5 Sept 2009

kau nak senjata? aku ada......

salam

pernah tak kau rasa susah? rasa stress? sebab masalah yang ada pada kau? kau rasa masalah kau ni dah kronik dah, dah takde jalan keluar dah. dan bila dah sampai tahap macam tu, tetiba je spontan dari mulut kau keluar bacaan doa meminta untuk diselesaikan masalah kau tu. sebab kau dah desperate sangat tiba2 je kau teringat pada tuhan? pernah tak kau rasa macam tu?

pastu plak part yang paling bestnya adalah lepas kau berdoa tu, tetiba plak masalah yang kau rasa dah takde jalan keluar tu alih2 je ada jalan keluar, tetiba je rasa cam dah setel. agak2 sape yang setelkan tu? sape yang bagi jalan keluar tu? jawapannye tak lain tak bukan, ALLAH.

kalini entri berbau dakwah aku nak tekankan tentang kekuatan doa. kau tau tak sebenarnya doa ni adalah senjata umat islam yang paling power. cuma kita je yang kurang yakin. pertanyaannya kenapa tak yakin? sebab merasa doa tak pernah dimakbulkan?

kalo doa kita tak dimakbulkan plak kita kena introspeksi diri sendiri. banyak faktor dia. antaranya mungkin sebab kau berdoa tapi kau sendiri tak yakin doa kau dimakbulkan. camne nak makbul camtu? atau mungkin doa kau tu tak setimpal dengan ape yang kau buat sekarang. mungkin kau doa nak jadi kaya tapi kau duduk goyang kaki je, atau kau doa nak lulus ujian tapi buku kau xpernah baca, takde usaha. camne nak makbul camtu? tapi ade jugak kadang2 ALLAH tidak mengabulkan permintaan kau itu sebab ALLAH menyediakan sesuatu yang lebih baik dari ape yang kau mintak. contohnya bila kau mintak jadi doktor tapi ALLAH tetapkan kau jadi cikgu sebagai contoh, mungkin kau tak sesuai jadik dokter sebab kalau kau jadik dokter mungkin kau tak boleh handle stress yang bakal kau hadapi sehingga boleh membuat kau jadik giler, oleh sebab itu kau ditetapkan oleh ALLAH sebagai cikgu. ALLAH memberi yang lebih baik kepada kau. itu namanya HIKMAH.

aku masih ingat waktu aku dengar ceramah ustad ismail kamus. beliau bilang yang doa ni pasti dimakbulkan, kalau tak hari ini, besok. kalau tak besok, lusa. kalau tak sekarang, nanti,. kalau tak didunia, diakhirat nanti pasti ALLAH makbulkan. ko toksah risau la. permasalahannya tinggal yakin dengan tak je. yang buat aku heran, kenapa boleh sampai tak yakin? cuba kita renung balik dengan siapa yang kita tak yakin tu? kau tak yakin dengan ALLAH? NUZUBILLAH. ALLAH itu MAHA BESAR, tiada apa yang mustahil bagi ALLAH kecuali sifat mustahil. jangan sampai kita suuz zhon (bersangka buruk dengan ALLAH).

dalam berdoa, kita kena sentiasa bersangka baik terhadap ALLAH. kena sentiasa yakin bahwa doa tu akan dimakbulkan ( setelah berusaha). barulah ALLAH akan memakbulkan doa kita beb.kalaupun doa kita tu nanti tak dikabulkan, yakinlah bahwa ALLAH ade plan yang lebih baik untuk kita. jangan sekali2 nak bersangka buruk dengan ALLAH. ALLAH itu tidak zalim melainkan hamba2NYA yang zalim terhadap diri sendiri. kena yakin tu!

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (Al Baqarah ayat 186)

kenapa aku bangkitkan topik ni? sebab aku dah banyak kali melaluli masa2 sulit dan banyak kali jugaklah dengan doa aku dapat keluar daripada masa sulit itu. mungkin juga dari doa mak aku dan keluarga aku, maka aku dapat selesaikan masalah2 aku. contoh yang aku bleh bagi adalah seperti waktu exam. bila time exam rasa cam blank je tapi bile keluar result ALHAMDULILLAH lulus. semalam pun berlaku lagi keajaiban doa kat aku. semalam waktu exam dermatology aku rasa cam kena repeat je tapi bila keluar result aku lulus cukup makan. AlHAMDULILLAH YA ALLAH. oleh kerna tu aku nak berkongsi dengan korang benda ni. doa tu senjata kita. kalo ada masalah, doa, mintak dengan ALLAH sebab ALLAH adalah sumber segala sesuatu didunia ini.ok tu je kot harap2 korang dapat tangkap ape yang aku nak sampaikan kat sini.

p/s : aku meminati ada seorang muslimah ni. dan aku berharap supaya ALLAH beri dia pada aku. tapi kalo xdapat pun xpe aku sadar diri huhu , aku tetap husnuz zhon. sekadar pemberitahuan aja.haha

3 comments:

  1. wah. tang p/s tu aku tertarik betul. haha.
    Selamat pulang lagi seminggu pis.

    ReplyDelete
  2. Salam...

    Sabda Rasulullah saw:
    "Tiada sesiapa daripada seseorg muslim yang berdoa kpd Allah yg bukan bertujuan dosa atau memutuskan silaturrahim melainkan Allah berikan kepadanya salah satu dari tiga perkara: Ditunaikan segera permintaannya di dunia, dijadikan sebagai simpanan utk bekalan di akhirat, atau pun dihindarkan drpdnya keburukan yang seimbang dgn permintaannya..."

    Setuju~ byk sgt bukti dah kite alami, kenapa ragu2 lagi??

    ReplyDelete
  3. faiez- haha abaikan je yg p/s tu yang atas2 tu amik buat pedoman.haha

    iman- no doubt.ALLAH maha besar.semuanya boleh ditunaikan oleh ALLAH kecuali seperti yg tertulis dalam hadis tu.

    ReplyDelete