8 Sept 2010

amnesia nya kita.........

salam

kali ni aku nak sampaikan mesej untuk kita semua sentiasa ingat untuk mensyukuri nikmat2 ALLAH dan merenungkan dan mengagumi kebesaran ALLAH. kenapa? kerana tidak terhitung banyaknya nikmat ALLAH pada kita. berzilion2. cukup kita lihat pada diri kita sahaja sudah terlalu banyak nikmat yang ada pada diri kita sendiri.terlalu banyak kebesaran ALLAH untuk kita renungi dan kagumi.

cuba kita tengok diri kita sekarang dengan diri kita sebelum sekarang.betapa dari setetes air mani, kita berproses sehingga menjadi diri kita yang sekarang. cuba tengok diri kita sekarang pulak. kaki, tangan, mata, lubang hidung, telinga, semua ALLAH jadikan cukup masing2 ada dua buah. tengok kaki kita, dua2 sama panjang, tangan pun sama. jari masing2 ada sepuluh, tak kurang, tak lebih. tengok pulak bertapa besarnya nikmat ALLAH dengan memberi kita menghirup oksigen dalam jumlah tertentu, setiap masa.semuanya free of charge.ALLAH menentukan berapa jumlah oksigen yang perlu kita hirup setiap kali bernafas. kalau terlebih, maka rongga dada kita akan terlebih expansion sehingga mungkin boleh terjadi trauma dan sebagainya. kalau kurang plak berarti kandungan oksigen tak mencukupi untuk keperluan tubuh sehingga mungkin boleh terjadi hipoksia dan sebagainya.semua tu ALLAH telah ukur betul2 dan begitulah adanya.itulah jumlah yang sesuai untuk kita. MAHA BESAR ALLAH.

kita tengok pulak kebesaran ALLAH yang lain2. kenapa ALLAH mengharamkan minuman keras? supaya mengelak dari efek2 negatif yang terhasil dari minuman keras itu.salah satunya adalah penyakit hepatic cirhosis dimana jaringan hati kita diganti dengan jaringan fibrotik.dan proses ini adalah irreversible.kita tau bahwa hati salah satu tujuannya adalah untuk meneutralkan toksin2 dalam badan, dan jugak untuk storage lemak dan macam2 lagi.dengan berubahnya jaringan hati itu tadi maka secara tak lansung fungsi2 hati juga menjadi terganggu. MAHA SUCI ALLAH yang lebih tahu apa yang baik untuk hambaNYA dan apa yang tidak.tetapi kebanyakan manusia tidak memperhatikan.ASTAGHFIRULLAH.

kalau kita lihat, terlalu banyak nikmat2 dan kebesaran ALLAH yang ada dalam diri kita dan juga sekeliling kita. kita boleh lihat macammana ALLAH jadikan otak sebagai pusat dari kawalan kepada seluruh proses2 yang berlaku dalam tubuh. macam mana brain stem tugasnya mengawal sistem vital kita seperti jantung dan sebagainya.bagaimana otak sebelah kiri boleh mengawal pergerakan tubuh disebelah kanan dan sebaliknya. ALLAH juga menciptakan sistem saraf pusat dan sistem sarap periferi.bagaimana kedua2nya secara syncronize melakukan tugasnya.macam mana ALLAH menjadikan sistem simpatik dan para simpatik.macammana jika keadaan yang 'terlebih' atau 'terkurang' kedua2 sistem ni menjalankan peranan masing2.

kita lihat juga bagaimana ALLAH menjadikan organ2 dalaman kita yang masing2 punya peranan yang begitu crucial bagi tubuh kita.bagaimana sistem pencernaan kita berfungsi, bagaimana proses peristaltik menjadikan makanan2 yang kita makan dapat turun ke perut, usus dan sebagainya.dari setiap bahagian ada proses2 pemecahan makanan dan proses penyerapan serta proses pembuangan.semua itu menghasilkan tenaga, dan zat2 yang penting untuk keperluan tubuh kita, serta membuang dari sisa2 yang tidak perlu untuk tubuh kita, agar tidak terjadi mudharat. semua itu sangat spesifik ALLAH rancang dan beri untuk kita. kita lihat juga bagaimana pentingnya buah pinggang tujuannya untuk menyaring bahan2 yang diperlukan dan yang tidak diperlukan oleh tubuh kita.kita lihat juga bahwa dari buah pinggang juga dapat mengatur tekanan darah dalam tubuh kita supaya kekal dalam keseimbangan. semua itu amat penting bagi tubuh manusia.jika salah satu sahaja tidak berfungsi dengan baik, maka yang lain pun ikut sama mendapatkan efek negatif juga. maha suci ALLAH yang menjalankan proses2 itu tanpa pernah sekalipun alpa. MAHA BESAR ALLAH yang menciptakan berbilion2 manusia dari adam sampai sekarang dan MAHA BESAR ALLAH yang tetap memelihara proses2 yang berlaku dalam tubuh badan setiap manusia tanpa ada satupun kelalaian. ALLAH MAHA BESAR.


mengapa aku tulis benda2 diatas? supaya kita sama2 dapat membuka mata dan hati kita dalam melihat betapa MAHA BESARNYA ALLAH dan betapa kita seharusnya bersyukur dengan berzilion2 nikmat yang sepanjang saat kita dapat dari ALLAH.ALLAH tidak pernah sekali pun merasa penat dan jemu untuk memberi kita nikmat2NYA. ALLAH juga tidak pernah lalai walau sekelumit pun dalam menjalankan proses2 yang berlaku dalam tubuh badan kita.apatah lagi dalam proses2 diluar tubuh badan kita.setiap proses2 yang berlaku dialam ini dari partikel2 atom sehingga ke sistem cakrawala.ALLAH itu MAHA BESAR. cuma kita selalu saja lupa dan leka serta alpa dalam melihat dan mensyukuri KEBESARAN ALLAH.memang itu nature kita. kita mudah lupa.kita juga mudah jemu dalam mengingati ALLAH. mudah2an ALLAH memberi ampunan kepada kita dan tetapkan iman dalam hati kita.AMIN.sekian dulu

2 comments:

  1. thanks for da info. amnesia kat sini aku buat sebagai perumpamaan je.tq sudah melawat blog ni.selamat hari raya.

    ReplyDelete
  2. Mmg as The Dr, sesuaila membuka minda org ramai tentang kebesaran Allah melalui ilmu2 tubuh badan manusia yg merupakan ciptaan ALLAH plg sempurna.

    Tq dh mengingatkan.. selamat hari raya maaf zahir batin ye apis.

    ReplyDelete