20 May 2010

barang gua kena rembat ar, gua bengang giler bai....

salam aleykom

pernah kau orang hilang sesuatu tak? hilang barang2 maksud aku. xkirala barang2 kesayanganke atau barang biasa2. biasanya kita hilang barang kerana beberapa sebab. kena cilok, tercicir, atau orang tak sengaja terambik barang kita tu mungkin jadi antara sebab2 barang2 kita hilang. walau apa pun sebab dia aku yakin mesti rata mereka yang hilang barang mesti akan rasa marah, bengang, rasa nak sepak orang dan sebagainya.kalau tak banyak, sikit mesti ada rasa bengang punya.aku pun kadang2 pernah alami benda ni dan memang kadang2 rasa bengang dan macam2 lagi. mungkin ada gak antara kita yang bengang sampai sumpah seranah kepada mereka2 yang ambik barang kita tu.

"sial la sape ambik barang aku tu"
"cibai betol la hset aku gak yang kau nak rembat"
"kalo aku dapat tau sapa yang ambik barang ak , memang lauk aku kerjakan. bangsat btol la"
" memang aku tak halalkanla sape yang ambik barang aku ni. nanti kat akhirat kita setel la."

kat atas tu beberapa contoh ayat bengang kalo barang kita hilang.saje aku buat ayat kasar2 sebab nak bagi dramatik sket.haha. ok kembali kepada point yang aku nak sampaikan. sebenarnya camni. apa kata, daripada kita memaki2 dan sumpah seranah orang2 yang berkenaan, baik kita memaafkan dan halalkan saja dia. biarkan ALLAH saja yang menentukan nasib dia nanti.bukan apa, pernah dengar tak ungkapan 'what you give, you get back"?.takutnya begini, bila kita nanti termasuk dalam situasi seperti kita terambil barang orang secara tak sengaja, tak perasan, dan apa jadinya kalau orang yang kita terambil barang dia tu pun memaki2 dan taknak halalkan barang yang kita ambil tu? cuba kita bayangkan kalau kita dalam posisi tu? sudah tentu kita berharap supaya perbuatan kita yang tak sengaja tu agar dimaafkan dan dihalalkan btol tak? sebab kita tak sengaja. tapi kalau kita sendiri bila barang hilang, maki2, sumpah seranah, xnak halalkan, macam mane nanti bila kita pulak yang masuk dalam situasi terbalik nanti?

bukan apa, aku tekankan benda ni sebab kadang kita lupa. kau yakin ke kau tak pernah terambil barang orang? sama ada kau sengaja atau tidak? kadang kita xperasan. so aku rasa dengan kita memaafkan dan menghalalkan orang lain, maka mudah2an kita berharap supaya ALLAH bukakan hati orang yang kita tak sengaja ambil barang dia tu agar dia pun maafkan kita jugak.kau buat baik kat orang, nanti orang lain plak buat baik ngn ko.kalau ko maafkan dn halalkan orang, maka kau akan dapat camtu gak insyaALLAH. mana tau pencurik tu bila dah tua dia bertaubat ke.senang sket kerja dia kalau kau dah halalkan dia. tapi kalau sampai nak mampos pun dia masih perangai cam setan, tu kau serahkan pada ALLAH je.aku kalau dalam situasi camni aku slalu dalam hati cakap camni, " kalau nanti dia sedar dan bertaubat, aku halalkan dia, kalau perangai dia tetap cam sial, dia xsedar2, nanti kita jumpa la kat akhirat". tapi mungkin xbtol gak kot cara aku ni.patutnya kalau dia bertaubat atau tau semua patut kita serahkan pada ALLAH je.ye tak? btol gak eh?

tapi kalau kau tanya aku, camne plak kalau barang yang dia curik, cam kereta, duit beribu2, tu camne plak? kalau situasi cam rompakan, tu pun camne? nak halalkan? dah la kena pukul, pastu duit beribu2 hilang, keeta kena rembat, tv, semua kena ambik, camne plak tu? jujur cakap, aku tak tau nak jawab ape kalau kau tanya aku camtu.situasi2 camni kena tanya ustaz2 dan alim2 ulama.mereka lebih tau camne.aku knowledge takde, tak brani aku nak jawab.kira point yang aku jelaskan diatas tu aku tujukan untuk skala kecil la.sebab xkan kita tak sengaja terambil kreta orang kot.wallahua'lam. semoga sedikit sebanyak mmeberi manfaat.

6 comments:

  1. ohh!! hmm.. hilang apa ek? emm.. pikir camni.. mungkin orang yg amek tu (klau sengaja = curi) lebihmemerlukan benda tu dr kita. redhakan aje.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. E - yap. kalo bleh camtulah sepatutnyakan.tapi kadang2 sebab kita ni iman kat dalam hati seciput je tu yang kadang2 sampai maki2 tu.

    ReplyDelete
  4. ko ade ilang barang ke pis?

    ReplyDelete
  5. aku teringat hset ko kena rembat.dua kali plak tu.tu yang aku kesian tu.entri ni aku tribute kat ko pai.

    ReplyDelete
  6. biasalah.. nak2 lagi kita org melaka.. cepat panas kan.. mulut nak laju aje bagi bertubi2.. kalau x sabar, memang terlepas..

    ReplyDelete