24 Jan 2011

berderau darah aku bila.....

Menurut Syeikh Ibrahim Adham, antara sebab atau tanda-tanda hati mati ialah :

1. Mengaku kenal Allah swt, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya.
2. Mengaku cinta kepada Rasulullah saw, tetapi mengabaikan sunnah baginda.
3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya.

4. Memakan nikmat-nikmat Allah swt, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya.
5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya.
6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya.
7. Mengaku adanya siksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya.
8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya.
9. Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri.
10. Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya.


p/s : berderau darah aku bila tanda2 ni cam ada dalam diri aku.astaghfirullahalazhim. semoga ALLAH menghidupkan hati2 kita semua dengan cahaya iman diwaktu hati2 lain dimatikan. amin.

5 comments:

  1. Perkongsian yang baik. Tanda-tanda ni banyak ada dalam diri. Banyak yang perlu diubah. Semoga sama-sama berusaha kearah itu. Cara untuk berubah ialah hidup dalam lingkungan mereka yang baik-baik. Jadi jom usaha hidupkan budaya Islam dalam keluarga kita.

    ReplyDelete
  2. byk benda yg kena ubah dan perlukan perubahan
    bermula dari diri sendiri..

    cc: buat aku khususnya

    ReplyDelete
  3. faies n yusuf - i can't agree more

    ReplyDelete
  4. wah takut jugaklah saya

    ReplyDelete
  5. anon - sebab tu saya tulis tajuk diatas tu.point2 tu memang buat berderau darah. tq sudah jenguk blog ni.

    ReplyDelete