8 Mar 2010

budak2, biasala........

Kali ni aku nak cerita sket tentang benda yang aku pernah minat waktu skolah dulu.sape nak continue baca, silakan, kalo xmo baca pun xpe, hak masing2.

Waktu zaman aku skolah dulu, waktu tu zaman underground scene tgh naik.macam2 fahaman dan genre menjadi ikutan dan kegemaran anak2 muda lebih2 lagi budak skola waktu tu.salah satunya adalah skinhead.dan aku adalah salah satu penggemar scene skinhead.aku bukannya budak skinhead tapi waktu skola dulu aku banyak mengikuti perkembangan skinhead. mulai dari dengar lagu,baca zine, artikel dan macam2 lagi pastu aku pun jadi suka kat muzik oi, street rock, ska, rocksteady dan macam2 lagi yang aku pun dah lupa dah.antara elemen yang aku suka about skinhead ni adalah muzik mereka, dressup mereka, dan xlupa, tarian pogo.haha.best .dan satu yang unik pasal skinhead adalah mereka ada satu fahaman yang bagi aku agak best iaitu mereka proud to be malaysian.dan ini bleh dibuktikan dengan banyak lagu2 mereka yang berunsurkan proud to be malaysian, seperti lagu roots n boots made in malaysia.Dulu aku skola kat johor dan kebetulan scene kat johor kuat dengan pengaruh skinhead.teringat dulu kalo ade masa outing pegi plaza angsana ngn cs memang bersepah2 budak2 skinhead.masing2 proud je ngn boots dioang.dekat pontian pun bersepah gak. haha.

skinhead ni kalo xsilap aku berasal dari british zaman 60an dulu dan dimulai oleh golongan2 working class pada zaman tu.diorang punya dressup macam tu sebab ada antara mereka yang kerja kat dock2, lombong dan memang sesuai pakai but dan jeans.skinhead juga mementingkan smart.sebabtu baju masuk dalam, pakai braces n rambut pendek.mane ade skinhead rambut serabai.mereka anti dengan polis, capitalist, dan secara umumnya mereka berjuang untuk freedom dan justice.mereka juga suka melepak dan berkumpul dihari sabtu dan seperti kebiasaan orang british tipikal, minum beer merupakan kegemaran diorang. aku pun xtau camne skinhead ni boleh berevolusi sampai satu dunia termasuk sampai kat msia. aku rasa melalui muzik kot.tapi aku rasa hujung2 dari benda ni mesti tak lepas dari peranan freemason, iluminati dan secret soceity punya.mesti punya ah. kalo xsilap aku skinhead ni sampai kat msia zaman 80an ke 90an.masuk melalui singapore dan antara2 skinhead army yang awal2 sperti acab, roots n boots, the official.awal2 dulu xbanyak sangat budak skinhead seperti waktu zaman aku skola dulu, aku rasa scene ni jadi ramai mungkin sama sebab macam aku kot.mulai dengar muzik oi, dengar muzik ACAB dan jatuh hati.mungkin la.aku pun xtau aku main belasah je ni.haha.

kat msia skinhead ada banyak cabang. Sharp, trad,nazi, mods, dan lain2 lagi kalo xsilap.semua ada identiti masing2 seperti warna tali boot yang berbeza. Sharp berasal dari kata skinhead againts racial prejudice.mereka menolak racism.berbeza pulak dengan malay power, mereka ni ada elemen2 dari nazi yang berbau perkauman.maka sharp ngn malay power biasanya xsehaluan. Kalo trad plak bersal dari kata traditional.mereka lebih kepada roots iaitu scene skinhead yang asal.ntah betol ntah tidak penjelasan aku ni .haha

bab ni aku paling minat. Muzik. Muzik mereka pun banyak cabang gak.oi!, street rock, ska,rocksteady dan banyak lagi yang aku pun xingat. Antara2 band2 oi dari barat adalah seperti sham69, cockney reject, oi!polloi!, 4skin, the oppresed (ni penah dtg msia) dan macam2 lagi.kalo band2 skinhead dari msia pun banyak giler. ACAB, the official, roots n boots, victims right,the war,the mister, the Saturday heroes, the innocent.kalo ska plak bagi aku yang paling best adalah corumn 80. Aku banyak dengar muzik2 dan band2 skinhead ni xkirala dari luar atau dalam negeri. Dan secara peribadi aku lebih menyukai muzik scene band2 skinhead dari malaysia.sebab bagi aku lebih melodic lagi berbanding dari barat yang lebih flat.keja nak menjerit2 pastu fuck sana sini.band2 malaysia pun banyak gak fuck sana sini tapi mereka punya lagu lebih melodic lagi.thanks to ACAB sebab aku rasa ACAB membawa kelainan pada muzik oi!.lagu2 mereka lebih easy to digest dan sedap kalo sing together.

Sekarang aku tgk skinhead scene sudah agak slow.tak taula kenapa.mungkin sudah bosan atau mungkin masing2 harus mengikuti perkembangan zaman kot. Even otai skinhead msia si megat pun dah rambut panjang dah sekarang.dah main indie.mungkin sekarang zaman indie .tu yang dia pun berubah.tapi yang positif pasal megat ni aku dengar dia sudah kembali kepada jalan islam dan dengar2 dia kaki mesjid sekarang.wallaua’lam.baguslah kalo begitu.daripada dulu memang jauh mamat ni.tatu kat dada, minum arak.teringat dulu waktu skola aku penah hantar komen kat laman web tak rasmi ACAB.aku tulis supaya megat kembalilah kepada jalan islam.haha.entah dia baca atau tidak.hidayah memang xmengenal orang.baguslah megat keep it up.

Okla tula sedikit sebanyak aku nak share pasal benda yang aku minat zaman skola dulu.beratus duit aku abes buat beli kaset oi, dan merchandise2 ,baju fred perry tak ori dan benda2 lain last sekarang semua dah ilang. Paling banyak kat kaset ar. biasala budak2 baru nak up.haha.so kalo ape2 yang aku tulis kat atas mungkin salah knowledge korang buat bodo suda.maklumlah aku bukan orang dalam.aku outsider. aku cuma berkawan dengan budak2 dalam dan pernah diajak masuk tapi cukuplah sebagai hobi saja.xperlu terlalu serius.xperlu skinhead for life sgt.islam for life.skinhead sekadar minat sahaja.xsalah asalkan jangan berlebih2.ok itu saja buat masa ni.

9 comments:

  1. haha. entri terbaik. story pasal skinhead tapi terselit unsur2 nasihat keislaman secara berpatutan. aku pangkah sorang mamat skin kat ipoh dulu. kerek nak mati dgn skinhead for life dgn skinhead is everywhere dia. nak gaduh je kerja. gaduh nak ramai2 je pula tu. sorang2 tak mau. haha.

    ReplyDelete
  2. itu tak tau diri tu.poser ar tu jawabnye.haha

    ReplyDelete
  3. macam sial!!!
    ko tu bdak2
    konek kecik

    -k.l troopers-

    ReplyDelete
  4. all the skinheads.. boots and braces alway in the hearts. oi! oi! oi!

    ReplyDelete
  5. dulu aku sinhead nazi (kl troopers)...budak2 sharp slalu kena pow kalau lalu dari bukit bintang nk ke KLCC....tp skrg kalau x silap aku shap dgn nazi dh xde gaduh2...sebab kat gigs semua skinhead lepak skali...unite & fight.....

    ReplyDelete
  6. tertarik btl dgn artikal nie...sbnrnya byk kebaikan dalam Skinhead nie..antaranya yang paling aku sapport is abaut working class..skinhead nie byk la mengajar aku supaya bangga menjadi diri sendiri.."its batter to be hate for what your than to be love for what your are not... unite, respect and broherhood......

    ReplyDelete
  7. terima kasih semua.yang baik silakan diambil iktibar.yang buruk silakan dibuang ke dalam tong sampah.

    ReplyDelete
  8. oi!oi!oi!!!!idup sharp!!!

    ReplyDelete
  9. Gambar geng-geng taiping tu hehehe...Arwah Mezal pon rambut karat lagi huhuhuhu.....lama xjumpa drang tu

    ReplyDelete