23 Dec 2009

berkongsi........

salam
'Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman.
QS. al-Mu'minun (23) : 1'

muslimin dan muslimat sekalian, saya mulakan tazkirah ringkas saya hari ini dengan sepotong ayat dari surah al mu'minun ini. ya benarlah sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah orang2 yang beriman.kenapa dikatakan orang yang beriman itu beruntung? kerana jika kalian orang2 yang beriman kepada ALLAH, yakni jika kalian seorang muslimin atau muslimat apatah lagi mukminin atau mukminat maka kalian akan senantiasa mendapat doa untuk keampunan dari dosa2 kalian dan pahala berterusan dari ALLAH supaya kalian diampunkan dosa2 kalian semua.jangankan diwaktu kalian hidup, matipun nanti kalian akan senantiasa didoakan. maka disini dengan menjadi orang yang beriman maka kalian adalah orang yang beruntung.

kenapa saya katakan demikian? cuba kalian perhatikan dan renungkan diwaktu akhir dari khutbah kedua solat jumaat, maka khatib akan berdoa ALLAHUMMAGHFIRLILMUSLIMINA WALMUSLIMAT, WALMUKMININA WALMUKMINAT, AL'AHYA'I MINHUM WAL AMWAT yang maksudnya YA ALLAH BERILAH KEAMPUNAN BAGI MUSLIM LELAKI DAN PEREMPUAN dan JUGA BAGI MUKMIN LELAKI DAN PEREMPUAN SAMA ADA MEREKA YANG MASIH HIDUP DAN JUGA BAGI MEREKA YANG TELAH MENINGGAL. cuba muslimin dan muslimat sekalian bayangkan sudah berapa ratus tahun bahkan ribu tahun doa ini terus menerus dipanjatkan dan berapa banyak khatib yang membacakan doa ini dan berapa banyak pula kaum muslimin yang ikut mengaminkan doa ini? dan sehingga hari kiamat nanti doa ini akan terus pula dibacakan dan terus menerus pulalah juga kita sebagai muslimin didoakan untuk keampunan kita yang berterusan. makanya dengan itu saya menegaskan bahwa dengan menjadi orang yang beriman, sesungguhnya sangat beruntunglah kita.

dan dari itu juga saya menghimbau kepada diri saya sendiri dan juga muslimin dan muslimat sekalian supaya pertahankanlah iman yang telah dianugerahkan oleh ALLAH S.W.T dengan sentiasa berdoa supaya ditetapkan iman kita.bersyukurlah kita kerana diberi anugerah yang paling berharga ini dan semoga kita benar2 masuk dalam golongan orang yang beriman seperti yang dijelaskan dalam ayat2 seterusnya dalam surah al mu'minun ini. saya sudahi tazkirah ringkas saya kali ini dengan tasbih kifarah dan surah wal'asr.sekian wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

p/s : sekali sekala menyusun ayat seperti ustad ape salahnye.yang penting isinya di ambil sebagai iktibar.orang yang kasik tazkirah ni (aku) korang buat tak tau suda.......

No comments:

Post a Comment