun xmaster sgt so baik xyah cite.

- mamat yang still aku xtau ape diagnose dia. dia demam dah seminggu. nak kate tifoid tidak, hepatitis tidak, denggue tidak, leptospirosis pun tidak sebab semua lab dia negative. diarhoea xde, n gejala2 lain xde kecuali dia punya sclera yellowish. agak2 ape ek?ntahle nanti pandai2le dr kat hospital tu carik tau.dah macam cite house le plak.tapi budak medik sengal punya versi la.

so itu la antara kes2 yang aku jumpa sepanjang aku shift siang kat internal medicine depertment tadi. banyak n variety. to be honest sebenarnye aku dah terlambat masuk sebenarnye.member2 aku semua dah masuk department yang atas2 seperti surgery dan sebagainya tapi aku agak ketinggalan kat belakang ni. tapi bile pikir2 balik xkesahla.masing2 ada rezki masing dan ketentuan masing.mudah2an ketentuan yang baik ALLAH berikan pada aku AMIN. and as time goes by aku harap ilmu medicine aku semakin lama akan semakin mantap supaya aku dapat diagnose dengan btol dan bagi treatment yang efective gak.bukan untuk aku tapi untuk patient gak.amin.doakanle aku yerk kengkawan.time kasih sampai disini dulu

2 comments:

  1. macam mana nak jaga kidney pis? aku kuat gila makan coklat kat sini.

    ReplyDelete
  2. jaga pemakanan, drink lots of water, kekalkan blood pressure jangan kasik tinggi, garam jangan lebih2 n mcm2 lagi.kalo coklat tu lebih kepada gula kot.kalo berlebihan bleh lead to diabetes n dari diabetes bleh berkomplikasi ke kidney gak.nama dia nephropaty diabetic.senang cite semua benda kontrol la.jangan lebih jangan kurang.haha aku cakap pandai tapi nasik dua pinggan gak.haha.nanti la balik msia aku nak blaja survivor class ngn uncle rashid.jom la nanti blaja sesama.

    ReplyDelete