11 May 2010

jual ikan belakang tikam

salam

arini aku nak bincang2 tentang tajuk tipikal. tentang sifat negatif sesetengah orang yang tujuan mereka adalah untuk melepaskan diri sendiri dan menyenangkan diri sendiri tanpa memikirkan orang lain. dan sifat yang aku nak tekankan kat sini adalah sifat tikam belakang dan juga sikap pentingkan diri sendiri sehingga menyusahkan dan menjatuhkan orang lain. aku yakin korang mesti pernah merasakan atau setidaknya melihat atau mendengar kawan2 korang yang pernah terlibat dalam situasi tikam belakang ni.

korang perasan tak semakin lama kita hidup, semakin meningkat usia kita, semakin kita banyak kawan, dan semakin itulah juga kita kerap melihat perkara2 yang sebegini? kawan makan kawan, tikam belakang, pentingkan diri sendiri dan sebagainya. atau mungkin aku je yang rasa camtu? entahla..... tapi aku rasa waktu kecik sampai waktu remaja aku jarang dengar apalagi terlibat dengan benda2 camni. tapi semakin aku beranjak dewasa, yang aku rasa semua orang dah boleh berfikir dengan matang, waktu ni lah macam2 ragam orang yang xbest timbul.makin banyak konflik timbul dalam kehidupan.dan antaranya termasuklah kawan makan kawan, selfish dan sebagainya.makin lama ko kenal orang tu makin ko tau camne perangai dia sebenar.sebelumni ok2 saja tetapi tiba2 boleh berubah.kenapa boleh camni yerk? ada sapa2 boleh bagi tau aku kenapa manusia boleh jadi camni? aku penasaran la. ye la patutnya bila kita dah semakin dewasa maka lebih mendalamlah pemikiran kita tapi kenapa orang dewasa yang paling banyak buat masalah? sumpah aku pelik gila.

bagi aku mungkin ni masalah hati memasing.ada yang memikirkan orang lain, dan ada yang tidak. dan benda ni kau develope sepanjang perjalanan hidup kau.macam mana didikan keluarga kau, macam mana dengan persekitaran kau, macam mana kau bereaksi dengan hal2 yang terjadi disekitar kau, dan sebagainya.iman pun penting gak.tapi kekadang ada gak orang yang solat tak tinggal, mengaji, pergi mesjid blaja agama, tapi hubungan mereka dengan manusia xbtol.memandang rendah orang lain, dan tidak memikirkan orang lain, mementingkan diri sendiri sebagai contoh.kalau catu camne plak eh?atau mungkin orangtu xsedar dengan perbuatan sendiri kot.jangan2 aku pun pernah buat benda2 camni gak kot.ntahla.semoga tidakla aku berharap.kalau ada aku mintak maaf kepada semua.

sebagai penutup aku berharap kepada diri aku dan kau orang supaya semoga kita terhindar dari sifat2 yang sebegini.terhindar dari sikap tikam belakang, kawan makan kawan, selfish sampai merugikan orang lain.dan kepada mereka2 yang termasuk dalam golongan yang aku nyatakan diatas, ingat ni! sebelum nak buat ape2 pada orang lain, apa kata kau fikir camne kalau aku berada dalam posisi orang tu?barulah kau akan berhati2 dalam perbuatan kau terhadap orang lain.jangan main sedap hati kepala hotak kau je nak makan kawan2 ok.ada otak, ada hati, pakai.jangan letak kat bontot.kalau letak kat bontot, tu yang kotor otak ngn hati kau sampai xbleh nak fikir tu.sebab kena taik kau.ok? ada paham?bodo punya manusia.ko bangang ke ape?

dan setelah puas aku memaki (walaupun belum rasa puas lagi) aku mendoakan agar kita semua dijauhkan dari sifat yang boleh merugikan orang lain dan semoga sepanjang hidup kita selalu diberi manfaat kepada orang banyak terutama yang dekat disekeliling kita.amin.

6 comments:

  1. sape siot ko cakap tu?haha

    ReplyDelete
  2. http://www.youtube.com/watch?v=CWTe5yF2fk0&feature=related

    Kalau kau belum tengok lagi. Ada 12 episode semuanya. Tengok sampai habis, menarik.

    ReplyDelete
  3. aku dah tengok dah.memang menarik btol video tu.aku share kat kawan2 aku.

    ReplyDelete
  4. bodo ah main tikam2 ni..krg ak tikam ko krg br ko tau..bodo ah..mmg bontot ah otak ko

    ReplyDelete