3 Feb 2010

dulu lain sekarang lain

Salam

Dulu,

Dulu waktu aku kecik2, aku xpernah kenal erti konflik, aku xpernah mengenal erti perkauman, aku jugak xpernah mengenal erti politik kotor, jatuh menjatuhkan antara satu sama lain. Waktu dulu aku xpernah dengar hak2 bumiputera dipersoalkan.apatah lagi sultan dilecehkan. Lebih2 lagi nabi dihina.xpernah sama sekali. Dan aku juga xpernah melihat konflik antara agama dibicarakan.semuanya saling hormat menghormati.

Dulu waktu aku sekolah, kalau aku salah, cikgu velu rotan aku selamba je dan aku pun xpernah lihat bangsa ape cikgu velu tu.begitu jugak cikgu mutiah. Xpernah dia beza2kan antara pelajar india dan bangsa lain. Cikgu julie pun sama gak.kalau aja muzik, sape yang xreti main recorder dia ketuk je tangan tak kira melayu, cina atau india. Member2 aku pun camtu gak. Dulu sama2 dgn nantha kumar main kejar2 time rehat. Member cina bawak bekal babi waktu rehat xde pun aku pelik atau aku kutuk sebab aku tau cina memang makan babi. Itu dia punya kepercayaan. Aku hormat. Pastu kalo ngn shanon lim aku selalu tanya camne pengalaman dia tgk cd blue yang bapak dia beli.xde pun racial prejudice waktu itu.pastu kat taman aku plak petang2 aku main sembunyik2 dengan daryl, jiran cina aku.kadang semunyik depan rumah uncle shankar. Dia xmarah pun. Waktu anak uncle shankar kawin, dia siap datangkan tukang masak muslim supaya jiran2 melayu dapat datang sekali.

Tapi sekarang,

Ape dah jadi dengan zaman sekarang? Antara kaum jadi memanas. Ada semacam prejudice dalam diri kita. aku tekankan benda ni bukan kerana omong kosong semata2.tapi aku pun pernah mengalami jugak racial prejudice tu.pernah aku pergi tempat yang majoriti bukan bangsa melayu dan aku serta kawan2 aku xdipandang lansung.dilayan last2 je.dipandang slack ade la.Hak bumiputera dipersoalkan, raja2 dilecehkan, nasionalisme makin memudar.Yang paling ketara aku tgk sekarang adalah dari segi bahasa. Bahasa malaysia nampaknya dah jadi bahasa sekunder.bahasa inggeris dah jadi bahasa primer. Sekarang ni aku dah xnampak kemesraan antara kaum seperti dulu.politik pun kucar kacir.pembangkang ngn kerajaan sama je semua. Semua ada udang disebalik batu.Kecuali yang dasar perjuangannya adalah kerana agama dan humanity. masing2 nak memburukkan antara satu sama lain. Tu belum lagi masuk tajuk menjilat demi kepentingan peribadi lagi. Pastu plak sekarang samseng dimana2. Semua nak tunjuk berkuasa. Ada backup sini ada backup situ dibelakang mereka. Pokoknya kalau nak banding zaman dulu dengan sekarang memang jauh beza la. Pertanyaannya adalah KENAPA BOLEH JADI BEGINI??????


4 comments:

  1. sebab pemimpin hancur lodoh. kuat makan suap. mana ada sebab lain lagi.

    ReplyDelete
  2. betul giler.pemimpin bangsat banyak sekarang.

    ReplyDelete
  3. nanthakumar 2 aku knal...player perak tu....hahaha

    ReplyDelete
  4. haha ingat nanthakumar ade satu je ke kat msia?

    ReplyDelete