16 Aug 2010

konflik lagi.........

salam to all

dah stat balik dah konfrontasi msia ngn indonesia. ntah kali yang ke berapa ratus ntah.dari zaman sukarno sampai skarang.asik2 nak gado je msia ngn indonesia ni. tapi xde pun perang2.dari dulu sampai skang macam2 statement dah keluar. nak putus hubungan diplomasila, nak serangla, nak macam2 lagilah.last2 baik lagi.pastu besok gado lagi.macam budak2.

ni baru2 ni plak dengan insiden penangkapan 3 orang pekerja kelautan indonesia oleh PDRM menyebabkan timbul balik situasi tegang antara msia ngn indonesia.betul2 1-2 hari sebelum hari kemerdekaan indonesia.bagai mencurah minyak ke unggun api la jawabnye.dah la dengan mentaliti rakyat indonesia yang senang terprovokasi, pastu diprovoke lagi dengan insiden ni.sebenarnya aku bukan nak highlite pasal insiden yang baru2ni sebab serius aku pun xtau sape betul sebenarnya.msia cakap dia btol, indonesia pun sama. bab2 perbatasan ni mana pernah setel.semua xmo beralah.

sebenarnya aku nak tekankan adalah pentingnya untuk saling hormat menghormati sesama serumpun.lebih2 lagi sebab sama2 islam sebagai agama majoriti.aku rasa sebagai rakyat msia, xseharusnya kita pandang rendah kat orang indonesia.mentang2 negara kita makmur, rakyat kita senang, xde sunami, xde gempa bumi.mana boleh kerek.siapa yang bagi nikmat tu? jangan lupa, ALLAH boleh tarik nikmat tu bila2 masa je kalau kita xbersyukur.

aku akui mentaliti diorang memang agak low sket (tapi xsemua).
aku pun kadang bengang giler ngn kerenah diorang.tapi bila fikir2 balik nak buat camne? dah negara diorang camtu.sejak dari kejatuhan suharto, negara indonesia menjadi negara yang bebas untuk buat segalanya.termasuk kebebasan media dan bersuara.jadi dengan kebebasan itu, pihak2 luar yang tak bertanggungjawab pun dengan berleluasa ambik peluang ni untuk menyerang indonesia dengan cara penjajahan minda. cuba bayangkan ade dekat sepuluh channel.satu channel dalam satu hari tayang 3 kali infotainment(yang mcm melodi tu).kalo sepuluh? tu belum masuk konsert hari2.dari pagi sampai ke malam.belum masuk dangdut lagi.goyang erotis.belum masuk sinetron mengarut.benda2 khurafat selamba je tayang.tu belum masuk siaran dakwah agama lain (kristian, hindu, buddha). belum masuk berita2 dia lagi. bukan berita kalo xde berita pasal demo, rusuhan, korupsi, tabung gas meletup, bencana alam, provokasi terhadap malaysia, jakarta macet, kemiskinan.pokoknya berita negatif semua.sikit je berita positif.

maksud aku kat sini, sebenarnya kalo kita nak salahkan indonesia sepenuhnya pun xleh gak.diorang dah dijajah dari segala penjuru. politik, ekonomi, media, pemikiran dan macam2 lagi.biasala tu yahudi.dia takut ngn indonesia.kalo dia xbuat camtu, jawabnye xdapatlah dia tawan palestin tu.dengan jumlah muslim teramai kat dunia, indonesia dah tentu jadi kuasa besar islam kat dunia kalau tidak dijajah oleh yahudi.jadi salah satu cara untuk mengelak daripada kebangkitan islam kat nusantara adalah dengan cara mengapi2kan antara dua negara sahabat ni la.tu yang sampai skarang xpernah habes cerita konflik antara indonesia ngn msia tu.

jadi sebagai rakyat msia, patutnya benda2 ni kita kena deal dengan minda yang terbuka.jangan dengan ada konflik sebegini, kita lagi pandang rendah kat indonesia, kutuk indonesia, maki2 dan sebagainya.baik guna pendekatan damai lagi baik.kerajaan pun sama.janganlah besar kepala sangat.semua yang berkaitan dengan indonesia je mesti nak ambil mudah.contohnya dalam masalah perbatasan, tolak ansur la sikit. tak yah la nak tamak sangat nak ambik perbatasan lebih2.runding bebaik.bagi sama rata.yang duduk kat atas ni pun kadang2 bangang jugak.benda boleh setel dengan cara baik, xnak buat.politician memang banyak yang bangsat la.

semoga dengan keberkatan ramadhan ni ALLAH memberi erti perdamaian antara umat islam di malaysia dan indonesia.dan semoga ALLAH menggantikan kedua2 negara dengan pemerintah yang lebih baik demi menjamin kemakmuran dan kedaulatan kedua2 negara.semoga tidak ada lagi kemiskinan, kekufuran, kebatilan dan semua perkara2 yang negatif yang boleh menjauhkan rahmat ALLAH untuk kedua2 negara ini.dan yang paling penting semoga malaysia dan indonesia menjadi negara yang berperanan yang sangat penting untuk memerdekakan palestin dan al aqsa daripada israel laknatullah.amin.

p/s - SELAMAT HARI KEMERDEKAAN INDONESIA YANG KE 65.

2 comments:

  1. entri ni gua setuju bro, malah amat setuju, tapi.....entri yg kat atas, gua terasa beb...hahaha

    ReplyDelete
  2. haha gua dah paling berlapik dah tu bro.gua tau ramai member2 terasa.tapi dah tanggungjawab untuk menasihati member2 supaya jaga perot.hahahahahahaha

    ReplyDelete