17 Jan 2011

kisah benar aku

salam kepada anda

aku nak berkongsi cerita sedikit. aku duduk kat indonesia skang pakai visa.so kena selalu perpanjang untuk stay lame2. brape bulan skali kena perpanjang. so ade skali ni aku pernah terbuat silap dalam perkiraan waktu. aku ingat masih ada waktu aku lagi.sebab aku pernah datang imigresen dan hantar ape2 keperluan yang perlu untuk proses tu tapi xlengkap sangat.skali bila aku datang kali kedua untuk perpanjang lagi ternyata aku sudah dianggap overstay sebab waktu aku pertama datang dulu dia xkira.xpenah ada data aku masuk dalam komputer dia. mungkin salah dia jugak. dan aku mengaku salah aku jugak sebab terlupa. akibatnya aku kena bayar denda overstay.ribu jugaklah kena keluar.aku rasa bersalah betul dengan mak bapak aku.xhabes2 aku asik menyusahkan diorangje.semoga kelak aku bisa membayar semua kesalahan aku kepada diorang dengan menyenagkan mereka didunia, dikubur dan diakhirat.amin. semoga ALLAH mengkabulkan doa anak kepada orang tuaku ini.

ok itu mukadimah. sekarang pergi kepada cerita lanjutan. untuk convert visa kepada status penduduk sementara kat sini, aku kena perpanjang visa 3x. so kali pertama sebab bermasalah dan mungkin salah aku jugak, so aku redha je la.ade gak rasa nak suap, dan kebetulan ade kesempatan sebenarnya nak suap bapak2 kat sana tu.tapi lepas aku balik rumah aku doa pada ALLAH semoga ALLAH memberi aku jalan terbaik untuk selesaikan masalah ni.ternyata besoknya bila aku datang balik, ternyata bapak yang kaki makan suaptu pun cakap kat aku dia xleh tolong aku jugak. ALHAMDULLILLAH ALLAH sudah melindungi aku dari melakukan dosa menyuap tu. terpaksalah aku bayar denda. xpe yang penting cara halal.

pastu minggu depannya aku datang imigresen lagi untuk perpanjang visa kali kedua plak.sebab aku bermasalah pada perpanjangan kali pertama, maka proses dia agak lama lah sedikit.so bapak2 kat situ kejap2 suruh aku datang besok dan seterusnya sampailah seminggu.so bila minggu berikutnya aku datang, terjadilah masalah baru. diorang cakap aku sudah overstay lagi skali untuk 2nd punya perpanjangan ni.aku sudah overstay 13 hari.sehari denda dia dalam rm80.kali sendirila jumlah dia. padahal untuk overstay pertama aku sudah kena denda dekat dua ribu.

so untuk kali kedua ni aku agak tidak boleh accept bahwa ini salah aku.sebab aku setiap hari datang ke imigresen sana,dan oleh sebab diorang proses perpanjangan 1st aku dengan lambat, so aku yang kena terima efek dia.aku punyalah explain kat diorang ni bukan salah aku segala tapi tetap diorang xmo dengar.sampailah aku disuruh jumpa bos kat situ. kebetulan bos dia tu agak xsuka dengan msia. dulu dia pernah cakap 'brengsek kau malaysia' kat aku. aku xpenah cuit dia pun.sebab orang malaysia lain yang buat taik, aku plak yang kena.aku sabar je ladalam hal ni. xkan nak hentak dia kot.niat dihati tu memang ada tapi kalau aku buat, memang xhabis belajar le jawabnye sebab kena deportasi.

ok sambung lagi, bila dah sampai kena jumpa bos kat atas tu, maka aku pun taula bahwa aku sudah tak bisa buat ape2 sebab bapak tu memang xsuka kat msia. so aku dalam hati cuma berharap kepada ALLAH supaya dikeluarkan dari masalah ini.memang bukan salah aku.bila aku jumpa dia, ternyata benar sangkaan aku. dia straight to da point je ngn aku. dia suruh aku pilih antara nak bayarke ataupun dia halau aku balik msia.aku puas merayu segala kat dia, tapi dia betul2 xde mercy lansung ngn aku.lahanat punya bapak.

bila dah macam tu, aku pun dalam hati redha dengan ketentuan ALLAH.aku tau ni semua ALLAH tentukan sebab ALLAH tau yang terbaik buat aku.so aku dalam kondisi yang sangat stress tu pun cuba menerima ketentuan ALLAH."xpe nanti adela ending baik tu nanti ALLAH bagi kat aku" kata aku dalam hati.

waktu tu aku xde duit nak bayar sebab xcucuk duit lagi.so aku mintak izin untuk bayar besoknya. dalam pada aku nak balik tu, tiba2 dengan izin ALLAH ada sorang bapak ni, pangkat dia tinggi jugaklah kat sana, dia panggil aku ke ruangan dia. dia tanya aku kenapa dan ape masalah aku. aku pun dengan berat hati explain kat dia dari awal semua. dan keajaiban berlaku kat aku. bapak tu pun cakap bebaik kat aku, bahwa aku xyah bayar denda tu sebab bukan salah aku. dia cuma bagi aku warning je.lenkali kalau ade ape2 tanya kat dia, jangan buat bodo je.ade gak la dia cerita dia sedikit agak tidak puas dengan imigresen kat msia. dia cakap kalau orang indonesia kat msia bermasalah dengan imigresen, kena penjarala, kena cambukla, kena denda dan macam2 lagi.dia xpuas hati dengan benda tu. aku pun angguk je tanda setuju.mungkin betul jugak.entahle......

so dari cerita aku yang panjang lebar kat atas ni, aku nak simpulkan beberapa point sebagai hikmah yang mungkin boleh kita ambil :

1) ALLAH tidak akan memberi ujian kat kita kalau itu diluar dari kesanggupan kita.

2) kalau kau berdoa, kepada ALLAH dengan yakin dan niat yang baik, yakinlah bahwa doa kau itu akan dimakbulkan ALLAH. kalau tak hari ni, besok, kalau tak besok lusa dan seterusnya. kalau tak pun, diakhirat ALLAH akan beri ganjaran jugak insyaALLAH.

3) ALLAH itu MAHA BESAR, even benda yang impossible pada pandangan kita pun, kalau ALLAH nak jadikan sebaliknya, itu sangat mudah bagi ALLAH. jadi jangan pernah ragu pada kekuasaan ALLAH. aku betul2 merasakan ALLAH itu MAHA BESAR. betul2 aku rasa doa aku dimakbulkan time itu jugak. ALHAMDULILLAH. mungkin orang agama lain pun bleh cakap bahwa diorang pun ade gak rasa miracle yang diberikan oleh 'god' diorang, tapi itu semua hanyalah tipu daya syaitan sebenarnya. selain ALLAH, apa yang mereka2 mengaku sebagai tuhan itu semua tidak pernah sempurna. ALLAH MAHA SEMPURNA.

4) aku rasa dunia ni masih berputar sebab masih ada ulama2 dan orang2 baik. kalau diorang dah xde,mungkin dah kiamat dah.

5) Indonesia dan Malaysia masing2 ada negatif dan positif memasing. pada dasarnya dua2 negara adalah berhubungan baik. cuma ada golongan2 pukimak hanjing laknat tertentu, mungkin jentera2 dajjal yang secara sengaja melaga2kan kita khususnya melalui media dan sebagainya. dan aku sedikit sebanyak mengalami tempias daripada ketidakstabilan hubungan kedua2 negara ni.xpela, mungkin bapak2 tu xpaham kot. ye la otak sempit.xpe aku maapkan la diorang yang buat taik kat aku tu.harap2 diorang makin sedarla.tu je.

ok itu saja untuk kali ini semoga xbosan membaca panjang2 dan semoga bermanfaat.

6 comments:

  1. bro, aku tgk media indonesia salu mainkn sentimen. rakyt sn plak sensitif pantg dicuit.

    kalo nk ikutkn kita boleh jd shbt baik sebb malaysia indonesia ni bkongsi mcm2. malangnya, mcm ade sesuatu yg cuba nk mengeruhkn hubungan. lepas satu..satu..

    ReplyDelete
  2. sabar je la dengan kerenah diorang tu.

    ReplyDelete
  3. Thank u share citer..moge ko tabah n jgn bputus asa..InsyaAllah..Allah tu maha adil ;)

    ReplyDelete
  4. yusuf - betul la tu bro. media dia memang bakar giler2 kalau ada point.cuba ko bayangkan kalo ada 5-6 tv yang 24 jam bakar2 dengan kes2 pasal keburukan malaysia kat indonesia, sudah tentulah rakyat dia sedikit sebanyak termakan jugak. last2 aku gak yang kena tempias.haha xpe bro selagi bleh sabar aku buat bodo je.xsemua buat taik.banyak jugak yang baik2.

    anonymous - memang kena bersabar

    iera - amin. tq iera sudah menjengok blog aku.

    ReplyDelete
  5. yup..Allah tak akan bagi dugaan diluar kemampuan kita..yang penting kita kena sabar, dan sentiasa ingat Allah...insyaALLAH, DIA akan sentiasa bersama kita walau dimana kita berada kan...

    *mmg panjang..hehehehe.tapi banyak memberi pengajaran.

    ReplyDelete
  6. Salut kepada anda.. Ngomong2 anda kuliah dimana ya? Salam kenal..

    ReplyDelete