7 Aug 2010

orang lain pun bercinta gak bai........

salam kepada semua

lumrah bagi manusia ingin mencintai dan dicintai.lebih2 bagi mereka2 yang sudah masuk ke fasa serius dalam kehidupan seperti mereka2 yang disemesta2 akhir kuliah dan mereka2 yang sudah bekerja .waktu2 dimana kebanyakan sudah mula mencari2 lawan jenis untuk dijadikan pasangan.apabila sudah bertemu dengan pasangan yang serasi maka dunia percintaan pun bermula.terasa dunia ibarat kau yang punya.senangnya apabila mengetahui bahwa seseorang begitu peduli dan care terhadap kau.selalu bertanyakan khabar kau.selalu juga malafazkan ayat2 cinta dan romantik terhadap kau. ayat2 geli2 yang kalau kau dengar pun rasa nak muntah.itulah dunia yang dirasakan bagi orang2 yang bercinta xkirala kau berpacaran, bertunangan, atau baru kawin.baru sekarang aku mengerti bagaimana rasanya disayang dan dicinta.pergh kalo btol ada ayat camni memang xbleh belah.

sebenarnya tujuan aku menulis kalini bukan untuk tulis pasal cinta kepada pasangan kau whatever it is.aku paham benda tu seperti lumrah manusia.itu masing2 punya hal la.masing2 punya cara untuk expresikan cnta kau. cuma disini aku nak tekankan satu hal yang paling penting. cuba kau rewind baik kehidupan kau (bagi mereka yang sudah berpasangan) jauh sebelum kau punya pasangan. siapa yang mengajarkan kau erti cinta? siapa yang tak tidur malam memikirkan kau sepanjang masa? siapa yang waktu kau susah senang terus bersama dengan kau? siapa yang mendoakan kau sepanjang masa? kalau untuk setiap pertanyaan yang aku bagi kat atas dan kau jawab orang itu adalah pasangan kau, maknanya kepala hotak kau memang berjambul la jawabnye.dasar xkenang budi. sebab jawapan dia adalah IBU. ye, kau lupa bahwa cinta yang sejati yang penah kau terima adalah dari ibu. jangan pernah lupakan hakikat ini.

kalau nak bercinta, ikut kau la, tapi jangan sebab kau dah ada pasangan, kau menyisihkan mak kau.waktu senang dikongsi bersama awek, tapi bila susah baru kau cari mak.doa kepada mak kau pun sudah kau lupa.kau lebih sering berdoa supaya diberikan jodoh yang baik.lebih sering dari pada mendoakan kesejahteraan mak kau.haram jadah betol.ingat, syurga dibawah tapak kaki ibu, bukan tapak kaki awek kau tu.ok sampai disini saja.semoga ni menjadi peringatan kepada kita semua.

3 comments:

  1. betul tu
    bila susah baru tingat mak
    macam ku susah pun ingat
    senang pun ingat
    aku doa harap perasaan tu sentiasa kekal
    amin

    sayangilah ibu/emak/ummi/mama kita semua

    ReplyDelete
  2. couldn't agree more.tq sudah singgah

    ReplyDelete
  3. yeah. Sayang mak ayah mana boleh kita tinggalkan. good one. ramai orang jadi buta tertutup dan jumud sebab cinta.

    ReplyDelete