30 Mar 2010

kalo dah jahat macam mane nak jadi baik lagi?

salam

sesetengah orang terkadang bersifat pesismis apabila dihadapkan dengan situasi untuk menjadi kearah lebih baik.aku bicara dalam konteks baik yakni kearah yang lebih islamic. ayat2 seperti
" ala kalo dah jahat tu mana boleh jadi baik"
" mungkin aku ditakdirkan untuk jadi jahat"
"orang jahat macam aku manala ade peluang nak masuk syurga"
" dah memang takdir aku camni, nak buat macam mane?"

bagi aku semua itu dalah bulshit. ketika seorang yang kebanyakan dari hidupnya dipenuhi maksiat diajak kepada kebaikan selalunya mereka bersikap pesimis. seolah2 mereka beranggapan bahwa memang mereka ditakdirkan begitu. wakeup! are you god? of course not! kau cuma manusia biasa. macam mane kau boleh tau takdir kau begitu? takdir manusia cuma ALLAH saja yang tau.hebat sangat ke kau sehingga kau tau takdir dan destiny hidup kau? itu bukan kerja kau la bodo. itu semua kerja tuhan.

ustad aku penah bitau walau sejahat mana pun manusia tu, jangan pernah optimis untuk berharap kearah dan menjadi lebih baik. sebab ALLAH xpernah menzalimi hamba2nya melainkan hambanya yang menzalimi diri sendiri.yang kau nak pesimis sangat tu buat ape? belum tentu jika hidup kau dipenuhi maksiat akan membuatkan kau masuk neraka. siapa tau tiba2 datang hidayah ALLAH di pengakhiran hidup kau. dan belum tentu jika kau orang yang banyak ibadah dipengakhiran hidup kau akan berakhir begitu juga. ustad aku pernah menceritakan kisah tentang seorang muadzin yang seharian2 kerja memanggil orang solat. dan pada suatu hari dia bertemu dengan seorang perempuan rupawan dan tertarik hati untuk menikahinya. tapi perempuan itu menetapkan syarat supaya laki2 itu keluar dari islam baru dia akan setuju. muadzin itu pun bersetuju dan kebetulan waktu itu ajal dia datang. hanya ALLAH saja yang tau nasib muadzin tu.

itu kisah orang baik, yang ni kisah orang jahat plak.pernah dengar kisah pelacur yang melihat anjing kehausan dan memberi anjing minum tak? aku pun lupa2 ingat. kalo xsilap lepas dia bagi anjing tu minum dalam perjalanan pulang dia menyesali perbuatannya selama ini dan nak bertaubat dan kebetulan ajal pun datang.kalo xsilap akula.aku pun dah lupa gak. tapi itu bukan main point aku. maint point aku kat sini adalah kalo dalam konteks agama, jangan pernah kita putus harapan dan pesimis. optimis itu sangat perlu sebab kita semua tak tau kedepan nanti macam mana nasib kita. kena sentiasa mengharapkan yang terbaik dari ALLAH. bagi yang sudah diberikan kemudahan untuk melakukan ibadat, jangan sombong dan terlalu percaya diri, kena sentiasa berharap pada ALLAH juga.mudah2an diberikan pengakhiran yang baik.AMIN

p/s - teringat ustad aku cakap kalo nak tau orang itu ahli syurga, maka ALLAH akan permudahkan dia untuk dia melakukan pekerjaan ahli syurga dan ALLAH halang dia untuk melakukan pekerjaan ahli neraka. begitu juga untuk ahli neraka.renung2kan.........

3 comments:

  1. orang yang gelap hatinya tidak akan gelap selamanya hatinya itu sebab, kalau ada sikit terlintas kat hati dia rasa penyesalan, rasa insaf, itulah sebenarnya 'cahaya'. cuma sama ada nak terus ikut cahaya tu atau tak, tu bergantung =)

    sedangkan orang kafir pun kalau diberikan hidayah belajar dari O ke ++++.. inikan pulak kita yang dilahirkan muslim..

    ReplyDelete
  2. tu la kita xleh pesimis.hidayah semua ALLAH yang tentukan.btol tu E.

    ReplyDelete
  3. sume org blh jd baik..
    sma ade nk atau xnk jer..
    di mana ade kemahuan,di situ ade jln..
    n nk sribu daye,xnk seribu dalih..

    ReplyDelete