18 Mar 2010

fuuuh lepas makan pekena rokok sedap giler......


Salam
Baru2 ni persatuan muhammadiyah telah mengeluarkan fatwa haram merokok. Sebelumnya majlis ulama indonesia pun dah keluarkan fatwa haram merokok. Dan sebagai umat islam aku menyambut baik pengharaman merokok ni.tapi kalo xsilap aku kat msia pun dah keluar fatwa haram gak kan?

Ok la tu sebagai muqadimah dengan ape yang aku nak bincangkan kat sini. Macam biasala bila perkara fatwa ni timbul maka banyaklah pro kontra tentang benda ni timbul.lebih2 lagi kepada golongan smokers dimana macam2 dalil timbul semata2 untuk menghalalkan balik apa yang kebanyakan ulama dah kata haram. Dan salah satu daripada dalil2 yang aku pernah dengar orang memperdebatkan tentang perbezaan arak dan rokok.kenapa arak dan rokok itu berbeza dan tidak boleh disamakan dalam efeknya terhadap pemakainya. Mereka bilang arak tu haram dalam agama kerana membahayakan kesihatan dan juga melalaikan.tapi rokok berbeza kerana Cuma membahayakan kesehatan sahaja tapi tidak melalaikan.makanya mereka lebih suka kepada makruh hukumnya merokok. Dan hujung2nya adalah supaya mereka boleh merokok lagi.macamla aku tak tau.



Cuma disini aku nak timbulkan satu permasalahan sket. Siapa cakap rokok tak melalaikan?meh kita tinjau dari sudut pandang begini. Cuba bayangkan sehari rata2 berapa banyak rokok yang dihabiskan oleh smokers? Kita ambik yang senangla sehari sebungkusla. Ambik harga standard rokok yang ada 20 batang sebungkus contoh cam dunhil atau malboro senang cite sabungkus 8 ringgitla. Tak pun kita kurangkan sketla jadik 5 ringgitla. Sehari belanja rokok 5 ringgit. Sebulan berapa? Dah 150 ringgit. Setaun plak? Dah 1800 ringgit. Kalo sepuluh taun? Dah 18000. LAPAN BELAS RIBU RINGGIT SAHAJA. Ok kenapa aku buat perkiraan seperti ni? Aku nak tanya rukun islam ada berapa? Ada lima kan? Dan salah satu rukun islam adalah menunaikan haji dimekah. Apa kena mengena haji dengan rokok? Camni. Kenapa biasa orang2 dah tua baru pergi haji?kenapa waktu muda taknak pegi? Dan banyak alasan yang boleh orang bagi dan salah satunya adalah duit tak cukup lagi nak pegi haji. Haha disinilah dimana perokok2 dilalaikan dengan rokok itu.sape kata rokok tak lalai? Think again. Cuba kaitkan perhitungan aku tentang belanja rokok diatas dengan belanja pegi haji. Biasanya kalau taun ni kita daftar nak pegi mungkin dalam 5 – 6 taun kedepan baru kita dapat pegi.dan dalam waktu 5-6 taun tu cuba bayangkan berapa banyak duit yang boleh kita simpan untuk pegi haji jika tidak merokok? Lebih dari cukup. At least kalo kita mati sebelum dapat pergi hajipun sekurang2nya sudah ada usaha untuk kearah itu.mudah2an diakhirat tidak dipertanyakan.tapi dalam situasi perokok? Kalo mati muda camne? Bila kat akhirat nanti ditanya kenapa belum pergi haji xkan nak jawab tak mampu kot. Tu perhitungan yang aku buat kat atas tu bukan setakat cukup, LEBIH DARI CUKUP bro……..



Satu lagi yang aku nak tekankan adalah tentang rokok dan palestin. Biasa orang msia beli rokok import. Lain ngn indonesia sebab banyak rokok lokal.tapi kebanyakan syarikat rokok ni ade kait mengait dengan philip moris dan zionist. Dan kalau sudah ada kaitan dengan zionist sudah tentulah mereka menyumbang untuk pendudukan israel terhadap palestin. Kita umpamakan beginila. Dengan duit yang kau beli rokok tu bolehla kita simboliskan dengan sebutir peluru yang disumbangkan kepada tentera israel untuk membunuh saudara islam kat palestin tu. Cuba bayangkan bertapa liciknya si laknat yahudi cibai tu dalam gerakan mereka untuk menghancurkan umat islam? Dengan Cuma menggunakan rokok sahaja mereka boleh membunuh dua orang islam sekaligus. Satunya adalah dengan peluru yang kita sumbangkan melalui pembelian rokok. Dan satu lagi adalah dengan efek rokok terhadap perokok itu sendiri. Tu belum termasuk orang sekeliling yang tidak merokok. Sial giler yahudi ni macam mane kepala hotak dia boleh terfikir sampai macam tu punya licik taktik si babi yahudi ni. ITU YANG KAU CAKAP TIDAK MELALAIKAN??????



Oleh itu saudara2 seislam aku sekalian aku menyeru kepada korang jomlah kita berhenti merokok. Memanglah sakit awal2 tapi bukannya mati pun kalau tak hisap.banyak lagi benda lain boleh dihisap. Fikirkanla efek dia untuk orang lain.kalo efek dia Cuma membahayakan kesehatan ulama2 xkan berfatwa haram merokok. Sebab efek dia meluas sebab itulah ulama mengharamkan. Dah banyak dah dosa lain yang kita buat ( contohnya seperti kantoi subuh, tgk cite blue, cakap benda2 mungkar, mencarut, usya body awek pakai seksi2, dan macam lagi) xkanlah nak tambah lagi senarai dosa kita. Yang aku listkan tu pun dah cukup untuk buat hidup kita tak tenteram apatah lagi ditambah dengan merokok? Kita bunuh diri dan bunuh orang sekitar serta bunuh orang palestin gak. Besar dosa tu. Jadi jomlah kita introspeksi diri kita balik.bukannya aku nak berlagak jadi ustad atau nak bajet jadi budak baik ke ape.life aku pun sama gak ngn life2 budak muda melayu biasa. Tapi tak salah kalau kita sedikit aware dengan agama dan benda2 yang terjadi sekitar . sikit2 berubah nanti lama2 dipermudahkanla hidup kita oleh ALLAH.benda2 ni wajib kita yakin. Ok la panjang siot aku tulis.mudah2an ALLAH bukakkan hati smokers2 muslim untuk berhenti merokok. AMIN.

10 comments:

  1. emm, gambar2 kat blakang kOtak rOkOk pOn tak berjaya menakutkan smOkers. padahal da cukup mengerikan + menggelikan dah.

    ReplyDelete
  2. gile lah the DR. ko ade ubat utk assist berenti rokok x? aku bkn ape, sampai dh lupe berape kali aku gagal.

    ReplyDelete
  3. grey x mencOba sepenuh hati tu.. ;)

    ReplyDelete
  4. E - tak cukup geli lagi kot.haha
    grey - haha sori ar bro aku xtau ar.tapi aku penah denga cara hipnotis.lepas kau kena hipnotis je denga cite hisap rokok pun rasa payau je dah xsedap dah.xtaula berkesan ke x.
    tulip - amin

    ReplyDelete
  5. hipnOtis? berkesan ek..? emm, interesting..

    ReplyDelete
  6. E - xpasti sangat sebab xpenah try pun.tapi dulu tgk dalam tv lepas orangtu kena hipnotis je terus dia xsuka dengan rokok.

    ReplyDelete
  7. sy x kesah lelaki merOkOk..
    yela duit masing2 kan..
    beli rOkOk = bakar duit (mcm dlm gambar tu)

    tapi, lagi selesa dgn Org yg x merOkOk..

    btw, sy jelik sgt tengOk pempuan merOkOk.
    terOk gile!
    terOs jadik hOdOh!

    ReplyDelete
  8. terima kasih kerna menyampaikan.

    -faez-

    ReplyDelete
  9. sama2 faez..

    **update la blOg..

    ReplyDelete