21 Jun 2009

xde rugi pon, untung lagi adele........

salam.
ni entri simple je aku nak tulis. aku blaja kat indonesia. semua sedia maklum bahwa ramai rakyat kat sini dibawah garis kemiskinan. yang kaya raya pun banyak. tu g mampos dioangla. kalo kaya dgn cara halal xpe. kalo dgn cara haram, korupsi, penindasan dan sebagainya tu ko jawab sendiri la nanti kat akhirat.

berbalik kepada cerita org miskin, some of them memang memprihatinkan. aku penah je jumpa ada satu family ni sebab dah xde duit sgt makan nasik putih ngn garamje.tu pun sebab anak dia merengek sebab lapar.kalo x dia xmakan pun. even ada yang mati kelaparan pun ada. aku sangat kasihan dengan keadaan seperti ini.

oleh kerna banyak sgt orang miskin disini maka aku sudah terbiasa dengan pemandangan dimana ramai peminta sedekah atau orang yang meminta bantuan dan sebagainya. ada juga yang mengambil kesempatan untuk menipu. ada yang bekerja dibawah sindiket peminta sedekah, ada yang datang kerumah meminta sumbangan kononnya untuk psantren walhak untuk kepentingan peribadi saja.

so kepada korang semua, jgnlah korang teragak2 untuk bersedekah kepada mereka yang memerlukan. bagi saja seikhlas yang korang mampu, lebih banyak lebih baik. korang xyah pikirkan orang yang mintak tu btolke atau tipuke.serahkan semuanya pada ALLAH. kalo dia tipu dia la yang kena menjawab kat akherat nanti. bodohlah mereka sebab seribu rupiah mereka tidak bisa masuk syurga.kita sebagai orang yang berkemampuan ni jangan makan sorang2. bantu orang yang memerlukan. xrugi ape2 pun. untung besar lagi adalah. ALLAH tambah lagi rezki kita.jangan2 itulah yang membuatkan ALLAH redha dgn kita.

sebagai penutup, kekadang kita ni xsedar yang ALLAH dah bagi kita rezki yang melimpah ruah.xperlu kita rasakan seperti yang mereka rasakan. kita xperlu berlapar dan sebagainya. tapi tetap gak kita merungut macam2. makan xsedapla, nak beli baju barula, inilah, itulah, ade je benda yang nak dirungutkan. xpernahpun kita terfikir untuk share ape yang kita ada melimpah2 ni dengan orang yang memerlukan, yang tidak seberuntung kita. so fikir2kanlah. mulailah kita berbagi kepada yang memerlukan. jangan sampai nanti rezki kita tu nanti ALLAH tarik balik baru kita nak sedar. ha baru padan kan muka kita.......... NAUZUBILLAH

2 comments:

  1. Pernah sedekah 50 sen. Lepas tu budak tu bagi balik. Tak terima. peh!
    nak jawab apa ni?

    ReplyDelete
  2. haha budak zaman skang 50sen xmo.ape nak jadik skangni? org miskin pun demand gak eh.....xpela ko ikutkanje...

    ReplyDelete