25 Sep 2009

Fascinating Melaka


salam. sempena hari raya ni aku sebagai rakyat melaka ingin sedikit berkongsi kemakmuran dan keindahan serta kemajuan negeri melaka dengan korang semua. enjoy.......



melaka bandaraya warisan dunia.btol2 ni bukan memain



selamat datang ke melaka



clasical view of developed melaka


antara identiti melaka


ni satu lagi. satu dunia datang sebab nak tgk benda ni.



masjid kebanggaan rakyat melaka. aku smayang jumaat kat sini.



agama lain tetap dihormati. resepi kemakmuran melaka.



menara taming sari. bleh tengok view melaka dari atas. tapi biasa yang naik orang luar. kalo tanya orang melaka berapa kerat je yang dah naik.



menara yang boleh naik turun. menara kl bleh buat camni? mane dapat.....



dataran pahlawan. tu yang huruf M tu takyah datang pun xpe boikot le.



malam di dataran pahlawan. happening beb.



melaka mega mall. aku pun tak penah masuk lagi tapi sebab lawa aku amik je gamba.



mahkota medical centre. sebab rakyat melaka ramai makin kaya maka hospital swasta makin banyak didirikan.



mahkota century hotel. bukak pose kat sini best beb. depan mahkota parade je



melaka river cruise.belom siap pun nampak lawa gak.pergh. xyah g venice, melaka pun dah mantap.


waktu senja dinegeri maju. tu yang belakang tu eye on malaysia tapi xsempat pegi sebab nak maghrib.


Bangunan majlis bandaraya melaka. tempat lepak. ade skrin bleh tgk epl ramai2.



maksud gamba ini adalah untuk menunjukkan kebersihan jalan2 dimelaka.dimana2 memang beginilah panorama jalan2 dimelaka.susah nak tgk sampah kat melaka. orang melaka memang jaga kebersihan.


tarikan pelancong untuk non muslim. kalau kau masuk kau same la dgn non muslim.



beca.biasanya bro2 beca speaking english saja.haha



tempat parking berteknologi tinggi. negeri majula katakan.........



sebahagian rakyat melaka yang cool.....



friendly citizen of melaka. aku tak kenal pun apek ni tapi biasala sebab rakyat melaka sporting maka dia pun menghadiahkan senyuman kat aku.


mat saleh pun terpegun tgk melaka. " i thought i was in europe" kata dia.


satu lagi pic rakyat melaka yang cool di salah satu mercu tanda melaka.


p/s : sampai di sini dulu. ni baru sikit je ni.baru satu dua tempat je.banyak lagi yang aku tak pegi. next time punya cuti aku amik.bukan ape sebagai rakyat melaka aku rasa aku patut berkongsi kemakmuran dan keindahan melaka dengan kau orang semua.datanglah melaka. anda akan terpegun dengan negerinya. ok silakan tengok lagi skali kalo tak puas.........

20 Sep 2009

BARU LEPAS TAKBIR TADI.......

salam

malam ni malam raya. besok kita akan menyambut raya. tapi sebelum beray sakan aku ingin mengajak kita semua pikir kejap.kejap je. camni, kan raya tu maksudnya kita meraikan kemenangan kita semasa bulan ramadhan? melawan hawa nafsu dan rasa hati kita? dalam kata lain idul fitri adalah untuk mereka yang menang. so aku nak mengajak kita semua sama2 fikir kejap je. tanya dalam diri kita. "ramadhan taun ni aku menang ke? atau ramadhan ni aku sekadar lapar dan dahaga je tapi tak dapat ape2? kalau begitu layakkah untuk aku menyambut hari raya sakan?
kalo aku sendiri aku pun tak tau ape jawapan dia. tapi satu hal aku sentiasa optimis dan husnuz zhon dengan ALLAH. mudah2an kalau tak menang total pun menang sikit pun ALHAMDULILLAH. mudah2an kita suma termasuk dalam golongan orang yang berjaya dalam bulan ramadhan ni. amin

p/s : SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI KEPADA SEMUA. AKU MENGHARAPKAN AGAR KORANG MEMAAFKAN DOSA AKU PADA KORANG JIKA AKU PERNAH BERBUAT SALAH PADA KORANG. AKU HANYALAH ORANG BIASA YANG SELALU BERBUAT KESALAHAN.MAAFKAN AKU. SEMOGA KAU2 SEMUA DIRAHMATI OLEH ALLAH S.W.T

15 Sep 2009

speak english laaa......

mdm x : good morning, may i help u?

aku : good morning i would like to make an islamic maybank account

mdm x : oh ok can u give me your id please?

aku : here u are

mdm x : ok, hafiz is it? still study? where?

aku : indonesia.

mdm x : what course?

aku : im taking medicine.

mdm x : oh u are taking medics there? since when? are u in your semester break?

aku : yes i am. i've been there since 2005 and now im in my fourth year. i just came back for hari raya break. short break only. until 30th of september.

mdm x : how are u there? i've heard that indonesian are launching anti malaysia's protest?

aku : im fine nothing serious happens. but the situation are getting worse. the media are telling lies and bad things about malaysia. they provoke their citizens too much until most of them have some kind of prejudice to malaysia.

mdm x : waa is that so? it is really not fair. they forgot how many of their citizens work here? what a low mentality they have. dont forget about rapping, thieft, samun and all that things they did here. they also cause a lot of trouble here. aren't they reallize that?

aku : yes that's right. but their media never exposed any of that.they only tell that their workers here are being tortured and our country is stealing most of their cultures and foods.

mdm x : wa teruk la....

aku : itu la. but for me, im not blaming their citizens, but i put the blame onto their media because too much provoke. and most important thing is respect. we have to respect each other and people are losing it.

mdm x : yes u are right.ok this is your card and i want you to go to the cash deposit machine and put 250 and then u are done. u can change your pin number after this

aku : oh ok thanks a lot aunty.

mdm x : ok you are welcome.

p/s : entri ini tidak bermaksud ape2 melainkan aku nak menjadi sedikit bangga sebab perbualan diatas tidak dibuat2 tetapi betul terjadi. aku speaking orang puteh kat bank tadi ngn mdm x tu.haha dah bertaun lamenya xguna bahasa org puteh.memang le agak broken tapi aku xsangka le bleh speaking hampir penuh dengan bahasa omputeh ni. dan aku berbangga dengan diri aku gakle sebab aku rasa macam xreti nak cakap omputeh tapi kekadang tu bila cakap ok je hahaha.walaupun dgn grammar yang tunggang langgang tapi bila orang paham cakap aku maksudnya xde la hampeh sangat.hahahaha mintak maaf jika pembaca annoy dengan entry ni.mungkin english koang lebih mantap tapi aku tetap bangga gak.hahaha.

11 Sep 2009

entri penenang jiwa dan penyejuk mata


hasan al bana




yusuf islam



syeikh ahmed deedat



syeikh ahmad yasin



tuan guru nik aziz nik mat


entri kalini adalah bertujuan untuk menyejukkan mata dan hati dengan melihat orang2 yang hidupnya ditujukan untuk mendapat keredhaan dan hidup mereka juga mereka dedikasikan untuk kemaslahatan umat. kalo dari redup wajah mereka mungkin dalam benak kita memikirkan mungkin wajah2 inilah yang akan mendiami syurga insyaALLAH. memang boleh nampak nur dari wajah mereka. ok silakan merenung wajah2 ni.

p/s - Ya ALLAH semoga aku juga dapat menjadi seperti mereka dalam hal mencari keredhaan MU. AMIN.

10 Sep 2009

otak ade, pakai.............



salam

aku cuma nak beri nasihat kepada semua orang supaya dalam setiap tindakan yang ingin kita lakukan lebih2 lagi tindakan yang crucial seperti tindakan yang melibatkan orang lain dan memberikan impak kepada orang lain, MAKA GUNAKANLAH AKAL FIKIRAN YANG TELAH DIBERI OLEH ALLAH SUBAHANAHUWATA'ALA DENGAN SEBAIK2NYA. ALLAH telah memberi akal fikiran kepada manusia supaya kita dapat membezakan antara baik dan buruk. JANGAN IKUT NAFSU, JANGAN IKUT PERASAAN, JANGAN IKUT EMOSI, NANTI MEMBAWA KESAN BURUK KEPADA DIRI SENDIRI DAN ORANG LAIN JUGA. kalo tidak kita tidak ada bezanya dengan binatang yang tidak diberikan oleh ALLAH dengan akal. manusia semakin menuju kepada sifat2 haiwan. kerna itu kita bisa lihat sekarang ni dunia sudah macam mane kroniknya. oleh sebab itu jugaklah dimana2 kita lihat banyak sekali bencana2 yang berlaku. itu semua peringatan dari ALLAH kerna tersasar jauhnya manusia dari jalan yang sepatutnya diikuti. so marilah kita sama2 kembali kepada sifat asal manusia yang diberi akal fikiran oleh ALLAH supaya dengan akal fikiran itulah kita terhindar dari kehancuran dan kemusanahan dan menuju kepada kebahagiaan.

Dan apabila dikatakan kepada mereka: Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi, mereka menjawab: Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan. Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.
( al-Baqarah ayat 11 - 12)

Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya. ( al- A'raaf ayat 56)

p/s : kalau perangai dah serupa binatang buat ape bercakap bahasa manusia lagi? baik menggonggong je lagi baik. makan tido mengawan je. benda lain dah xyah buat dah. btol x?

5 Sep 2009

kau nak senjata? aku ada......

salam

pernah tak kau rasa susah? rasa stress? sebab masalah yang ada pada kau? kau rasa masalah kau ni dah kronik dah, dah takde jalan keluar dah. dan bila dah sampai tahap macam tu, tetiba je spontan dari mulut kau keluar bacaan doa meminta untuk diselesaikan masalah kau tu. sebab kau dah desperate sangat tiba2 je kau teringat pada tuhan? pernah tak kau rasa macam tu?

pastu plak part yang paling bestnya adalah lepas kau berdoa tu, tetiba plak masalah yang kau rasa dah takde jalan keluar tu alih2 je ada jalan keluar, tetiba je rasa cam dah setel. agak2 sape yang setelkan tu? sape yang bagi jalan keluar tu? jawapannye tak lain tak bukan, ALLAH.

kalini entri berbau dakwah aku nak tekankan tentang kekuatan doa. kau tau tak sebenarnya doa ni adalah senjata umat islam yang paling power. cuma kita je yang kurang yakin. pertanyaannya kenapa tak yakin? sebab merasa doa tak pernah dimakbulkan?

kalo doa kita tak dimakbulkan plak kita kena introspeksi diri sendiri. banyak faktor dia. antaranya mungkin sebab kau berdoa tapi kau sendiri tak yakin doa kau dimakbulkan. camne nak makbul camtu? atau mungkin doa kau tu tak setimpal dengan ape yang kau buat sekarang. mungkin kau doa nak jadi kaya tapi kau duduk goyang kaki je, atau kau doa nak lulus ujian tapi buku kau xpernah baca, takde usaha. camne nak makbul camtu? tapi ade jugak kadang2 ALLAH tidak mengabulkan permintaan kau itu sebab ALLAH menyediakan sesuatu yang lebih baik dari ape yang kau mintak. contohnya bila kau mintak jadi doktor tapi ALLAH tetapkan kau jadi cikgu sebagai contoh, mungkin kau tak sesuai jadik dokter sebab kalau kau jadik dokter mungkin kau tak boleh handle stress yang bakal kau hadapi sehingga boleh membuat kau jadik giler, oleh sebab itu kau ditetapkan oleh ALLAH sebagai cikgu. ALLAH memberi yang lebih baik kepada kau. itu namanya HIKMAH.

aku masih ingat waktu aku dengar ceramah ustad ismail kamus. beliau bilang yang doa ni pasti dimakbulkan, kalau tak hari ini, besok. kalau tak besok, lusa. kalau tak sekarang, nanti,. kalau tak didunia, diakhirat nanti pasti ALLAH makbulkan. ko toksah risau la. permasalahannya tinggal yakin dengan tak je. yang buat aku heran, kenapa boleh sampai tak yakin? cuba kita renung balik dengan siapa yang kita tak yakin tu? kau tak yakin dengan ALLAH? NUZUBILLAH. ALLAH itu MAHA BESAR, tiada apa yang mustahil bagi ALLAH kecuali sifat mustahil. jangan sampai kita suuz zhon (bersangka buruk dengan ALLAH).

dalam berdoa, kita kena sentiasa bersangka baik terhadap ALLAH. kena sentiasa yakin bahwa doa tu akan dimakbulkan ( setelah berusaha). barulah ALLAH akan memakbulkan doa kita beb.kalaupun doa kita tu nanti tak dikabulkan, yakinlah bahwa ALLAH ade plan yang lebih baik untuk kita. jangan sekali2 nak bersangka buruk dengan ALLAH. ALLAH itu tidak zalim melainkan hamba2NYA yang zalim terhadap diri sendiri. kena yakin tu!

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (Al Baqarah ayat 186)

kenapa aku bangkitkan topik ni? sebab aku dah banyak kali melaluli masa2 sulit dan banyak kali jugaklah dengan doa aku dapat keluar daripada masa sulit itu. mungkin juga dari doa mak aku dan keluarga aku, maka aku dapat selesaikan masalah2 aku. contoh yang aku bleh bagi adalah seperti waktu exam. bila time exam rasa cam blank je tapi bile keluar result ALHAMDULILLAH lulus. semalam pun berlaku lagi keajaiban doa kat aku. semalam waktu exam dermatology aku rasa cam kena repeat je tapi bila keluar result aku lulus cukup makan. AlHAMDULILLAH YA ALLAH. oleh kerna tu aku nak berkongsi dengan korang benda ni. doa tu senjata kita. kalo ada masalah, doa, mintak dengan ALLAH sebab ALLAH adalah sumber segala sesuatu didunia ini.ok tu je kot harap2 korang dapat tangkap ape yang aku nak sampaikan kat sini.

p/s : aku meminati ada seorang muslimah ni. dan aku berharap supaya ALLAH beri dia pada aku. tapi kalo xdapat pun xpe aku sadar diri huhu , aku tetap husnuz zhon. sekadar pemberitahuan aja.haha